پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
زنان این روزها با توجه به وضعیت بد اقتصادی و نخواندن دخل و خرج ها به عنوان یکی از ستون های درامدی خانواده نیز نقش اساسی ایفا می کنند. درواقع به نوعی می توان گفت، نقش زنان از خانه داری و مادری به نوعی در فرهنگ امروز تغییر کرده و در کنار این مسائل باید به نوعی گوشه ای از نقش نان آوری را نیز بر عهده بگیرند.

زنان این روزها با توجه به وضعیت بد اقتصادی و نخواندن دخل و خرج ها به عنوان یکی از ستون های درامدی خانواده نیز نقش اساسی ایفا می کنند. درواقع به نوعی می توان گفت، نقش زنان از خانه داری و مادری به نوعی در فرهنگ امروز تغییر کرده و در کنار این مسائل باید به نوعی گوشه ای از نقش نان آوری را نیز بر عهده بگیرند.

زنان این روزها با توجه به وضعیت بد اقتصادی و نخواندن دخل و خرج ها به عنوان یکی از ستون های درامدی خانواده نیز نقش اساسی ایفا می کنند. درواقع به نوعی می توان گفت، نقش زنان از خانه داری و مادری به نوعی در فرهنگ امروز تغییر کرده و در کنار این مسائل باید به نوعی گوشه ای از نقش نان آوری را نیز بر عهده بگیرند.

نقشی که علاوه بر کارهای منزل و رسیدگی به کودکان باعث فرسایش روح و جان زنان ایرانی شده و در این میان استرس ها و فشارهایی که در محیط کاری روی آنها قرار دارد نیز ماجرا را پیچیده تر کرده است.

یکی از این موارد نداشتن امنیت شغلی و حقوق و دستمزد پایین تر نسبت به آقایان با وجود تخصص یکسان است.همین چند روز پیش بود که اعلام شد 47 هزار مادر از کار بیکار شده اند فقط و فقط به دلیل بارداری و مرخصی زایمانی که حق طبیعی آنهاست.

در هر حال می توان گفت به نوعی این روزها، اشتغال زنان، نقش مادری آنها را با محدوديت روبه‌رو كرده است. هرچند اشتغال برای مردان فقط با قبول شرايط از سوی كارفرما ايجاد می‌شود اما اشتغال زنان در كنار ايفای نقش و وظايف همسری و مادری منوط به اختصاص شرايط ويژه به آنهاست و در مواردی در جامعه دیده شده اشتغال زنان آنها را با مشكلات عديده‌ای روبه‌رو كرده است.

از سوی دیگر نمی توان زنان متخصص و تحصیلکرده را از کار کردن بازداشت چرا که هم نیروی متخصص هرز می رود و هم شرایط اقتصادی این اجاره را نمی دهد.به این ترتیب است که تنها باید با هماهنگی بین کار و زندگی و دادن تسهیلات لازم از زنان شاغل حمایت کرد.

مانند سایر كشورهای پيشرفته دنيا که تسهيلات گوناگونی برای مادران در قالب مرخصی زايمان، ساعات شيردهی، اختصاص پرستار برای نگهداری نوزاد و...ارائه می دهند. اما اين امتيازها نه تنها به زنان شاغل در ایران داده نمی شود بلكه در بسياری از مواقع زنان شاغل بعد از گذران مرخصي زايمان اخراج می شوند.

بايد به اين نكته توجه كرد كه بسياریاز مادران نمي‌توانند كودكان خود را به شخص ديگر بسپارند اما با ايجاد راهكارهايی از جمله اختصاص مهدكودك برای ادارات می‌توان تا حد زیادی از نگرانی‌های زنان در زمينه نحوه نگهداری كودكان كاست و هم در ارتقای راندمان كاری كارمندان و نیروهای متخصص تاثير مثبتی داشت.

در هر حال، هر چند وعده‌هايي كه معاونت امور زنان و رياست‌جمهوري و برخي از ديگر نهادهاي مرتبط با حوزه زنان داده‌اند، هنوز به صورت كامل عملياتي نشده است و حتي مي‌توان عنوان كرد تغييرات در اين زمينه ناچيز بوده است اما تصويب برخي طرح‌ها، لوايح و ابلاغ برخي از بخشنامه‌ها اميدواري‌هايي را در حوزه زنان و به‌ويژه مادران شاغل به وجود آورده است. امیدواری هایی که اگر نا امید نشود می تواند وضعیت اشتغال زنان در جامعه را بهبود بخشد.

به عنوان مثال در چند روز اخیر، معاون رئيس‌جمهور در امور زنان و خانواده از اجرای يك طرح حمايتی جديد برای مادران شاغل يعنی بازگشت مهدكودك‌ها به ادارات خبر داده است.

* وعده بازگشت مهد کودک ها به ادارات

در اين زمينه معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري درباره اجراي قانون مرخصي زايمان گفت: برخي دستگاه‌ها كه تحت پوشش تامين اجتماعي هستند، اين موضوع را اجرا نمي‌كنند و برخي دستگاه‌ها كه تحت پوشش خدمات درماني هستند، مرخصي ۹ ماهه را اجرا مي‌كنند كه ديوان عدالت در رأي خود بر وحدت رويه در اجراي قانون تاكيد كرده است.

شهيندخت مولاوردي با اشاره به نقش شير مادر در تغذيه كودكان تاكيد كرد و گفت: شير مادر موضوعي است كه بايد جدي گرفته شود و كودكان را با آن تغذيه كرد. او درباره اقدامات معاونت زنان و خانواده رياست‌جمهوري براي بالا بردن كيفيت تغذيه با شير مادر گفت: عدم تعادل بين كار و زندگي مادران و زنان موجب شده تا برخي مادران در تغذيه كودكان خود با شير مادر دچار مشكل شوند كه براي اين منظور، راهكارهايي در دست بررسي داريم. معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري درباره اجراي قانون مرخصي 9 ماهه بارداري تاكيد كرد: قانوني كه مصوب شد، بار مالی برای دولت داشت. معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوري افزود: برخي دستگاه‌ها كه تحت پوشش بيمه خدمات درمانی هستند، 9 ماه مرخصي زايمان را اجرا مي‌كنند اما برخی ديگر كه تحت پوشش تامين‌اجتماعي هستند، اين مصوبه را اجرا نمي‌كنند. مولاوردي خاطرنشان كرد: برخي نيز كه تحت پوشش بيمه تامين اجتماعی هستند، مانند آموزش و پرورش گفته‌اند كه از انتهای سال 93 اين قانون را اجرايی كرده‌اند.

او درباره اينكه چرا يك وحدت رويه در اجرای قانون وجود ندارد، گفت: ديوان عدالت اداري، وحدت رويه را براي اين موضوع تصويب كرده و همه دستگاه‌ها بايد به يك شكل عمل كنند. معاون امور زنان و خانواده رياست‌جمهوری درباره اخراج يك‌هزار نفر از كارمندانی كه از مرخصي زايمان استفاده كرده بودند، گفت: اين افراد در يك روند هجده‌ماهه از كار خود اخراج شده‌اند كه ما در حال پيگيری اين موضوع هستيم.

او درباره مشوق‌هاي درنظر گرفته شده برای تشويق مادران به تغذيه با شير مادر گفت: طرح بازگشت مهدكودك‌ها به ادارات در دست بررسی است، چرا كه برخي مادران نمي‌توانند فرزندان خود را رها كنند. فارس نوشت؛ مولاوردی اظهار اميدواری كرد: يك بسته جامع هدايتي درنظر گرفته‌ايم كه اميدواريم با رونق اقتصادی بتوانيم آن را اجرايی كنيم.

* اشتغال زنان آری یا خیر؟

در هر حال نمی توان منکر این ماجرا شد که پیشرفت علم و تکنولوژی نه تنها خانواده ایرانی را از لحاظ شیوه زندگی، روابط خانوادگی، تعاملات اجتماعی، نگرشی و علایق نسبت به امور اجتماعی تغییر داده، بلکه اشتغال زنان را نیز موجب شده، به طوری که فعالیت زنان خارج از چهارچوب خانواده در طی چند دهه گذشته به ویژه در جوامع بشری تدریجاً اهمیت یافته و مسائلی را در زمینه تأثیر اشتغال در تربیت فرزندان ایجاد کرده است.

تحولات دهه های اخیر در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... در جوامع گوناگون موجب شده درصد قابل ملاحظه ای از زنان علاوه بر مسئولیت مربوط به نقش سنتی خود به انوع فعالیت های اجتماعی، بهداشتی، پزشکی، آموزشی، خدماتی و ... در جامعه روی آورند.

اما با توجه به این که زنان از نظر فیزیولوژیک توانایی های کمتری نسبت به مردان دارند و این که از لحاظ طبیعی یک سری مسئولیت های خاص مثل بارداری، بچه داری و ... را به عهده دارند، این مسائل همه از توانایی زنان می کاهد.

به همین علت زنان شاغل به علت قبول مسئولیت مضاعف اجتماعی همواره در معرض انواع تنش های روحی و آسیب های جسمی هستند. روانشناسان نیز معتقدند، در شرایط مساوی حرفه ای نیز ‌زنان تحت استرس بیشتری نسبت به مردان هستند و آمادگی بیشتری برای ابتلا به بیماری های جسمی و روانی دارند و این در حالی است که استرس ها و فشارها در محیط های کاری معمولا روی زنان بیشتر است و این مساله هم راندمان زنان به عنوان نیروی کار را پایین می آورد و هم می تواند نقش زن در خانواده را دچار اختلال کند و ای کاش مسئولین دولتی هر چه سریعتر به فکر چاره ای اساسی و اجرایی در این خصوص باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت فردانيوز ، تاریخ انتشار پنجشنبه 15 مرداد 1394، کد مطلب: 435021 : www.fardanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین