پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۷۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
برای ثبت در تاریخ می‌نویسم؛ در شرایطی که پرونده الکترونیک سلامت کامل نیست و سیستم HIS بی نقص و راهنما‌های بالینی و حذف کامل دو دفترچه ای‌ها و... بسیاری از وظایف و الزامات بخش درمان این سازمان روی هواست و بعد از ۸ سال به ثمر ننشسته و در یک سیستم پرداخت فی فور سرویس طرحی در دست اجراست که در آن برون سپاری خدمات درمانی و تفویض اختیارات و پرداخت مبتنی بر عملکرد و ورود ساختار‌های جدید از بیرون برای نظارت بر کیفیت درمان آنهم بدون گایدلاین؟! قرار است اجرا شود؟!
شعار سال:در طول کارهای رسانه ای ام به جرات می توانم بگویم در هیچ برهه ای مثل امروز ندیدم که تا این حد به امور کارشناسی و واضح بی تفاوت باشند و چنین بی پروا از عواقب تصمیمات و ... امورات کشور به گردش در آید (مثل تباهی میلیارد ها دلار ۴۲۰۰ تومنی جهانگیری) یا اینکه مدیریت های مهم کشور منصوب شوند و بعدا ممنوع الخروج و تحت پیگرد پلیس بین الملل قرار گیرند.

به عنوان یک دانشجوی حقوق عرض می کنم که به شکل غیرقابل باوری در عهد رئیس جمهور حقوقدان و مجلس مدعی مبارزه با فساد، بزرگترین علت العلل فساد و ریشه فساد در کشور یعنی تعارض منافع به حدی تنومند و تقویت شده که بسیاری از بخش های مهم کشور از صنعت و سلامت و ... را قفل کرده است و اصلا انگار برای کسی هم اهمیت ندارد که روی این مسئله کار کند که چرا دولت های مدرن دنیا اقدام به تفکیک دامنه فعالیت کارکنان بخش دولتی از بخش خصوصی کرده اند و قانون از کجا آورده ای را در دولت ها به شدت سخت گرفته اند؟!

حالا نتیجه بی توجهی به اصول بدیهی یک حکمرانی صحیح در بخش خصوصی و دولتی و قانون گذاری و .... کارها را به جایی رسانده که در یک جامعه ای که شعار رفع فقر و بی عدالتی و مدیریت جهادی و .... بلند است در یک سو ویدیوی زندگی لاکچری با دیوار و میز توالت با روکش طلا و درب و پنجره ساخت فلان کشور و ‌..به سمع و نظر جامعه می رسد و در دیگر سوی یک تبلت دست دوم برای چند میلیون بچه وجود ندارد...‌

اگر قرار بود گوشی برای شنیدن باشد قطعا می بود و البته هم هست اما خوب تعارض منافع و نگاه فرصت طلبی به سیاستمداری برای گرفتن فرصت های اقتصادی و مادی و رانت  و اجازه شنیدن نمی دهد.

  اعتقاد دارم برخی از سیاست مداران مملکت به وضعیتی از اطمینان رسیده اند که تو گویی اصلا قرار نیست و امکان ندارد در این کشور اگر اسباب امری محقق شود سنن الهی شکل گیرد، یعنی تورم دو رقمی در چند دهه و آموزش پرورش مبتنی بر محفوظات و دارای رویکرد غیرانتفاعی و دانشگاه های عجیب و .. فقط در کشورهای دیگر اسباب بیچارگی است و نه برای ما و خللی در پیشرفت ما ایجاد نمی کند؟!

آنچه برایم مایه شگفتی است تکرار اشتباهات بزرگ در کشور است.

شاید طرح مبتنی بر عملکرد در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی که در اوج هیاهوی انتخابات آمریکا و مرگ و میر کرونایی و خستگی  و مرگ کارکنان درمان در تامین اجتماعی شروع به استارت کرد را در بسیاری از بندهای آن رویکردی می بینم که دقیقا احساس می کنم مجموعه ای از سیاست های غلط و شکست خورده گذشته که تمام آثار آن واضحا قبلا در این مملکت و در ۲۵سال گذشته خود را نشان داده است تبدیل به  یک طرح شده و در تنها ۹ ماه مانده به پایان دولت با شتابی غیر قابل توجیه و  بدون هیچ پایلوتی فرمان اجرایش صادر شده است، مخالفت کارشناسان و شرکای اجتماعی  و...تا اینجا هیچ تاثیری بر عزم و اراده مجریان ستادی نداشته است.

به واقع در این لحظه فکرم بیش از پیش به دغدغه های منتقدان انتصاب مصطفی سالاری به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی رفته است، مدیری که در اصلاح ساختار و انضباط مالی و گرفتن طلب های این سازمان از دولت و حتی پیش نویس اصلاحات اساسنامه و  اجرای احکام معوق خوب عمل کرد،در بخش درمان تا این حد ضعیف و ناآشنا به قواعد سه جانبه گری و بحران زا بودن تغییرات ناگهانی در سیستم درمانی و بدون پایلوت و کسب حمایت قانونی هئیت امنا و شرکای اجتماعی دست به چنین تغییرات نامناسبی بزند.

باورم نمی شود که اصلا این طرح متعلق به سالاری باشد و بلکه احساس میکنم از یک جایی در درون دولت و شاید هم جایی دیگر برای جدا کردن بخش درمان تامین اجتماعی از این سازمان این طرح هدایت شده؛معتقدم در صورت تداوم این طرح،بخش درمان تامین اجتماعی را به روزگاری می نشیند که هیچ خواهانی نخواهد  داشت و فقط سازمان خصوصی سازی از نوع واگذاری دشت مغانی را به خود خواهد دید و بس...

برای ثبت در تاریخ می نویسم؛در شرایطی که پرونده الکترونیک سلامت کامل نیست و سیستم HIS بی نقص و راهنماهای بالینی و حذف کامل دو دفترچه ای ها و...بسیاری از وظایف و الزامات بخش درمان این سازمان روی هواست و بعد از ۸ سال به ثمر ننشسته و در یک سیستم پرداخت فی فور سرویس طرحی در دست اجراست که در آن برون سپاری خدمات درمانی و تفویض اختیارات و پرداخت مبتنی بر عملکرد و  ورود ساختار های جدید از بیرون برای نظارت بر کیفیت درمان آنهم بدون گایدلاین!؟ قرار است اجرا شود؟!

میدانم کسی که ذره ای در اقتصاد سلامت و سیاست گذاری سلامت تحصیل و شناخت داشته باشد باورش نمی شود و فکر می کند که این طرح شوخی است اما واقعا جدی در سازمانی که طرح تحول سلامت را به خود دیده بدون پایلوت و .. در حال اجراست، کاملا جدی.... کاملا واقعی...

مهدی اسفندیار
دبیر سرویس سلامت و رفاه اجتماعی روزنامه صدای ملت
 

پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال، برگرفته از کانال"نه به عوام فریبی
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
براي چي ايران بايد در زمينه درمان اين همه عملكرد ضعيفي از خودش نشون بده ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
0
0
اين اقاي اسفنديار هم معمولا حرف هاي جالبي ميزنه بايد از اين ها استفاده گكرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین