پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۲۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
نصر عبدالکریم، کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد که توقف کمک‌های مالی سعودی‌ها به فلسطین، به تغییر موضع سیاسی آن در قبال فلسطینی‌ها باز می‌گردد، با این وجود، هنوز سعودی‌ها جسارت لازم برای اعلام رسمی قطع کمک‌ها به حکومت محمود عباس را ندارند، به این دلیل که نگران خشم ملی مردم خود در این باره هستند، از این رو، عربستان یک موضع ساکت را در خصوص کمک‌های مالی به دولت فلسطین اتخاذ کرده است.
شعارسال: محمد أبو رزق در الخلیج انلاین نوشت: طبق یک برنامه مشخص، سعودی‌ها از طریق شاهزاده‌های شناخته شده خود در خاندان حاکم و روزنامه نگاران نزدیک به دیوان پادشاهی، شروع به حمله به فلسطینی‌ها کرده و اعلام می‌کنند که کمک‌های مالی به فلسطینی‌ها را متوقف خواهند کرد.

 در ادامه این مطلب آمده است: آخرین حمله سعودی به فلسطینیها، از زبان جمیل الذیابی، سردبیر روزنامه عکاظ بود، که تاکید کرد عربستان بسیار از مساله فلسطین حمایت کرد، اما سران آن نا امیدند و زمان تعارف‌ها به پایان رسیده است.

پیش از این حمله الذیابی، سفیر سابق ریاض در واشنگتن و رئیس پیشین بخش اطلاعات عربستان، شاهزاده بندر بن سلطان اعلام کرده بود که دولت خودگردان، فلسطین را پاره پاره و مساله این کشور را ضایع کرده است.

بندر به حمله به دولت فلسطین و رئیس آن، محمود عباس اکتفا نکرده و به گروه‌های فلسطینی که مخالف عادی سازی روابط امارات با اسرائیل هستند نیز حمله کرده است. این شاهزاده سعودی به حمایت مالی پادشاهان عربستان از مساله فلسطین نیز اشاره نمود و به عقیده تحلیلگران، این اشاره می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای قطع رسمی حمایت مالی عربستان از فلسطین.

قبل از سال ۲۰۱۷، همزمان با، ولی عهد شدن محمد بن سلمان، موضع عربستان در قبال فلسطین شروع به تغییر کرد، چرا که سعودی‌ها به اسرائیل نزدیکتر شدند. با نزدیکی عربستان به اسرائیل، سعودی‌ها در نوامبر ۲۰۱۶ از پرداخت تعهدات مالی خود به حکومت فلسطین خودداری کردند، آنچه که به حدود ۱۴۰ میلیون دلار می‌رسید.

این در حالی است که نصر عبدالکریم، کارشناس مسائل اقتصادی تاکید می‌کند که ارزش کمک‌های مالی عربستان به حکومت فلسطین، قبل از سال ۲۰۱۹، به ۱۰۰ میلیون دلار در سال می‌رسید، اما در سال جاری حتی یک دلار از طرف عربستان به خزانه حکومت فلسطین نرسیده است.

عبدالکریم در گفتگو با الخلیج انلاین تصریح کرد که این توقف کمک‌های مالی سعودی‌ها به فلسطین، به تغییر موضع سیاسی آن در قبال فلسطینی‌ها باز می‌گردد، با این وجود، هنوز سعودی‌ها جسارت لازم برای اعلام رسمی قطع کمک‌ها به حکومت محمود عباس را ندارند، به این دلیل که نگران خشم ملی مردم خود در این باره هستند، از این رو، عربستان یک موضع ساکت را در خصوص کمک‌های مالی به دولت فلسطین اتخاذ کرده است.

براساس اطلاعات موجود، عربستان در سال ۲۰۲۰ میزان حمایت مالی خود از دولت فلسطین را کاملا متوقف است، همانطور که محمود عباس بوضوح در این باره صحبت نموده است.

در رابطه با تاثیر قطع کمک مالی عربستان از دولت فلسطین، عبدالکریم معتقد است که این موضوع تاثیر زیادی روی حکومت فلسطین می‌گذارد، با این حال، دولت خودگردان فلسطین که در سال‌های قبل درآمد ماهانه اش به ۳۵۰ میلیون دلار می‌رسید، می‌تواند با درآمد ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار نیز زندگی کند.

حکومت محمود عباس می‌تواند کسری مالی خود را با وام گرفتن از بانک‌ها و کمک‌های بین المللی، بویژه از سوی اتحادیه اروپا و برخی درآمد‌های داخلی حاصل از گرفتن مالیات، جبران کند.

لازم به ذکر است با اینکه ریاض عادی سازی امارات و بحرین با اسرائیل را مخالفت صریح با اقدام صلح عربی می‌دانست، از این عادی سازی انتقاد نکرد. طبق این برنامه صلح، عادی سازی با اسرائیل، منوط به پایان اشغال اراضی فلسطین از سوی صهیونیست‌ها و ایجاد یک دولت فلسطین با پایتختی قدس است.

این در حالی است که به دنبال عادی سازی با تل آویو، حکومت فلسطین سفرای خود را از ابوظبی و منامه خارج کرد، چرا که این اقدام را به معنای خیانت این کشور‌های عربی به فلسطین می‌داند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب تاریخ انتشار ۲۱ مهر ۹۹، کد خبر: ۵۷۹۱۹۲، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
عربستان هم مانند امارات و بحرین به فلسطینیان خیانت می کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
همه ی اعراب جمع شدند تا فلسطین و نابود کنند.اسراییل هم با وعده پول آنها را خریده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
با تماسی که ترامپ با بن سلمان داشته احتمال میره 3 الی 4 کشور دیگه هم با اسرائیل روابطشون رو عادی سازی کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین