پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۰۹۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
لطفعلی در خصوص شرایط اقتصاد ایران و به ویژه بازار بورس ابراز نگرانی کرد و گفت: در کوتاه مدت به بهبود اوضاع بورس امید چندانی نیست.
شعار سال: وقوع رخداد‌های سیاسی در روز‌های اخیر به ویژه انتخابات آمریکا باعث تغییر محاسبات اقتصادی بخش عظیمی از کشور‌های جهان از جمله ایران شده است. اطلاع از وضعیت بازار‌های گوناگون و سیاست گذاری اقتصادی پس از شوک ارزی روز‌های اخیر به یکی دغدغه‌های شهروندان تبدیل شده است.

برای پاسخ به برخی سوالات با لطفعلی بخشی - استاد دانشگاه و اقتصاددان به گفتگو پرداختیم که در ادامه متن کامل آن را می‌خوانید.
 
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اقتصادی پیش روی کشور پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ایالات متحده آمریکا  گفت:گروهی در آمریکا روی کار آمده اند که روش‌ها و ابزار هایشان با گروه قبلی بسیار متفاوت است، اما در بحث حفظ منافع خود تفاوتی باهم ندارند، چرا که هر دوی آن‌ها بسیار مشتاق هستند که از اسراییل و کشور‌های اعراب تحت حمایتشان، محافظت شود و از حیطه نفوذ ایران جلوگیری کنند.
 
لجاجت بر سیاست‌های اشتباه، به سود منافع ملت ایران نیست!

فرصتی نداریم که روش خود را به دیگران تحمیل کنیم

وی افزود: ما باید در کشور خودمان روش‌های خود را تصحیح کنیم و با دنیا خود را تطبیق بدهیم. متاسفانه ما روش‌های غلطی در پیش گرفته ایم و می‌گوییم مرغمان یک پا دارد؛ در حالی که ما فرصتی نداریم روش خود را به دیگران تحمیل کنیم چرا که در تنگنا‌های اقتصادی قرار گرفته و این لجاجت‌ها و اصرارمان بر بعضی سیاست‌های غلط، روشی نیست که منافع ملت بزرگی، چون ایران را حفظ کند.


شوک ارزی اخیر چقدر ادامه دارد؟

بخشی در خصوص شوک وارد شده به بازار‌های ایران پس از اعلام نتیجه انتخابات آمریکا نیز گفت: مردم به دلیل تنگنا‌ها وفشار‌هایی که دارند هر بهانه‌ای را راه فراری برای خودشان می‌بینند. اینکه بایدن گفته است به برجام می‌گردد برای عده‌ای حجت شده که تمام تحریم‌ها برداشته شده و دلار ارزان می‌شود، اما به نظر من این تحلیل، برداشت درستی نیست و بایدن از تمام ابزار‌های فشار دولت ترامپ استفاده می‌کند و تلاش می‌کند نتیجه آن اقدامات را خودش برداشت کند. فکر می‌کنم بعد از یکی دوماه ما متوجه می‌شویم که بایدن کاملا به فکر ما نیست و آن زمان بازار به شرایط قبل خود بر می‌گردد.

انصاف نیست مردم را فدای اهداف خود کنیم

عضو هیات علمی دانشگاه علامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات لازم از سوی دولت و مردم در شرایط فعلی چه باید باشد، گفت: دولت به تنهایی درباره مسائل بین الملل تصمیم گیر نیست و مردم در قبال مسائل کشور همین شرایط را دارند؛ لذا در حقیقت نمی‌توان توصیه اقتصادی خاصی به مردم کرد چرا که اوضاع خیلی پیچیده است و با توجه به این تنگنا‌ها باید به مسئولین گفت انصاف نیست مردم را فدای اهداف خود کنیم. تنها می‌توانیم به مردم توصیه کنیم دچار جو هیجانی نشوند و فکر نکنند مثلا اگر ارز پایین می‌آید برویم دلار و سکه بخریم.

در کوتاه مدت انتظاری از بورس نداشته باشید

بخشی پیرامون وضعیت نگران کننده بازار بورس در روز‌های اخیر نیز خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین مصیبت‌های کشور ما این است که سرمایه گذاریِ جدی در بخش تولید صورت نمی‌گیرد؛ درحالی که یک سرمایه‌ای در کشور وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند آن را به کار بیاندازند، اما به اعتقاد من، چون دولت این مسیر را تاحدی مسدود کرده، این سرمایه وارد بازارهایی، چون دلار، سهام، طلا و مسکن (به دید سرمایه گذاری) و ... می‌شود و ورود به تولید، گویی یک جور دیوانگی محسوب می‌شود؛ در نتیجه سرمایه‌ها سرگردان می‌شوند.

وی افزود: مقداری از سهام‌هایی که قیمتشان متورم شده بود به این دلیل بود که این‌ها به امید صادرات با دلار ۳۰ هزار تومانی و افزایش سودآوری شروع به رشد کرده بودند و الان شاهد هستیم که در واقع دلار پایین آمده و سودآوری این شرکت‌ها پایین آمده و دچار ترکیدگی حباب شده است.

این استاد اقتصاد تاکید کرد: قیمت سهام در کوتاه مدت ممکن است در برخی روز‌ها پایین‌تر از این هم بیاید و بالاتر نرود. متاسفانه هر چه نگاه می‌کنم نکته مثبت خاصی نمی‌بینم و خیلی از این بابت متاسفم چرا که می‌دانم مردم چقدر تحت فشار بوده و منتظر خبر خوب هستند.

وی درباره اظهار نظر برخی کارشناسان که چند برابر بودن ارزش بازار بورس نسبت به شاخص جی دی پی اقتصاد کشور، را زمینه‌ای برای تداوم ریزش بورس تلقی کرده اند، به جی پلاس گفت: البته این نسبت خیلی دقیق نیست و در یک کشور می‌شود که سرمایه‌های بنگاه‌ها بیش‌تر از جی دی پی هم باشد. اما باید بدانیم اتفاقی که افتاد این بود به خاطر سود‌های هنگفت، بعضی از مردم تمام پول هایشان را آنجا بردند و همین باعث ایجاد حباب در خیلی از سهام‌ها شده و الان آن حباب ترکیده و کاری هم نمی‌شود کرد. دولت باید از ابتدا به مردم می‌گفت که بورس فقط سود نیست و مردم را تفهیم می‌کردند و به موقع سهام‌های کافی به بازار بورس تزریق می‌کردند تا حباب قیمتی در بسیاری از سهام‌ها رخ ندهد، ولی خب متاسفانه این فرصت از دست رفت.

مجلس می‌خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد

لطفعلی بخشی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر طرح تامین کالا‌های اساسی از سوی مجلس برای کمک هزینه خانوار که برای تامین منابع مالی آن دولت را مکلف به فروش دارایی‌های سهامی خود می‌کند؛ بر وضعیت بغرنج این روز‌های بازار بورس، گفت: درباره خود طرح یارانه تامین کالا‌های اساسی، محل بحث وجود دارد که اساسا این طرح درست است یا خیر؟ دولتی که پول برای پرداخت حقوق کارمندانش ندارد چطور می‌تواند جنس برای مردم بخرد؟ ظاهرا مجلس می‌خواهد از آب گل آلود ماهی بگیرد تا محبوبیت کسب کند. دولت در نهایت می‌تواند برای اینکار پول چاپ کند که همین هم باعث ایجاد تورم می‌شود؛ لذا باید بدانیم این طرح‌ها اساسا دردی از مردم ایران را درمان نمی‌کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جی پلاس، تاریخ انتشار:۲۰ آبان ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۴۸۱۰۴۶، jamaran.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
بازار ارز بايد بي اهميت ترين بازار براي مردم ايران و اقتصاد ايران بشه اين يعني مستقل بودن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین