پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۳۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
برخی از فعالان میراث فرهنگی در نامه‌ای به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور درخواست و تاکید کردند که ساخت هتل با بارگذاری حدود ۲۰ متر ارتفاع در حریم تاریخی و در جوار یک معبر کم‌عرض (کوچه ارفعی)، کل منطقه را با خطر تراکم فروشی، بلندمرتبه‌سازی‌های بعدی و پایمال کردن هر چه بیشتر «حق بر شهر» مواجه می‌کند.
  شعار سال:طی این سال‌ها تخریب میراث فرهنگی تا حدی ادامه داشته که حتی متخصصان و هنرمندانی همچون مهدی کیوان، محمود فرشچیان، لیلی گلستان و .... به عملکرد میراث فرهنگی در شهر اصفهان اعتراض جدی دارند و حالا پس از صدور مجوز برای هتل‌سازی در حریم تاریخی چهارباغ عباسی  هنرمندان، متخصصان، فعالان و دوستداران میراث فرهنگی در نامه‌ای به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بررسی دقیق و توجه به نقض قوانین میراث فرهنگی در این حریم تاریخی را درخواست کردند.
 
در بخشی از این نامه آمده است، تخریب میراث فرهنگی اصفهان تمامی ندارد و هر روز خبر جدیدی در مورد اجرا یک طرح و به واسطه آن تخریب بخشی از این سرمایه ملی در اصفهان به گوش می‌رسد. بعد از اجرا طرح پیاده‌راه‌سازی و تخریب لایه‌های تاریخی چهارباغ عباسی، مشکلات  محلات تاریخی نقش‌جهان، دردشت و جوباره و جلفا، قلعه کوهستانی شاهدژ زیر فشار تاسیسات تله‌کابین  و پهنه تاریخی- طبیعی ناژوان زیر بار ساخت‌وساز لجام گسیخته، حالا نوبت به هتل‌سازی در حریم تاریخی خیابان چهارباغ عباسی رسیده است.
 
اخیرا با مجوز وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازه‌ای به بلندا حدود 20 متر در حریم چهارباغ عباسی در حال ساخت است در حالی که براساس قانون، حد مجاز ارتفاع در حریم تاریخی اصفهان  8 متر، به انضمام نقشه مربوط بوده و این مهم  در دهه هفتاد تدوین، اعلام و در نتیجه لازم الاجراست.
 
گرچه اهمیت توسعه پایدار و کارآفرینی در صنعت گردشگری بر کسی پوشیده نیست و هیچ منافاتی با مصالح ملی ندارد، اما نابودی دارایی‌های فرهنگی به بهانه توسعه، سرمایه‌گذاری و هتل‌سازی، بدون مبنا خردمندانه و قانون‌مدارانه، همانند از بین بردن میراث فرهنگی و گنجینه‌های ماندگار به‌خاطر سوداگری و تنگ نظری زودگذر است،  مواردی همچون برج جهان‌نما و مجتمع تجاری شرقی چهارباغ  نمونه‌های بارز طرح‌های شکست خورده، بشمار می‌رود؛ اما در مقابل این طرح‌هاب غیرمنطقی و غیرقانونی می‌توان کاروانسرا نیمه مخروبه در نزدیکی چهارباغ عباسی را مثال زد که با احیا آن، به عنوان یکی از مشهورترین و مجلل‌ترین هتل‌های قدیمی جهان مورد توجه گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی است.
 
گرچه وضعیت بحرانی میراث فرهنگی اصفهان مورد اعتراض دادستان استان بوده و در نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار رسیدگی به وضعیت استان شده بود. اما حالا پرونده این بلندمرتبه‌سازی به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسیده، لذا امضاکنندگان این نامه درخواست دارند تا شورای عالی همسو با قانون‌شکنی و اصفهان‌ستیزی نباشد و مصالح اصفهان، ایران و نظر کارشناسان و دلسوزان را مبنا تصمیم خود قرار دهد.
 
بی‌شک این میزان بارگذاری در جوار آن معبر کم‌عرض (کوچه ارفعی)، کل منطقه را با خطر تراکم فروشی و بلندمرتبه‌سازی‌های  بعدی و پایمال کردن هر چه بیشتر «حق بر شهر» مواجه می‌کند و مسئولیت تصمیم نهایی، بر عهده تمام اعضا، کارشناسان ارجمند آن شورا و مسئولان قوه قضاییه و نمایندگان مردم در مجلس خواهد بود.
 
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  سایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار:  16 مهر 1399  ، کدخبر:30657 ،www.eskannews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
0
0
ای بابا! خیلی وقته دغدغه عمومی جامعه از این حرف ها گذشته حتی قشر فرهیخته ما!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین