پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه دولت به مسائل زیست محیطی و تالاب انزلی توجهی ویژه دارد، کاهش شدید گونه ماهی کیلکا در دریای خزر را ناشی از وجود آبزی شانه دار عنوان کرد.

شعارسال: معصومه ابتکار عصر جمعه در حاشیه بازدید از تالاب عینک رشت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سه سال گذشته، مطالعات بسیاری برای احیاء دو رودخانه زرچوب و گوهررود رشت انجام شده است.

وی افزود: جلوگیری از ورود پسماند به رودخانه ها و تالاب ها ، از بهترین گام ها برای حفظ محیط زیست است ولی این گام ها باید استوار تر و اجرایی باشد.

ابتکار به آموزش های انجام شده در خصوص مدیریت پسماند اشاره و تاکید کرد: آبفا علاوه بر جمع آوری طرح های آب و فاضلاب منطقه، باید تصفیه فاضلاب ها را به عنوان مهمترین مسئله مورد توجه قرار دهد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی گام های خوبی را در مدیریت پسماند برداشته، تصریح کرد: دولت و سازمان محیط زیست همواره توجه ویژه ای به تالاب انزلی داشته اند.

وی با اشاره به تاثیر بسیار زیاد مشارکت مردم در مدیریت پسماند و حفظ محیط زیست تالاب ها گفت: رسانه ها در جذب مشارکت مردم برای احیای تالاب ها ، حفظ محیط زیست و همچنین جلوگیری از ورود گیاهان غیربومی به محیط زیست گیلان و تالاب های آن کمک کنند.

ابتکار گیاه سنبل آبی را پدیده ای مهاجم و خطرناک دانست و گفت: این گیاه با دور شدن از محل اصلی زندگی خود، حالت تهاجمی و مخرب پیدا می کند.

وی یادآور شد: گیاه آزولا نیز از سال های دور و در سطح بسیار رونده، آسیب های زیادی به تالاب انزلی وارد کرده و متاسفانه همچنان در تالاب موجود است.

وی با تاکید بر لزوم مبارزه با سنبل آبی درجهت ریشه کنی این گیاه در منطقه و کل کشور متذکر شد: خرید و فروش این گونه گیاهی، غیرقانونی بوده و در راستای ریشه کن کردن آن، باید جلوی انتشار این گونه گیاهی گرفته شود.

ابتکار درخصوص وضعیت سد لاسک شهرستان شفت نیز گفت: احداث تمام سدها در کشور مشمول ارزیابی زیست محیطی بوده و براساس قانون، فرآیند ارزیابی زیست محیطی از جمله مطالعات و مراحل تایید و شروط با اظهارنظر کمیته ماده دو الزامی است .

به گفته رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، برخی مطالعات در حوزه سدها نواقصی دارد که درصورت تکمیل ، کمیته ماده دو نیز می تواند نظر یا شروط خود به دستگاه های ذیربط را اعلام کند.

ابتکار بیان کرد: سدهایی در کشور وجود دارد که علاوه بر اینکه سودی برای مردم نداشته، بلکه آثار مخرب آن سال ها، برای مردم باقی مانده و گریبان آنها را گرفته است.

در ادامه برنامه های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گیلان، وی عصر روز (جمعه) از تالاب عینک شهر رشت و آب بندان ملاسرای شهرستان شفت بازدید کرد. پیش از این نیز، او از تالاب انزلی دیدار و کلنگ زنی ساخت مرکز بازدید از تالاب با همکاری آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با حضور معصومه ابتکار به زمین زده شد.

همچنین آیین افتتاح دو طرح ورزشی و زیست محیطی در شهرستان ساحلی انزلی صبح روز (جمعه) با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 5شهریور1395، کدخبر: 82204392: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین