قیام امام حسین (علیه السلام) در طول تاریخ مانند نمونههای مشابه آن نبود؛ درست است که آن امام بزرگوار در روز دهم محرم سال ۶۱ هجری به شهادت رسیدند، اما بازتاب قیام آن حضرت همچنان در هر عصری در حال گسترش است و تنها به پیروانش محدود نمیشود بلکه هر انسان آزادهای را از هر نژاد و مذهبی که در این جهان ظلم و بی عدالتی را برنمی تابد، دربر میگیرد. این موضوع یادآور سخن «علی محمد الحائری» شاعر اهل کربلا است که در قصیده جاودان خود گفته است: «مرگ دروغ گفت؛ حسین جاودانه است/ هرچه روزگار کهنه شود، او تازه میشود».
شعار سال: سید الشهدا (ع) داستانهای زیادی با دوستدارانش دارد؛ «سرکیس دویهی» روزنامه نگار مسیحی اهل لبنان در گفتگوی اختصاصی با (لبنان)، تجربه شخصی خود درباره شناخت امام حسین (ع) را روایت میکند و میگوید: قیام امام حسین (ع) صرفاً یک قیام اسلامی- شیعی و مذهبی نیست بلکه یک قیام انسانی مطلق و فراگیر است که هدف آن کلیت انسان اعم از فکر، هستی، روح، موجودیت و ماهیت انسان در هر زمان و مکانی است. میدانش کربلاست، اما جهان شمول است و نمونه اصیل همه قیامهای برحق در جهان محسوب میشود.
الدویهی ادامه میدهد: سال ۲۰۱۵ میلادی در حسینیه محله «اللّجی» در منطقه «المصیطبه» بیروت در مورد امام حسین (ع) شناخت پیدا کردم؛ آنجا به دعوت دوستم دکتر علی حطیط برای شرکت در مجلس عزاداری که توسط «شیخ حیدالمولی» خطیب حسینی برگزار شد، حضور داشتم. مجلس آن روز درباره یاران امام (ع) بود؛ کسانی که جان خود را فدا کردند و در دفاع از حق به شهادت رسیدند؛ بسیار تحت تاثیر سیره حسینی قرار گرفتم و شیفته شخصیت امام (ع) شدم؛ کسی که مرگ را بر بیعت با ظالمان ترجیح داد و اغراق نمیکنم اگر بگویم همانند عابس (از یاران امام حسین (ع)) دیوانه عشق امام حسین (ع) شدم.
دویهی در ادامه این گفتگو بیان میکند: بین حضرت مسیح و امام حسین (علیهما السلام) شباهتهای زیادی وجود دارد؛ زیرا امام حسین (ع) به تمام معنا وارث عیسی روح الله است و آن دو علیه نیروهای جهنمی قیام کردند و جان پاک خود را به خاطر ارزشهای والا و اخلاق متعالی و فارغ از هرگونه اغراض دنیوی و غنائم شخصی فدا کردند و تنها برای تاکید بر حق الهی که رسالتهای آسمانی را فقط و فقط برای تحکیم آن در اعماق جانها فرو فرستاده، به پا خاستند؛ حقی که رابطه انسان را با پروردگار و بردار انسانی اش تنظیم میکند. همانطور که مسیح (ع) در قدس به صلیب کشیده شد، حسین (ع) نیز در کربلا کشته شد؛ بنابراین هدف یکی است و آن آزادی انسان از بند مادیات، افسارگسیختگی غرایز، تقرب به خداوند و نجات همه بشریت است.
این روزنامه نگار مسیحی در ادامه درباره اولین سفر خود به کربلای مقدس سخن به میان آورد و از آن به عنوان رؤیای خود توصیف کرد و با اشاره به اینکه در جریان آن احساس خوشبختی وصف ناپذیری به او دست داده به طوری که باور نمیکرده که به زیارت امام حسین (ع) آمده، میگوید: اگر بگویم که عقل و قلبم را در ضریح امام حسین (ع) جا گذاشتم، اغراق نمیکنم. این زیارت به من اراده، شور جوانی و عزم بیشتر برای ادامه زندگی داد و با خودم عهد بستم که هر ساله این زیارت را تکرار کنم، اما متاسفانه همه گیری کرونا امسال مانع زیارت کربلا شد.
دیهی درباره کسانی که قیام عاشورا را به هدف فتنه افکنی بین ادیان مورد هجمه قرار میدهند، میگوید: براساس این ضرب المثل که همه راهها به رم ختم میشوند، همه ادیان آسمانی هم به خدا منتهی میشوند؛ خداوند سبحانه و تعالی دوست داشتنی، متواضع، بخشنده، مهربان و دلسوز است و تنها زمانی میتوانیم به نعمت لقایش در بهشت برسیم که به این صفات آراسته باشیم. ما اگر هم برادران دینی نباشیم، به قول امام علی (ع) در خلقت که نظیر هم هستیم بنابراین باید یکدیگر را دوست داشته باشیم و از برادران مظلوم و مستعضف خود فارغ از دین و رنگ و جنسیت پاسداری کنیم.
او در پایان تاکید میکند: قیام عاشورا جرقهای است که خاموش نمیشود بلکه تجدید میشود و نسل به نسل و سال به سال شعله ورتر میگردد و هرکس که این قیام را مورد هجمه قرار دهد، میسوزد و به جهنم میرود و سرنوشت بدی در انتظارش خواهد بود.




شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار: ۱۷مهر ۱۳۹۹، کدخبر:۱۰۲۵۵۵۰، fa.shafaqna.com