پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۱۰۳۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
محمدرضا نجفی منش در واکنش به اظهارات حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین که این مصوبه را نتیجه لابی واردکنندگان دانست و افزایش قیمت ارز را با اجرای این سیاست پیش بینی کرد، اظهارداشت: وی همیشه با همه چیز مخالف است و مدام غُر می‌زند، خوب کسی که انتقاد می‌کند، باید راهکار را نیز ارائه دهد، با این حجم زیاد کالایی که در گمرکات دپو شده و بانک مرکزی نیز ارزی برای ترخیص آن‌ها ندارد، چه باید کرد، باید گذاشت که این کالا‌ها و مواد اولیه در گمرک بماند، تا از بین بروند.
شعارسال: بعد از آن‌که در بازار برخی از  از جمله روغن خوراکی و برنج کمبود ایجاد شد و در بسیاری از مناطق نایاب شدند، این موضوع مطرح شد که این اقلام به وفور در گمرک وجود دارند، اما ارز مورد نیاز برای ترخیص آن‌ها وجود ندارد، برای رفع این مشکل دولت اعلام کرد، برای ترخیص کالا‌های رسوب کرده در گمرک، می‌توان از ارز حاصل از صادرات در برابر واردات و همچنین ارز بدون منشا نیز استفاده کرد.


 طبق اعلام وزارت صمت امکان واردات کالا از محل ارز متقاضی مهیا شده و تمام گمرکات کشور موظف شدند به ترخیص کالا‌های وارداتی از محل ارز متقاضی یا ارز‌های صادراتی اقدام کنند. به بیان دیگر امکان ترخیص کالا از همه گمرک‌های کشور برای واردکنندگانی که خودشان می‌توانند ارز مورد نیازشان را تأمین کنند مهیا شد.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در واکنش به این مصوبه گفت: زور قانون شکنان به قدرت همتی چربید و دستور واردات با ارز متقاضی صادر شد، کسی اگر ارزی خارج از کشور داشته به کالا و در نهایت به ریال تبدیل نمی‌کند؛ حتما این تصمیم تقاضای ارز را در بازار به شدت بالا می‌برد و در شرایطی که امکان عرضه وجود ندارد بار دیگر به قیمت فقر عمومی، عده‌ای چاق می‌شوند.

وی افزود: امیدوارم افزایش قیمت امروز ارز نتیجه سیاست آزادکردن واردات در قبال صادرات و واردات با ارز متقاضی نباشد، سیاستی که بر اثر فشار لابی‌ها بر. بانک مرکزی اتخاذ شد و حتما خیری برای مردم و اقتصاد کشور ندارد، اما برای عده معدودی خوب نان داشت.


برای رفع کمبود کالا در بازار، نیاز به این ارز‌ها است

محمدرضا نجفی منش رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه سیاست جدید ارزی دولت می‌تواند بسیار راهگشا باشد، گفت: مدت زیادی است که کالا‌های اساسی و مواد اولیه تولید به دلیل عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی در گمرک رسوب کرده است، اما به عنوان بخش خصوصی بار‌ها پیشنهادات خود را به دولت برای رفع مشکل واردات این کالا‌ها اعلام کردیم، اما دولت هر بار این پیشنهاد ما را نادیده می‌گرفت، اما خوشبختانه بالاخره مذاکرات و رایزنی‌ها نتیجه داد و دولت با این امر موافقت کرد.


وی همچنین در واکنش به اظهارات حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین که این مصوبه را نتیجه لابی واردکنندگان دانست و افزایش قیمت ارز را با اجرای این سیاست پیش بینی کرد، اظهارداشت: وی همیشه با همه چیز مخالف است و مدام غُر می‌زند، خوب کسی که انتقاد می‌کند، باید راهکار را نیز ارائه دهد، با این حجم زیاد کالایی که در گمرکات دپو شده و بانک مرکزی نیز ارزی برای ترخیص آن‌ها ندارد، چه باید کرد، باید گذاشت که این کالا‌ها و مواد اولیه در گمرک بماند، تا از بین بروند.


نجفی‌منش افزود: در حال حاضر شما برخی کمبود‌ها را به خصوص در حوزه اقلام اساسی و مایحتاج ضروری مردم می‌بیند، روغن خوراکی کمیاب شده و برنج نیز در دسترسی برخی از مناطق نیست، کمبودی در واقع وجود ندارد، تنها این کالا‌ها به میزان تُناژ بالا در گمرک دپو شده، تنها باید برای ترخیص آن‌ها ارز تخصیص داده شود، تا آن‌ها وارد چرخه مصرف شود، حال که بعد از کش و قوش‌های فراوان دولت با این مصوبه موافقت کرده، واقعا مخالفت با آن چه معنایی می‌تواند داشته باشد.


رئیس‌انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه بیش از ۱۱۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های خودروسازان به دلیل نبود تنها یکی دو قطعه خاک می‌خورد، بیان داشت: تمامی این قطعات در گمرک موجود است، ولی این خودرو‌ها بیش از یک سال است که تحویل مالکان آن‌ها نشده است، تنها به دلیل اینکه یک قطعه ناقصی دارد، از سوی دیگر شاهده بودید که چه حواشی بر سر عدم تحویل به موقع خودرو‌ها به وجود آمد، اما حال این امکان به وجود آمده تا با ترخیص این قطعات خودرو‌های ناقص نیز تکمیل شوند.


کارخانه‌ها به دلیل نبود مواد اولیه تعطیل شده اند

وی اضافه کرد: بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی نیز به دلیل نبود مواد اولیه ماه‌ها است که با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند، حال که دولت بالاخره راضی شده سیاست ارزی خود را در قبال واردات تغییر دهد، چرا ما به عنوان بخش خصوصی باید با این قضیه مخالفت کنیم، بسیاری از کارگران به خاطر همین مواد اولیه از کار بیکار شده اند، اما حال اگر این مواد در اختیار کارخانه‌ها قرار بگیرد، آن‌ها به سر کار خود بر می‌گردند و میزان تولید کشور افزایش می‌باید که از این طریق هم می‌توان بازار داخلی را تامین کرد و هم بخش صادرات را فعال کرد، در شش ماه نخست سال جاری به دلیل مشکلات مختلفی که وجود داشته، صادرات کشور با کاهش حدود ۴۰ درصدی روبرو بوده است.


رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه سه شیوه برای تامین ارز این کالا‌های رسوب کرده در گمرک در نظر گرفته شده است، گفت: در وهله اول صادرات در مقابل واردات است، بدین نحوه که صادرکننده ارز خود را در اختیار واردکننده قرار می‌دهد و از صادر کننده نیز رفع تعهد ارزی صورت می‌گیرد، در وهله دوم نیز استفاده از ارز‌های بدون منشا است، در این رابطه دولت طی سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ برای کنترل نرخ ۴۲ میلیارد دلار به بازار ارز تزریق کرد، که حال می‌توان از این ارز‌ها استفاده کرد.


نجفی‌منش افزود: این دلار‌ها اغلب در دست مردم است که با همین ارز‌ها نیز قاچاق کالا صورت می‌گیرد، سال گذشته بالغ بر ۲.۴ میلیارد دلار قطعات یدکی خودرو به صورت قاچاق وارد کشور شده، این در حالیست که اگر از این ارز‌های بدون منشا استفاده نشود، به طور قطع آن‌ها در راه‌های غیر مفیدی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در وهله سوم نیز برخی از تجار و بازرگانان در خارج از کشور ارز‌هایی دارند، که منشا آن‌ها نیز مشخص نیست، ولی با این مصو به دولت نیز می‌توان کالا‌ها و مواد اولیه موجود در گمرک را ترخیص کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ساعت ۲۴ تاریخ انتشار ۱۷ آبان ۹۹، کد خبر: ۵۱۹۸۴۴، www.saat۲۴.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
گمركات كشور نبايد تيشه اي باشن به ريشه كشور بايد كمك كننده باشن به زمينه هاي اقتصادي
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
ارز باید به اندازه کای در اختیار کارخانه ها قرا بگیرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین