پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۰۸۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
مقتدایی گفت: سوال از وزیر علوم به هیات رئیسه تقدیم شد و سپس به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع و سوال از وزیر بهداشت نیز به کمیسیون بهداشت ارجاع شد.
شعار سال: توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها پس از تصویب قانون تسهیل ازدواج از سوی مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۹۹ به عنوان اولویت طرح‌های عمرانی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که بر اساس این قانون دانشگاه‌ها باید شرایط تامین و یا ساخت خوابگاه‌های متاهلی را برای دانشجویان در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.

خبرگزاری دانشجو گزارش‌ها و پیگیری‌های متعددی در خصوص اجرای این قانون از سوی دانشگاه‌ها داشته که متاسفانه به دلایل مختلف تاکنون خوابگاه‌های متاهلی در سایه این قانون توسعه‌ای پیدا نکرده است.

تاخیر در اجرای قانون ساخت خوابگاه متاهلی

در همین راستا مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه تسهیلاتی برای ساخت این خوابگاه‌ها در نظر گرفته است که سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط که باید شرایط پرداخت این تسهیلات را فراهم کنند با گذشت ۷ ماه از سال تاکنون این شرایط فراهم نشده است.

دانشگاه‌ها نسبت به این شرایط معترض بوده و بانک مرکزی را مقصر این شرایط و پرداخت نشدن تسهیلات بانکی می‌دانند در صورتی که مشکل اصلی اینجاست که مجلس شورای اسلامی در نقش نظارتی خود بسیار ضعفیف عمل کرده و چه بسا هیچ نظارتی براجرای قانون بودجه ندارد.

اجرا نشدن قانون پای وزرای علوم و بهداشت را به مجلس بازکرد

در همین خصوص عباس مقتدایی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تسهیل ازدواج مصوب سال ۱۳۸۴ است که بر همین اساس وزرا و به طور کلی مجموعه اجرایی کشور موظف بودند برخی فعالیت‌ها را انجام دهند که متأسفانه در طول ادوار مختلف و دولت‌های متعدد پس از سال ۸۴ به این سو، عمده این قانون معطل مانده و اقدام موثری انجام نشده است.

وی گفت: بر همین اساس و با توجه به این که در ماده ۱۳ قانون تسهیل ازدواج جوانان، مسؤولیت حسن اجرای این قانون علاوه بر سایر بخش‌های اجرایی و دولت برعهده وزرای امور اقتصاد و دارایی، کشور و همچنین راه و شهرسازی بوده است سه سؤال از آن‌ها مطرح کرده‌ام که هر یک باید به صورت جداگانه در مجلس حاضر شده و پاسخگوی این سوالات باشند.

نماینده اصفهان در مجلس تصریح کرد: در همین راستا بر اساس ماده ۱۰ این قانون وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف شده اند که نسبت به ساخت و واگذاری خوابگاه متاهلی اقدام لازم را معمول دارند و همچنین نسبت به پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان متاهل به میزان دو برابر دانشجویان مجرد اقدام نمایند.

وی افزود: سوال از وزیر علوم به هیات رئیسه تقدیم شد و سپس به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع و سوال از وزیر بهداشت نیز به کمیسیون بهداشت ارجاع شد.

مقتدایی عنوان کرد: همواره دانشجویان متاهل در خصوص خوابگاه‌ها انتظارات و دغدغه‌هایی داشته اند که به صورت مرتب به دفاتر نمایندگی منتقل کرده اند و وزارتخانه‌های مربوطه باید در این خصوص پاسخی قانع کننده و عملیاتی ارائه کنند.

نماینده اصفهان در مجلس گفت: غالب سوالات با مشارکت، همراهی و امضای سایر همکاران تقدیم شده و همه نمایندگان در پیگیری موضوع ازدواج جوانان دغدغه جدی دارند.

تجربه نشان داده که سوال از وزیر در مجلس شورای اسلامی اهرمی برای انجام کار‌ها نبوده و با این حربه‌هایی که مسئولان با آن آشنا هستند گشایشی برای پرداخت تسهیلات بانکی برای دانشگاه‌ها به همراه نخواهد داشت و باید مجلس شورای اسلامی اهرم فشاری برای اجرای قانون بودجه داشته و نقش نظارتی خود را برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی افزایش دهد.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو،تاریخ انتشار:6آبان1399،کدخبر:884403، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین