پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
در گذشته جشن ها و آیین های ازدواج در عین سادگی بسیار پرنشاط و حتی از نظر زمانی طولانی تر نیز بود اما امروز همه چیز به خرج های کلان در کوتاهترین زمان ممکن تبدیل شده و در مواقعی آیین ازدواج به یک مراسم بسیار پرخرج در هتل و تالارهای شیک و گرانقیمت و با هدف خودنمایی تبدیل شده است.
شعارسال: جهاز بران ، پارچه کسدی ، حنابندان (شام حنا) ، عروسی و پای تختی از جمله آیین های بود که تا همین نزدیکی ها در بین خانواده های اردبیلی در کمال سادگی برگزار و زمینه مشارکت فامیل و اقوام در تامین برخی از نیازهای عروس و داماد و در نتیجه نوعی همبستگی اجتماعی را فراهم می کرد ، آیین هایی که امروز تقریبا خبری از آنها نیست.

شاید اگر حذف این آیین ها موجب کاهش خرج و مخارج عروسی می شد حرفی در آن نبود ولی حذف هریک از آنها علاوه بر بی روح و بی نشاط کردن آیین های عروسی نه تنها موجب کاهش هزینه ها نشده که بر تجمل گرایی نیز افزوده است.

امروزه با اینکه از زمان جشن های عروسی کاسته شده و منحصر به یک و یا حداکثر ۲ روز شده است ، اما هزینه ها چندین برابر آیین ها و جشن های گذشته می باشد.

تالارهای پرخرج با چندین نوع غذا و دسر، تزئین گران قیمت ماشین عروس ، آرایشگاه هایی با هزینه سرسام آور، خرید های آنچنانی ، هزینه های گزاف لباس هایی که میهمانان و دعوت شدگان تنها برای خودنمایی چند ساعته از ان استفاده می کنند و .. بارسنگینی ازهزینه را بر دوش خانواده و یا عروس و داماد جوان تحمیل می کند.

تداوم فرهنگ ولخرجی در جشن های عروسی همچون ویروسی همه گیر بوده و بتدریج از طبقات بالای اجتماع به طبقه های متوسط و حتی پایین جامعه انتقال می یابد.

عروس و داماد متعلق به طبقه متوسط وضعیف برای اینکه از قافله عقب نمانند ، خانواده های خود را مجبور به برگزاری جشن های پرخرج می کنند و پس از چند روزی فخر کاذب انبوه قرض و مشکلات ، زندگی را برای زوج های جوان در همان ابتدای کار سیاه می سازد.

و راهی که با تجمل و فخرفروشی کاذب آغاز می شود در بسیاری اوقات انتهایش و نتیجه اش واقعیت تلخی است به نام طلاق پس :

ز بسیار و کم بگذر که خام است

نگه دار اعتدال اینت تمام است(نظامی)

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساوالان خبر، تاریخ انتشار: دوشنبه 29 شهریور 1395، کد خبر: 141460 ، www.savalankhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین