پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
وقتی در سال ۹۰ مسئولان در غرب استان تهران به فکر راه اندازی یک مرکز دفن زباله در اخترآباد افتادند هرگز تصور نمی‌کردند که این مرکز دفن بجای اینکه حلال مشکلات شهر‌های غرب استان تهران شود بر مشکلات این شهر‌ها هم بیافزاید!
شعار سال:مدیریت پسماند که شامل جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها به بیرون شهر است، از پرهزینه‌ترین خدمات شهرداری‌ها است. در چند سال اخیر از زباله به‌عنوان طلای کثیف نام‌ برده می‌شود، زیرا با پیشرفت فناوری، دیگر تنها راه مدیریت زباله‌ها دفن آن‌ها نیست بلکه می‌توان با بازیافت آن‌ها و با تبدیل زباله‌های تر به ورمی کمپوست یا تولید انرژی، بخش قابل توجهی از هزینه‌های جمع‌آوری زباله را تامین کرد. اما در کشور ما، نه‌ تنها اراده و بودجه‌ای برای تحقق این امر نبوده است بلکه دربسیاری از موارد، بخش خصوصی مانع از آن شده‌ است که سود این کار به جیب مردم و شهرداری‌ها برود!
 
وقتی در سال 90 مسئولان در غرب استان تهران به فکر راه اندازی یک مرکز دفن زباله در اخترآباد افتادند هرگز تصور نمی کردند که این مرکز دفن بجای اینکه حلال مشکلات شهرهای غرب استان تهران شود بر مشکلات این شهرها هم بیافزاید!
 
همزمان با راه اندازی این مرکز بود که  اداره ای در شهرستان ملارد با عنوان سازمان پسماند صفادشت و ملارد راه اندازی شد که این مرکز برخلاف همه قوانین موجود با تهیه یک اساسنامه توسط استانداری تهران مدیریت می شود که شهرداری های ملارد ، صفادشت و .. هیچ اختیاری برای مدیریت بر درآمد های این سازمان ندارند!!
 
استانداری تهران علاوه بر انتخاب مدیر برای این سازمان ، بر نحوه مدیریت درآمدهای این مرکز و بسیاری از اموری که در سایر شهرها بر عهده شهرداری هاست نظارت دارد و شهرداری ها اجازه هیچگونه دخالتی نمی دهد در حالیکه این مرکز می تواند با مدیریت شهرداری ها علاوه بر تفکیک زباله درآمد های حاصل از زباله ها را در شهرها هزینه کنند!
 
شهرداری ملارد دو سال پیش برای استقلال مدیریت پسماند، تصمیم به راه اندازی اداره پسماند گرفت و حتی تابلوی سازمان پسماند شهرداری ملارد بر سر در یکی از ادارات نیز نصب شد اما شهرداری ملارد با فشار استانداری مجبور به انحلال این اداره شد!
 
از سوی دیگر با توجه به اینکه روزانه بیش از 850 تن زباله از 10 شهر غرب استان تهران به مرکز دفن اخترآباد ملارد منتقل می شود اما با گذشت بیش از 9 سال همچنان زباله در این مرکز بصورت سنتی دفن می گردد و گزارشاتی هم مبنی بر آتش سوزی زباله داده شده است که همین موضوع مشکلات زیست محیطی بسیاری برای ساکنان منطقه اخترآباد ایجاد کرده است!
 
هر چند سازمان عریض و طویل پسماند ملارد و صفادشت در شهر ملارد مستقر است اما چندین سال است که به کسی پاسخگو نیست!  خبری هم از تفکیک اصولی زباله در شهر ملارد و حتی برخی از شهرها مشاهده نمی شود که ضرورت دارد یکبار برای همیشه مسئولان استانداری وضعیت مدیریتی و درآمد های این سازمان را برای شهروندان شفاف سازی کنند!
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  پایگاه خبری تحلیلی خبر نگین ، تاریخ انتشار:27  شهریور 1399  ، کدخبر:3674 ،www.neginnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین