پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
برخی از سودجویان اراضی کشاورزی را قطعه‌بندی و به فروش می‌رسانند، خرد کردن زمین‌های کشاورزی تهدید جدی و بزرگی است که باید با تشدید نظارت‌ها جلوی آن گرفته شود.
شعارسال: سالهاست که زنگ خطر ساخت و ساز‌های غیر مجاز به صدا درآمده، ساختمان‌های آجری که در دل طبیعت جا خوش می‌کنند تا مکانی برای تفریح و خوش گذرانی باشند.

تغییر کاربری، ساخت و ساز غیرمجاز، خرد کردن اراضی کشاورزی این روز‌ها در جان و دل طبیعت رخنه کرده است، این ساخت و ساز‌ها و تغییر کاربری بیشتر در کنار رودخانه‌ها و در مسیر‌های حاشیه روستا‌ها رونق بسیار زیادی دارند.

اگرچه آمار‌ها و ارقامی از جلوگیری این ساخت و ساز‌ها اعلام می‌شود، اما آنچه مشهود است روند افزایشی این ساخت و ساز‌ها بوده که هر روز به هر بهانه‌ای ویلایی جدید در میان طبیعت سرسبز رشد می‌کند.



نفس طبیعت به شماره افتاد

گاهی به هنگام گذر از طبیعت، حفاظ‌های رنگارنگ دورتادور بنا را محصور کرده و بعد از مدتی ویلای زیبا و شیک با نمایی عالی در بهترین جای طبیعت دیده می‌شود و این همان ساخت و ساز‌هایی است که نفس اراضی کشاورزی و طبیعی را به شماره انداخته است.

این در حالیست که قرار بود به این ساخت و ساز‌های غیر مجاز خدماتی مانند آب و برق داده نشود، اما مالکان این واحد‌ها همانگونه که بی سر و صدا این ویلا را ساخته اند، سایر امکانات را هم راهی این ویلا می‌کنند و گاهی در نهایت با قیمتی چند برابر این ویلا عرضه و سود‌های کلانی به جیب می‌زنند.

این روز‌ها اراضی کشاورزی در تهدید خرد کردن قرار دارند، تهدیدی که رو به رشد بوده و اگر به همین صورت پیش رود ممکن است سال‌های آینده مساحت اندکی از اراضی کشاورزی باقی مانده باشد.

اراضی کشاورزی در حالی که باید رو به توسعه باشند، اما ساخت و ساز‌های غیر مجاز و تغییر کاربری‌ها می‌تواند تهدیدی جدی باشد البته در این میان گاهی کشاورزان به دلیل این که زحمت تولید محصولات کشاورزی با هزینه فروش محصول همخوانی ندارد، همین سبب تغییر کاربری می‌شود در حالی که حمایت از تولیدات کشاورزی مهمترین گام برای حفاظت از اراضی کشاورزی است.

این روز‌ها برخی در حالی روانه روستا می‌شوند که هدفی برای اشتغال و یا تولید در روستا‌ها را ندارند بلکه هدفشان خرید یک زمین برای ساخت ویلا و یا خرید چندین متر اراضی کشاورزی برای تغییر کاربری است تا در تفریحات از این مکان بکر و طبیعی استفاده کنند.

در حالی سال گذشته ۴۰۰ مورد تغییر کاربری در استان لرستان شناسایی شد که از ابتدای سال تاکنون ۲۲۴ مورد توقف عملیات صادر شده است.



خرد کردن اراضی کشاورزی تهدید جدی

بهرام میردریکوند مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: رسالت جهاد کشاورزی حفاظت از اراضی است چرا که اراضی کشاورزی از منابع اصلی تامین غذایی است و در توسعه اقتصادی نقش بسیار مهمی دارند.

وی افزود: متاسفانه برخی آگاهانه و برخی ناآگاهانه اقداماتی در راستای ساخت و ساز و یا تغییر کابری‌های کشاورزی انجام می‌دهند به طوری که سودجویان، اراضی محدوده شهر‌ها و روستا‌ها را خریداری می‌کنند و پس از قطعه قطعه کردن می‌فروشند.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: ارائه هر گونه خدمات به ساخت و ساز‌های غیر مجاز جرم بوده و در صورت مشاهده برخورد می‌شود که در این راستا به صورت مستمر بازرسی‌هایی صورت می‌گیرد.



توقف عملیات ۲۲۴ مورد ساخت و ساز غیر مجاز

میردریکوند عنوان کرد: در نیمه اول امسال پرونده‌های تشکیل شده برای توقف عملیات ۲۲۴ مورد بوده که ابتدا اخطاریه‌های لازم در این راستا ارائه شده است.

وی از صدور ۵۶۷ مورد اخطاریه خبر داد و بیان کرد: همچنین ۸۵ پرونده در این راستا تشکیل و ۲۳ مورد قلع و قمع ساخت و ساز‌های غیر مجاز با حکم قضایی انجام شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به همکاری بنگاه‌های معاملاتی در این راستا گفت: هر گونه معامله اراضی بدون استعلام از جهاد کشاورزی ممنوع است و در صورتی که بنگاهی اقدام به خرید و فروش نماید، مورد برخورد قرار می‌گیرد.



رفع تصرف ۸۰ هکتار از اراضی لرستان

میردریکوند اظهار داشت: جهاد کشاورزی در هر مرحله‌ای که ساخت و ساز‌های غیر مجاز را مشاهده کند، اقدامات جدی برای قلع و قمع را در دستور کار قرار داده و برخورد صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: از شناژ یا دیوار کشی و یا ساخت ساختمان‌ها در صورت بازرسی‌هایی که توسط اکیپ‌ها صورت می‌گیرد، برخورد می‌شود و جهاد کشاورزی به صورت جدی با این موضوع برخورد خواهد کرد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان افزود: طی روز‌های گذشته دلالان ۸۰ هکتار اراضی کشاورزی را بدون اخذ مجوز به فروش رسانده بودند که با حکم قضایی و انتظامی این مساحت رفع تصرف شد.

میردریکوند گفت: طبق قانون هر گونه تغییر کابری در اراضی ممنوع است و با هماهنگی دستگاه‌های قضایی و انتظامی در صورت مشاهده، اقدام به تخریب می‌شود.

۱۶۳ هکتار اراضی ملی خلع ید شد

شیرزاد نجفی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۸۶ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی به مساحت هزار و ۱۸۳ هکتار در استان تشکیل شده است.

وی افزود: تبدیل و تصرف اراضی ملی یکی از مشکلات در این عرصه است که افراد با سودجویی اقدام به تصرف و تغییر کاربری می‌کنند و در سال جاری ۱۶۳ هکتار خلع ید در استان صورت گرفته است.

مدیر کل منابع طبیعی لرستان گفت: اراضی ملی و جنگل‌ها امانتی هستند که همه باید تلاش کنیم تا این امانت به دست نسل‌های بعدی برسد و باید با همه توان در نگهداری از آن دقت شود.

همه این موارد نشان می‌دهد که دست دلالان به سوی اراضی کشاورزی و طبیعی دراز شده، ساخت و ساز‌های غیر مجاز جز تخریب طبیعت چیزی به دنبال ندارد، تنها با تشدید نظارت‌های دقیق است که می‌توان دست دلالان را از این اراضی کوتاه است.

ضروری است تا حفاظت از اراضی و طبیعت همچنان دغدغه متولیان باشد تا این امانت نگهداری و به دست نسل‌های بعدی برسد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دانا تاریخ انتشار ۲۸ آبان ۹۹، کد خبر: ۱۶۶۸۲۱۲، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین