پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۷۰۹
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵
این را باید در گینس نوشت یا اگر با، بیل وکلنگ ها مان به جان راه می افتادیم تا کنون ساخته بودیمش، این ها حرف هایی است که اهالی روستای خرق از توابع دهستان سنگر شهرستان فاروج می گویند
شعارسال: روستایی که معروف به کلاه سبزها هم هست آنهم به دلیل سادات بودن بسیاری از اهالی این روستای سرسبز وزیبا که در 51 کیلومتری شهر فاروج واقع شده است.

خرق با 636 خانوار و2هزارو 203 نفر جمعیت یکی از روستاهای بزرگ شهرستان فاروج است که دارای ظرفیتهای، فرهنگی، اقتصادی وگردشگری بسیاری است.

روستایی که ساخت راه آن برای مردمانش به آرزو بدل شده است.

راهی که ماجرای آن از سال 69 آغاز شده وبا کش وقوس های بسیاری همچنان استمرار دارد.

صدای چوب بری ها، پرواز زنبورهای عسل، درخت ارس وآسیاب های قدیمی و.. همه نشان از فرصت هایی است که اگر درست استفاده شود اقتصاد شهرستان را پویا تر می کنند اما گزینه نبود راه مناسب انگیزه بسیاری از کسانی که می خواهند از این ظرفیت ها استفاده کنند را کم می کند.

یکی از اهالی روستای خرق می گوید: وقتی به آمار وارقام شگفت انگیز جاده فاروج به خرق و اسفراین دقت کنید حتما تاسف خواهید خورد که چرا مسولین محترم برای ثبت این آمار در کتاب گینس کوتاهی کرده اند

کوهستانی می افزاید: در سال 88 با غفلت مسولین فاروج کریدورشمال به شمال شرق(جاده اسفراین به فاروج) از اسفراین به بام وبام به دوغائی تغییر دادندو انتظار سی ساله ومطالعات پر هزینه این محور با لابی گری، هدر رفت!

وی می افزاید: در سال 89 یکی از مسئولان وقت در اظهار نظر جالبی بیان داشتند که محور اسفراین به خرق وفاروج با توجیه نزدیک شدن دو شهرستان اسفراین به فاروج ( 59 کیلومتر) تا کنون 19 بار !!!مطالعه شده است.

وی تصریح می کند: جای سوال است که یعنی مطالعات قبل از نوزدهیمن بار چگونه بوده که قابل استناد نبوده واین کار تکرار شده است.

یکی دیگر از اهالی این روستا می گوید: برای راه خرق وعده هایی زیادی داده شده اما از عمل خبری نیست.

جعفری می افزاید: این راه استانداران، فرمانداران، نمایند گان مجلس ومسئولان بسیاری به خود دید اما همچنان آسفالت آن محقق نشده است.

وی تصریح می کند: با اعتبارات قطره چکانی این راه به ثمر نمی رسد.

یکی دیگر از اهالی می گوید: اگر همان اعتبار کم پروژه هم درست مدیریت ویک متر یک متر مسیر آسفالت می شد تاکنون تمام شده بود وما هرسال شاهد تکرار یک کار در این مسیر نبودیم.

جوادی می افزاید: هرسال چند دستگاه خودرو در این مسیر به عنوان گذاشته می شود که معرّف فعال بودن کارگاه باشد اما خودروها خیلی زود به خواب زمستانی می روند وما نگران خرابی این دستگاه ها از کار نکردن بسیا هستیم .

یکی دیگر از اهالی می گویند: چند نسل گذشت ونسل جدید هم معتقدند این راه به عمر آن ها قد نمی دهد، اگر بودجه را به خودمان می دادند دستگاه ها ی معمولی مثل لودر می خریدیم و کنون این محور تعین تکلیف می شد.

دهیار روستاه هم می گوید: زمستان بیش از هر فصلی اهالی در این محور با مشکل مواجهند.

مهدی خرمدل می افزاید: خاکریزیهای قبل زمستان و ترک راهسازی باعث می شود با بارشهای زمستانه این جاده گل الود شده و تردد بویژه برای خودرو های سبک به سختی امکانپذیر شود.

وی می افزاید: مطالبه اهالی از مسئولان کم کردن وعده ها وعملیاتی شدن این پروژه است.

رئیس راه وشهرسازی فاروج می گوید: با مطالعاتی که جهاد سازندگی وقت در سال 69 انجام داد مسیر قره شاهوردی،جعفرآباد، بیرم آباد به باش محله - خرق به عنوان یک محور مورد مطالعه قرار گرفت.

خان محمد مصرزاده می افزاید: جهاد سازندگی وقت عملیات راه سازی را آغاز کرد ودر سال های 76-69 عملیات راهسازی را تا روستای بیرم آباد ادامه وحتی دربیرک هم عملیات زیر سازی ،ابنیه فنی رو انجام داد.

وی با اشاره به اینکه از سال 76 مسئولان تصمیم گرفتند که این محور به عنوان راه شهری به منظور ارتباط شهرستان های قوچان به اسفراین لحاظ شود وآن زمان هم جهادسازندگی از وزارت راه وترابری تفکیک شد، پروژه به وزارت راه وترابری وقت واگذار شد.

مصرزاده با بیان اینکه وزارت راه وترابری مطالعات مجدد انجام داد ودر سال 81 نخستین اعتبار اجرایی به این محور اختصاص یافت که ادامه کار از بیرک به خرق با مشخصات راه فرعی شهری درجه 2 اجرایی شود.

وی تصریح می کند: پس از شکل گیری خراسان شمالی در سال 84-83 اعتباراتی برای روکش آسفالت در قسمت های که زیر سازی وابنیه آماده بود با همان مشخصات راه روستایی از ابتدای حوزه خراسان شمالی (نرسیده به روستای بیرم آباد تا روستای بیرک) اختصاص یافت وعملیات آسفالت انجام شد.

وی گفت: زیر سازی وآسفالت گرم محور خرق به اسفراین راه فرعی شهری که در حال اجرا است در 3 فاز تعریف شد.

وی فاز یک پروژه را از باش محله به سمت آرمود آغاجی به طول 7 کیلومتر عنوان کرد که 7/2 آسفالت شده 3/4 کیلومتر آن زیر سازی و ابنیه آن کامل وآماده آسفالت می باشد.

مصرزاده، فاز دوم پروژه را به طول 7 کیلومتر در حال اجرا از محور آرمود آغاجی به خرق عنوان کرده خاطرنشان می کند: عملیات خاکبرداری، خاکریزی وبخشی از ابنیه فنی اجرا شده است اما هنوز هیچ بخشی از محور آرمود به خرق آسفالت نشده است.

وی می افزاید: با توجه به کاهش اعتبارات استانی در سال های اخیر با پیگیری های به عمل آمده مسئولان وزارتخانه راه وشهرسازی ادامه مسیر را که فاز 2 و3 می باشد از روستای آرمود آغاجی تا بام به قرار گاه خاتم الانبیا واگذار کرده اند وبه علت عدم پشتیبانی اعتبارات قرار گاه، کار به کندی انجام می شود.

به گفته این مسئول، فاز سوم توسط قرار گاه به طول11 کیلومتراز روستای خرق تا بام اسفرا ین است که با اجرای خاکبرداری، خاکریزی وبخشی از ابنیه فنی در حال اجرا است.

مصرزاده یادآوری می کند: اعتبارات فاز اول از اعتبارات تملک دارایی استان و سفر رهبری و اعتبارات فاز دوم وسوم از محل اعتبارات وزارتخانه تامین شده که به علت کسری اعتبار فاز دوم وسوم به کندی انجام می شود.

وی می افزاید: با توجه به کوهستانی بودن مسیر ومشخصات فنی واعتبارات اندکی که پروژه برخودار می شد پیشرفت پروژه به این حد رسیده است.

نماینده مردم شهرستان های فاروج وقوچان در مجلس شورای اسلامی می گوید: در حوزه دهستان سنگر که روستای خرق در آن واقع شده است چند محور مواصلاتی مورد توجه است.

هادی شوشتری می افزاید: محور اسطرخی، بهار علیا،بهار سفلی، محور آنتنی آق چشمه ، بیرم آباد به امیر آباد ومحور آرمود آغاجی به بام در حوزه دهستان سنگر مورد توجه است.

وی تصریح می کند: کارگاه راهسازی در محور خرق فعال است وسایر محورهای معرفی شده نیز در مرحله تجهیز کارگاه است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری فاروج، تاریخ انتشار: 11 خرداد 1394، کد خبر: 33189، www.farooj.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین