پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
فرمانده نیروی انتظامی با انتقاد از عملکرد برخی از دستگاه‌های مسئول در حوزه حجاب و عفاف گفت: نیروی انتظامی نباید در این حوزه تنها باشد. اگر اقدامات فرهنگی در این حوزه خوب انجام شود، دیگر نیازی نیست که پلیس وارد شود اما اگر دستگاهی کار خود را انجام نداد، قانون به ما می‌گوید که ناجا باید با قانون‌شکنان برخورد داشته باشد.

شعار سال: سردار حسین اشتری در نخستین روز از هفته ناجا درتشریح اقدامات و برنامه‌های پلیس در یک سال گذشته گفت: هفته ناجا از روز جمعه با شعار «همه با هم برای امنیت و آرامش» آغاز شده است. یکی از اهداف ما در هفته ناجا ارتقا ارائه خدمات به مردم و افزایش ظرفیت‌هاست. یکی از دیگر از اهداف ما ارتباط با مردم و نخبگان است که این هدف از طریق مختلف انجام می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به سخنانش درباره ضرورت حرفه‌ای شدن پلیس گفت: تخصصی شدن پلیس‌ها از سال‌های گذشته آغاز شده و در حال حرفه‌ای‌تر شدن است. با آموزش، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص می‌توان به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرد و خوشبختانه ناجا در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است. ما معتقدیم پلیس حرفه‌ای باید دانش‌بنیان باشد. به عنوان مثال پلیس فتا دارای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی فراوانی است و توانسته وظایف خود را به خوبی انجام دهد. ما شرایط پلیس‌های دیگر را مطالعه کرده و از آنها استفاده می‌کنیم و در بسیاری از موارد هم پلیس ایران با انتقال تجربیات خود به دیگران کشورها آنها را یاری می‌کند.

اشتری درباره سلامت پرسنل و کارکنان ناجا اظهار کرد: خوشبختانه تمام ماموریت‌هایی که پلیس انجام می‌دهد، در منظر و دید مردم است و ما کاری را نداریم که خارج از نگاه مردم باشد. این یک مزیت برای پلیس است و البته سختی‌هایی هم دارد و اگر کوچک‌ترین تخلف یا کوتاهی باشد مردم آن را می‌بینند. ما سازمانی هستیم که کمتر مشابه آن وجود دارد و تمام اعمال ما در معرض دید مردم است که همین نقش زیادی در اجرای ماموریت‌های ماموران ما دارد. با این وجود در سامانه ۱۹۷ به انتقادات و شکایات رسیدگی کرده و دستگاه‌های نظارتی ما وارد موضوع شده و اگر موارد تخلفی وجود داشته باشد، حتما با متخلفان برخورد خواهد شد.

فرمانده ناجا افزود: در نیمه نخست امسال شهروندان بیش از ۴۸۰ هزار تماس با سامانه ۱۹۷ داشتند که اکثریت این تماس‌ها در برخی از ماه‌ها مربوط به شکایات، برخی از ماه‌ها تقدیرها و... بوده اما روند کلی نشان می‌دهد که تقدیرها و پیشنهادات در سال‌های اخیر افزایش یافته و شکایات و انتقادات کاهش داشته است.

وی درباره رسیدگی به اوضاع معیشتی کارکنان نیروی انتظامی نیز گفت: در حکمی که مقام معظم رهبری برای فرماندهی بنده صادر کردند، ایشان اهتمام ویژه‌ای به موضوع معیشت و صیانت از حقوق کارمندان داشتند و ما هم این موضوع را در اولویت قرار داده و گام‌هایی هم در این زمینه برداشتیم و تلاش کردیم با پیگیری‌های مجلس و دولت مشکلات معیشتی کارکنانمان را حل و فصل کنیم. بنده معتقدم به نسبت زحمتی که همکارانم می‌کشند، نتوانستیم قدردان باشیم و مشکلاتشان را حل کنیم؛ در حالی که باید اهتمام بیشتری نسبت به نیروهای خدوم ناجا داشته باشیم.

اشتری ادامه داد: البته در حال حاضر پرسنل ناجا و ماموران ما با روحیه جهادی کار می‌کنند و البته فکر می‌کنم که تا پایان امسال کمی شاهد تغییر در وضعیت معیشتی کارکنان باشیم؛ چرا که این موضوع در امنیت و آرامش مردم هم موثر خواهد بود.

رییس پلیس کشور درباره اقدامات انجام شده از سوی پلیس در مبارزه با قاچاق کالا نیز گفت: مقابله و مبارزه با قاچاق کالا تدبیر مقام معظم رهبری بوده و در راستای تحقق شعار امسال و سخنان مقام معظم رهبری در ناجا کارگروهی تشکیل شده و در سه حوزه مبارزه با ورود قاچاق کالا، امنیت سرمایه‌گذاری در داخل کشور و استفاده از اجناس و اقلام تولید داخل در کشور اقدامات خود را انجام دادیم.

وی اضافه کرد: امروز هر کسی در هر نقطه‌ای از کشور بخواهد سرمایه‌گذاری کند، ما امنیت آن را تضمین خواهیم کرد.

*افزایش ۴۰ درصدی کشفیات کالای قاچاق در کشور

اشتری با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا خاطرنشان کرد: در استان‌های مرزی قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا تشکیل شده و کار با جدیت در حال انجام است و آمارهایی که به من داده شده در نیمه نخست امسال حدود ۴۰ درصد کشفیات ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. البته ما به این مقدار نیز قانع نیستیم و باید افزایش یابد.

فرمانده ناجا با بیان این که نظرم بنده این است که عزم کافی را در مبارزه با قاچاق از سوی برخی از دستگاه‌ها مشاهد نکرده‌ام، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و به وظایف خود عمل کنند. البته باید از قوه قضاییه به سبب همکاری خیلی خوبش با قدردانی کنم.

به گفته وی، پلیس در مبارزه با قاچاق کالا تمرکزش را روی شبکه‌ها و باندها گذاشته و با آنها برخورد خواهد کرد.

اشتری از وجود شبکه‌ها و باندهای سازمان‌یافته در حوره قاچاق خبر داد و افزود: نمی‌خواهم بگویم که تمام این شبکه‌ها را شناسایی کرده‌ایم اما با مواردی از آنها برخورد کرده‌ایم. کسانی هستند که نشسته‌اند و هدایت می‌کنند این باندها را و کمتر هم به دام پلیس می‌افتند اما ما با تمام توان خود در این زمینه اقدام خواهیم کرد.

فرمانده نیروی انتظامی از شهادت شماری پرسنل ناجا در راه مبارزه با قاچاق کالا خبر داد و گفت: پلیس در هر جایی که لازم باشد با تخلفات برخورد می‌کند و در این راه حتی از جان خود هم می‌گذرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی پلیس در مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی که ضرر زیادی به جامعه می‌رساند بحث اعتیاد و مواد مخدر است و متاسفانه ورود این مواد به کشور اثرات مخرب زیادی دارد. نیروی انتظامی هم از نقطه صفر مرزی تا داخل شهرها و کشور با این پدیده مبارزه می‌کند.

اشتری با بیان این که کاروان‌های قاچاق موارد مخدر در دنیا سازمان یافته است، اظهار کرد: در شش ماه نخست امسال حدود ۳۳۰ تن انواع مواد مخدر کشف شده و بیش از ۶۰ درصد این مواد در مرزها و شهرهای مرزی به ویژه در شرق کشور کشف شده است. این یعنی بیشترین کشفیات ما در محدوده مرز است و پلیس اجازه ورود مواد مخدر به داخل و مرکز کشور را نمی‌دهد.

فرمانده ناجا اضافه کرد: هر مقدار که ما بیشتر پشتیبانی شده و تجهیرات به روزتری داشته باشیم، بهتر می‌توانیم در برخورد با قاچاق مواد مخدر اقدام کنیم. البته در حال حاضر نیز با همین امکاناتی که داریم و با آموزش‌هایی که همکاران من دیده‌اند، توانستیم بسیاری از این کاروان‌ها را شناسایی کرده و با آنها برخورد کنیم.

وی با بیان این که هم برخورد خرده‌فروش‌های مواد مخدر برای ناجا اهمیت دارد و هم باندهای سازمان‌یافته و دانه‌درشت‌ها، اظهار کرد: حضور خرده‌فروشان مواد مخدر بیشتر مردم را نگران و درگیر می‌کند. در مورد معتادان متجاهر نیز در نیمه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش دستگیری داشته‌ایم و البته همان طور که بارها گفته‌ایم اگر مکان‌های مناسب در سراسر کشور برای نگهداری معتادان آماده شود، در عرض کمتر از یک هفته تمامی معتادان متجاهر را جمع‌آوری کرده و به کمپ‌ها تحویل می‌دهیم.

*مصوبه حجاب و عفاف به امضای رییس‌جمهور وقت رسیده است

اشتری در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده از سوی پلیس در حوزه امنیت اخلاقی و حجاب و عفاف و میزان موفقیت این طرح‌ها گفت: مصوبه‌ای در خصوص عفاف و حجاب را در شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که به امضای رییس‌جمهور وقت رسیده است. بیش از ۲۶ دستگاه در این حوزه مسئولند و بیش از ۳۰۰ مصوبه دارد که حدود ۲۰ مصوبه آن مربوط به پلیس است و مابقی متعلق به دیگر سازمان‌هاست.

وی درباره این که چرا ناجا در این حوزه بیشتر به چشم می‌آید، تصریح کرد: این طرح هیچگاه متوقف نشده اما دستگاه‌های دیگر هم باید بیایند و درباره اقداماتی که انجام داده‌اند، گزارش بدهند. متاسفانه دستگاه‌ها مسئول بیشتر از این باید همت می‌کردند و نیروی انتظامی نباید در این حوزه تنها باشد. اگر اقدامات فرهنگی در این حوزه خوب انجام شود، دیگر نیازی نیست که پلیس وارد شود اما اگر دستگاهی کار خود را انجام نداد، قانون به ما می‌گوید که نیروی انتظامی باید با قانون‌شکنان برخورد داشته باشد.

فرمانده ناجا تصریح کرد: البته خود ما هم نتوانستیم تمام مصوبه‌هایی که در این حوزه بر دوش داشتیم را انجام دهیم.

اشتری با تاکید بر این که مردم باید از نظر اخلاقی آرامش داشته باشند، گفت: در نیروی انتظامی اقدامات ایجابی نیز انجام می‌دهیم و این اقدامات تاثیرات خودش را داشته است. امروز مشاهده کردم که در یک محلی یک سری برای نوامیس مردم مزاحمت ایجاد کرده‌اند، اینجا پلیس نمی‌تواند منتظر اقدامات پیشگیرانه دیگر دستگاه‌ها دارد. مردم توقع دارند که اگر بر فرض مثال خانمی در شب خواست برای انجام کاری از یک نقطه‌ای به نقطه دیگر برود، نباید دلهره داشته باشد، بلکه باید با آرامش کارش را انجام دهد و وظیفه پلیس هم برخورد با بر هم زنندگان نظم و آرامش مردم است. البته تعداد افراد هنجارشکن بسیار انگشت‌شمار است اما با این افراد باید برخورد شود.

وی امنیت را نعمت بزرگی برای کشور دانست و افزود: امروز نسبت به کشورهای منطقه و حتی کشورهای اروپایی وضعیت امنیتی خوبی داریم و گر چه مردم ممکن است مشکلاتی داشته باشند اما شکرگزار امنیت خود هستند.

اشتری درباره وضعیت مرزهای کشور نیز گفت: ما وضعیت مرزهایمان امن است و در داخل کشور هم امنیت خوبی داریم. ما این امنیت را مدیون خون شهدا، هوشیاری مردم و هماهنگی دستگاه‌های مختلف با یکدیگر هستیم.

*افزایش مراکز مشاوره و مددکاری کلانتری‌ها به ۱۰۰۰ مرکز

فرمانده ناجا ار فعالیت مراکز مشاوره و مددکاری در ۶۶۰ کلانتری خبر داد و گفت: ۲۵۰ هزار پرونده در شش ماهه امسال به این مراکز ارجاع شده که ۷۲ درصد آن منجر به صلح شده است. البته بنا داریم که مراکز مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها را تا پایان امسال به ۱۰۰۰ مرکز افزایش بدهیم.

وی با انتقاد از تغییر سبک زندگی و سبک سنتی محله‌ها گفت: در گذشته اگر مشکلی پیش می‌آمد به روحانی یا بزرگ‌تر محل مراجعه می‌شد و بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شد.

اشتری درباره اقدامات انجام شده از سوی پلیس برای تامین نظم و امنیت عزاداری دهه اول محرم در سراسر کشور گفت: هماهنگی‌های لازم میان مسئولان هیات‌های مذهبی و هیات‌ها انجام شده است.

وی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، از زائران عتبات در ایام اربعین نیز گفت: درخواست ما از زائران عتبات این است که حتما در سامانه سماح ثبت نام کرده و تا فرصت کافی در اختیار دارند، نسبت به تعویض یا تمدید تاریخ اعتبار گذرنامه خود اقدام کنند.

فرمانده ناجا در پایان از خانواده پرسنل ناجا به دلیل همراهیشان با ماموران پلیس در ایام و ماموریت‌های مختلف قدردانی کرد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایسنا، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395، کد مطلب: 95071106144:www. isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین