پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۱۱۰۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
هرچند در طرح مصوب مجلس دو منبع اصلی فروش اموال مازاد دولت و منابع هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه سوم لحاظ شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴پیشنهاد قابل‌اتکا برای تأمین منابع این طرح وجود دارد تا از فشار هزینه حداقل ۵میلیون‌تومانی بر مردم بکاهد.
شعارسال: در روز‌های اخیر مجلس شورای اسلامی با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها در بسیاری اقلام مورد نیاز خانوار و توجه به این نکته که با وجود حمایت‌های مختلف از جمله یارانه نقدی و همچنین حمایت معیشتی عملاً شاهد عدم تعادل بین درآمد و هزینه تعداد قابل‌توجهی از خانوار‌ها هستیم، طرح یارانه تأمین کالا‌های اساسی بین ۶۰ میلیون نفر را که به یارانه سوم هم مشهور شده است در دستور کار دارد، به‌عبارت ساده‌تر هرچند دولت از اهرم‌های مختلفی برای پوشش فاصله درآمد و هزینه خانوار استفاده کرده است، اما سطح افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر به‌حدی بوده است که الزاماً بایستی منابع جدید برای جبران عقب‌افتادگی درآمد از هزینه خانوار لحاظ شود.

بر اساس بررسی‌های آماری که خبرنگار اقتصادی تسنیم انجام داده است، برای تأمین اقلام غذایی حداقلی یک خانوار ۴ نفره که شامل نان، برنج، روغن، گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات، میوه، چای، قندوشکر، انواع سبزیجات، حبوبات، رب و ماکارونی می‌شود، با لحاظ کردن میانگین قیمتی در سراسر کشور حداقل به یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در طول یک ماه نیاز است.

این درحالی است که به‌طور حتم باید هزینه مسکن و حمل‌ونقل را به این برآورد اضافه کرد. بر اساس آمار مرکز آمار ایران در تهران ۴۰ درصد افراد اجاره‌نشین هستند و این رقم در کشور حدود ۳۰ درصد است. در شهر تهران حداقل هزینه اجاره در محلات جنوبی شهر حدود ۲ میلیون تومان در ماه است که حتی نگاه حداقلی به آن در مقیاس کشور حاکی از وخیم بودن وضعیت بودجه خانوار است. حقوق کارمندان بخش خصوصی و کارگران به‌صورت حداقلی بین ۳ تا ۴ میلیون تومان است که برای یک خانوار چهارنفره یک شکاف نسبتاً عمیق را بین درآمد و هزینه‌ها ایجاد می‌کند.

برآورد‌های حداقلی نشان می‌دهد هزینه حمل‌ونقل برای رسیدن به محل کار در شهری مثل تهران تا ماهی ۳۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد، هرچند فقط یک مرتبه استفاده از تاکسی اینترنتی برای یک سفر دوطرفه حداقل ۵۰ هزار تومان هزینه در پی دارد.

در این برآورد، هزینه‌های نسبتاً غیر قابل اجتناب درمان در این روز‌های کرونایی و پوشاک لحاظ نشده است. با فراگیر شدن آموزش از راه دور در مدرسه و دانشگاه باید هزینه اینترنت را هم به موارد قبلی اضافه کرد.

تازه اگر همه این برآورد‌ها را هم کنار بگذاریم، بر اساس اعلام دولت حداقل هزینه یک خانوار در طول ماه حدود ۵ میلیون  تومان است. برآورد‌های مختلف نیز حاکی از آن است که خط فقر به ده میلیون تومان رسیده است.

همه این بررسی‌ها نشان می‌دهد توجه دولت و مجلس برای پوشش این عقب‌افتادگی بین درآمد و هزینه خانوار اقشار مختلف به‌خصوص در دهک‌های پایین یک ضرورت جدی است.

بر همین اساس مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان «یارانه تأمین کالا‌های اساسی» را در دستور کار خود قرار داد و بر اساس این طرح در مجموع حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از درآمد‌های بودجه برای نیمه دوم سال به خانوار‌های معرفی‌شده از طریق وزارت کار و سایر نهاد‌های حمایتی به‌عنوان یارانه سوم پرداخت خواهد شد.

در این بین بخشی از دولت به‌صورت جدی با این طرح به‌بهانه عدم دسترسی و تحقق منابع آن مخالفت کرده است، البته در همین راستا سخنگوی شورای نگهبان نیز تأکید کرده است در صورتی که منابع طرح مذکور قابل دسترس نباشد عملاً طرح مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی خواهد بود و رد می‌شود.

هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها از مخالفت‌های سیاسی در دولت با این طرح حکایت دارد، اما تعدادی از نمایندگان مجلس نیز با نامشخص خواندن منابع لحاظ‌شده در طرح عملاً با سازوکار طرح مصوب مجلس مخالفت کرده‌اند.

گفتنی است، بر اساس طرح مجلس برای تأمین ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع این طرح روی واگذاری اموال و دارایی‌های دولت و همچنین درآمد‌های حاصل از تبصره ۱۴ قانون بودجه (هدفمندی یارانه‌ها) که مربوط به درآمد حاصل از فروش داخلی و صادرات فرآورده‌های نفتی می‌باشد، حساب شده است، ولی برخی معتقدند، در شرایط فعلی نمی‌توان روی بازار سرمایه برای فروش سهام و عرضه شرکت‌های دولتی به‌عنوان بخشی از فروش اموال دولتی حساب باز کرد، همچنین موضوع تبصره ۱۴ و افزایش فروش فرآورده‌ها و... با، اما و اگر‌های جدی همراه است.

احسان خاندوزی نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم در این خصوص می‌گوید: از همان روز‌های اول شروع تدوین طرح به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه به‌عنوان طراح اصلی تأکید کردم که از راهکار‌های جایگزین برای تأمین منابع مالی طرح استفاده شود تا دولت نتواند با بحث عدم تأمین منابع مالی مانع از تأیید طرح در شورای نگهبان شود. آن‌طور  که برخی حقوق‌دانان شورای نگهبان نیز مطرح کرده‌اند به‌احتمال قوی طرح مذکور به‌استناد اصل ۷۵ قانون اساسی تأیید نخواهد شد و در همین راستا باید طرح به مجلس بازگردد و مجدداً در کمیسیون بررسی و منابع جدید برای آن تعریف شود که این موضوع بسیار زمان‌بر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس چه پیشنهادی برای تأمین منابع مالی یارانه سوم دارد؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بعد از کش‌وقوس‌های مربوط به این طرح، سه پیشنهاد جایگزین برای تأمین منابع مالی طرح را مطرح کرده است.

اول اینکه،  از محل دریافت عوارض تراکنش‌های بانکی بالای ۱۰ میلیون تومان در ساتنا و پایا و همچنین ۵ در هزار ارزش چک‌ها در یک بازه یک‌ساله می‌توان تا ۱۲ هزار میلیارد تومان منابع ایجاد کرد که البته این موضوع ابتدا با مخالفت دولت مواجه شد، ولی به‌فاصله چند روز بانک مرکزی همزمان با طرح این موضوع از سوی مجلس، نرخ کارمزد‌های بانکی را افزایش داد. هرچند مسئولان دولت و بانک مرکزی بعداً مدعی شدند این دو طرح به‌لحاظ اینکه کارمزد برای بانک است، ولی مالیات به دولت تعلق دارد،  تفاوت اساسی با یکدیگر دارند و درآمد حاصل از افزایش کارمزد‌ها هم اصلاً جوابگوی طرح مجلس نیست.

دوم،  اصلاح نرخ محاسباتی ارز در گمرک که در زمان حاضر با نرخ ۴۲۰۰ تومان حتی برای کالا‌هایی که با ارز نیمایی وارد می‌شوند، دیگر منبع پیشنهادشده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس می‌باشد که  از این محل نیز می‌توان تا ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید کسب کرد؛ و سوم،  با افزایش یک درصد به مالیات بر ارزش افزوده می‌توان انتظار درآمد ۱۳ هزار میلیارد تومانی را داشت.  با توجه به اینکه کالا‌های اساسی و اقلام ضروری مردم از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، عملاً افزایش یک‌درصدی به‌نرخ ۹ درصد موجود نمی‌تواند در ارزاق عمومی اثر جدی تورمی داشته باشد.

خاندوزی نائب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید دارد: دولت در صورت پذیرش این پیشنهاد می‌تواند به‌صورت ترکیبی و تعدیلی از موارد پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده کند، چراکه مجموع درآمد لحاظ‌شده در این پیشنهاد‌ها بسیار بیشتر از منابع مورد نیاز اجرای طرح یارانه کالا‌های اساسی می‌باشد.

پیشنهاد متفاوت رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس برای تأمین منابع طرح

شمس‌الدین حسینی وزیر اسبق اقتصاد هم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم، با بیان "دولت از مراجع ذی‌ربط مجوز گرفته و بانک‌ها را مجبور کرده است که ۳ درصد از منابع خود را اسناد خزانه خریداری کنند که طبق برآورد ما حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود"، گفت: مسئله اولویت‌ها است نه نبود منابع. سؤال ما از دولت این است؛ با چه منطقی بانک‌ها را مکلف می‌کنید ۳ درصد از مانده سپرده‌های خود را اسناد خزانه خریداری کنند و آن‌ها را مجبور به تأمین مالی خود می‌کنید، ولی خود را موظف به تأمین مالی یارانه کالایی خانوار‌ها نمی‌کنید؟

تکلیف "تبدیل منابع بانک‌ها به اوراق" از سه‌درصد به ۳.۳ درصد افزایش یابد

رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس می‌گوید: دولت به صندوق‌ها گفته است که بخشی از سهام خود را بفروشند و از محل آن امور جاری خود را تأمین کنند، یعنی دولت اگر اولویت را قبول داشته باشد امکان تأمین دارد، به این بستگی دارد که در قبال تأمین بودجه خانوار احساس مسئولیت کنیم یا نه.  دولت می‌تواند با فروش اموال مازاد که قانون آن هم وجود دارد، این مبلغ را تأمین کند، یا فرض کنید آن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه را به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان یا به‌عبارتی؛ ۳ درصد را به ۳.۳ درصد ارتقا دهد.

گفتنی است، بر اساس اخبار دریافتی تسنیم از عملکرد بودجه‌ای دولت، طی ۷ ماهه امسال بیش از ۳۰۳ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت شده است که رشد ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد و بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های مالیاتی و گمرکی بوده است. دولت همچنین ۳۳ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام و دارایی و ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق درآمد کسب کرده است.

موارد بالا نشان می‌دهد به‌طور کلی دولت درآمد خوبی در سال جاری داشته است و آن‌طور که گفته می‌شد خبری از کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در پایان سال نیست، از این حیث هرچند با وجود نقص در اطلاعات و آمار‌ها امکان اظهار نظر قطعی وجود ندارد، اما دولت باید در این شرایط تورمی برای کاهش فاصله درآمد و هزینه خانوار، ترکیبی از ۴ پیشنهاد گفته‌شده در بالا را برای تأمین مالی طرح یارانه کالا‌های اساسی انتخاب کند تا این طرح از بن‌بست فعلی خارج شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم تاریخ انتشار ۲۰ آبان ۹۹، کد خبر: ۲۳۸۶۷۱۸، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
مردم در مشکلات مالی دست و پا می زنند باید فکر اساسی شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین