پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۴۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
امروزه برخی کشور های اروپایی مانند المان، سوئد، هلند و... از سیستم مناسب مدیریت پایدار پسماند بهره می برند.
شعارسال: در اکثر کشورهای در حال توسعه ،بیشتر زباله ها دفن می شوند، در کشور ما هم وضع بهتر نیست و علاوه بر اینکه بیشتر زباله ها بدون استفاده بهینه دفع و دفن می شوند ،حتی در شیوه دفن و سوزاندن هم خوب عمل نمی کنند.

در مورد بسیاری از زباله ها در سراسر کشور به جز موارد اندک، که مدیریت پسماند صورت می گیرد، تقریبا هیچ گونه مدیریت و راهکار موثری ارائه نشده است، اگر راهکاری هم ارائه شده، صرفا در مرحله نظر باقی مانده و کمتر عملی شده است.

این شرایط در شهرهای کوچک و مناطق روستایی کشور به مراتب غیر اصولی و نامناسب تر است. بیشتر زباله ها دفن می شوند،چرا که دفن کردن متداول ترین روش خلاص شدن از مشکل جمع شدن زباله است، اما این دفن یا سوزاندن زباله هابه روش نامناسب، خطرات بهداشتی، ایمنی و از بین رفتن منابع با ارزش را به دنبال دارد.

دفن زباله ها به از بین رفتن زمین، از بین رفتن مواد مفید ،تولید شیرابه، گازهای سمی و تغییرات اب و هوایی و مسائلی از این دست منجر می شود. کار اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی در زمینه نحوه جمع اوری ،حمل و نقل و تفکیک زباله ها از جانب مدارس، دانشگاه ها، روحانیت و نهادها و رسانه های تبلیغی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

استفاده از دانش و تکنولوژی جدید کشورهای موفق در زمینه مدیریت پایدار پسماند یکی از ضروریات است. یکی از روش های مهم فراگیری دانش و تکنولوژی کشور های موفق در زمینه مدیریت پسماند،تبادل دانشجو و تنظیم دوره های اموزشی برای شهرداران ،دهیاران و مسئولان مهم جامعه محلی است.

یکی از پیشنهادت؛ اعمال روشهای گوناگون تشویقی در زمینه جمع آوری و جدا سازی زباله ها است. از جمله این مشوق ها؛ معافیت های مالیاتی و بخشودگی عوارض است که برای شهروندان در ازای تفکیک زباله بیشتردر مبدا قابلیت اجرا دارد.

مدیریت پایدار پسماند های شهری و روستایی در منطقه ما در هردو شهرستان خواف و رشتخوار به مانند اکثر شهرها و روستاهای کشور جایگاهی ندارد. در منطقه ما تاکنون نه تنها در زمینه ی جدا سازی زباله ،تصفیه گرمایی و تصفیه زیستی اقدامی صورت نگرفته،بلکه تقریبا تمامی زباله ها در محیط پیرامون شهر و روستا رها، یا به صورت ناقص در مکانی نامناسب دفن و سوزانده می شوند،که این اقدام خطرات زیست محیطی و چهره ای زشت _به صورت رها کردن کاغذ،پلاستیک و در محیط و بویژه ورودی شهرها و اراضی کشاورزی _ برای طبیعت منطقه در پی داشته و دارد.

امید است با ورود ،سیاست مداران،دانشگاهها ،صاحبان صنایع ،مؤسسات تحقیقاتی،مدارس،کمپین های آگاهی دهنده و ، در هردو شهرستان به بحث موضوع مدیریت پایدار پسماند، و با اجرای تکنولوژی‌های جدید ،خلاقانه و جامع برای جداسازی زباله ،تصفیه گرمایی و تصفیه زیستی ،میزان دفن زباله ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

و ما شاهد تغییر رویکرد از دفن زباله _که باید به عنوان اخرین اقدام در مدیریت پایدار پسماند صورت پذیرد_به سمت بهره برداری و فراوری کارامد و اقتصادی از زباله ها با اتخاذ تصمیم ،به کاهش ،استفاده دوباره،بازیافت،استخراج انرژی_ برق،گرمایی،بیوگاز و ._ از زباله ها باشیم .

ودر کلام اخر باید گفت: بهره برداری از زباله ها به شیوه ای کارامد و اقتصادی ،عامل حفاظت از محیط زیست در اینده است. به امید اقدام عملی در جهت مدیریت پایدار پسماند منطقه خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحیلی چهل ماه نیوز، تاریخ انتشار: پنجشنبه 31 تیر 1395، کدخبر: 9562 ، www.40mahnews.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۵
0
0
متاسفانه غالب شهرهای ایران این مشکل را دارند و هیچ فکر نظام مندی پشت این ماجرا نیست
Fight
United States
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
باید اول بفهمیم که چه سرمایه ای پشت این زباله ها خوابیده که بتونیم ازشون استفاده کنیم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین