پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۱۲۵۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
علیرضا دلاوری، معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر اثرگذاری مستقیم رفتار مردم بر تشدید یا کاهش بار اپیدمی، نحوه برخورد با متخلفان کرونایی طی دو هفته تعطیلی تهران از اول آذر را تشریح کرد.
شعار سال: علیرضا دلاوری در آستانه آغاز تشدید محدودیت‌ها و تعطیلی دو هفته‌ای تهران، با تأکید بر ضرورت همراهی مردم برای تأثیرگذاری بیشتر محدودیت‌های کرونایی، اظهار کرد: همانگونه که همگی شاهد بودیم، همراهی مردم در اسفند سال گذشته و زمان اوج اپیدمی، به کاهش و کنترل بیماری کمک زیادی کرد، لذا اصلی‌ترین پایه هر مداخله و اقدامی بحث خودمراقبتی و رعایت اصول و شیوه‌نامه‌ها از سوی عموم مردم است.

وی با اشاره به نتایج مطالعه صورت گرفته در رابطه با میزان رعایت اصول بهداشتی و شیوه‌نامه‌های کرونایی در استان تهران، بیان کرد: این مطالعه طی همین ۳ هفته اخیر و در موج سوم اپیدمی انجام شد و طی آن از حدود ۶۰۰ شهروند تهرانی در خصوص میزان حضور در اجتماعات سؤال شد؛ درنهایت ۵۷ درصد پاسخ دادند که در اجتماعات شرکت نمی‌کنند، ۳۳ درصد تا حدودی شرکت می‌کنند و ۱۰ درصد نیز گفته‌اند که به کرونا اعتقاد نداشته و در اجتماعات شرکت می‌کنیم.


وی با اشاره به قدرت سرایت‌پذیری بالای بیماری کووید ۱۹، عنوان کرد: ازآنجاکه کرونا به‌صورت اپیدمی گسترده درآمده، بنابراین رعایت نکردن اصول و شیوه‌نامه‌های پیشگیرانه حتی از سوی درصد کمی از مردم نیز مشکل‌زا بوده و به‌نوعی ضایع کردن حق‌وحقوق سایر افراد جامعه محسوب می‌شود و به همین دلیل هم دولت‌ها مجازند برای این مسئله جریمه و مجازات تعیین کنند.


اثرگذاری مستقیم رفتار مردم برتشدید یا کاهش بار اپیدمی‌

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر اثرگذاری مستقیم رفتار مردم برتشدید و یا کاهش بار اپیدمی‌ها، عنوان کرد: اگر افراد شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت نکنند، باعث انتقال بیماری به دیگران و حتی بستری و فوت سایرین خواهند شد، بنابراین نمی‌توان به این قضیه بی‌تفاوت باشیم و از طرفی باید به‌شدت با متخلفان کرونایی برخورد شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه نتایج این مطالعه نشان داد که ۱۰ درصد تهرانی‌ها به رعایت اصول بهداشتی و شیوه‌نامه‌ها برای پیشگیری از انتقال بیماری و کنترل اپیدمی اعتقادی ندارند، عنوان کرد: این نتیجه به‌هیچ‌عنوان مطلوب نیست، لذا از مردم خواهش می‌کنیم که وضعیت فعلی اپیدمی را جدی بگیرند و از طرفی باید با افرادی که شیوه‌نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند برخورد شده و برایشان مجازات جدی تعیین شود.


شدیدترین حد محدودیت‌های کرونایی در تهران، شمیرانات و شهرری

معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران در بخش دیگر گفتگو با اشاره به اعمال محدودیت‌های شدید کرونایی و تعطیلی دوهفته‌ای تهران از اول آذر ماه، عنوان کرد: شهرستان‌های تهران، شمیرانات و شهرری در استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که شدیدترین حد محدودیت‌ها و تعطیلی برای آن‌ها اعمال می‌شود و بقیه شهرستان‌های استان که نارنجی هستند نیز مشمول محدودیت‌های مرتبط با این سطح می‌شوند.

وی با بیان مصادیق محدودیت‌هایی که وزارت کشور به‌عنوان قرارگاه عملیاتی اعلام کرده است، افزود: در شهر‌های قرمز تنها مشاغل گروه یک یعنی مراکز بهداشتی و خدمات درمانی، مراکز عرضه‌کننده مواد غذایی و نیرو‌های نظامی، انتظامی و امنیتی فعال خواهند بود.


وضعیت ادارات دولتی و خصوصی

دکتر دلاوری در رابطه با وضعیت ادارات دولتی و خصوصی نیز، توضیح داد: طبق شیوه‌نامه، ادارات دولتی استان تهران در بخش قرمز باید تعطیل باشد، ولی بر اساس تبصره تعیین‌شده، سازمان امور استخدامی مشخص می‌کند که کدام ادارات فعال و کدام‌ها تعطیل هستند. قاعدتاً وضعیت شهر تهران به دلیل حضور وزارتخانه‌ها و برخی ادارات ضروری، در مقایسه با سایر شهر‌ها و استان‌های کشور متفاوت است.

وی ادامه داد: زمانی که از تعطیلی صحبت می‌شود یعنی محدودیت هم برای بخش دولتی و هم خصوصی اعمال می‌شود، ولی نحوه اجرای آن از سوی سازمان‌های ذیربط اعلام خواهد شد. قاعدتاً در بخش خصوصی نیز بخش‌های مربوط به صنعت و تولید نمی‌تواند به‌صورت کامل تعطیل باشند.

دکتر دلاوری با بیان اینکه در شرایط لاک دان باید همه بخش‌های غیرضروری تا جایی که به اقتصاد ضربه جدی وارد نشود، تعطیل شوند، گفت: درعین‌حال باید در بالاترین سطح ممکن از تردد‌های غیرضروری افراد جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: طی چند روز باقی‌مانده تا اول آذر، سازمان امور استخدامی، استانداری و ستاد کرونای تهران جزییات محدودیت‌های تهران و قرارگاه عملیاتی برای کل کشور را اعلام خواهند کرد.


نحوه برخورد با بخش‌هایی که طی این دو هفته محدودیت‌ها را رعایت نمی‌کنند

معاون بهداشت ستاد کرونای استان تهران در رابطه با نحوه برخورد با اصناف و بخش‌هایی که طی این دو هفته محدودیت‌ها و تعطیلی را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: ضابطان قضایی در این خصوص اقدام می‌کنند و همچنین بازرسان و رابطان بهداشتی ستاد تهران نیز طی این دو هفته فعالانه‌تر از گذشته نظارت‌ها را تشدید کرده و بر اساس کد تعیین‌شده برای هر بخش و فروشگاه، در صورت رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها، برای بار اول اخطار و برای بار دوم پلمب را در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در مورد بخش‌ها و اصنافی که باید طی این دو هفته تعطیل باشند، در صورت سرپیچی از این مسئله برای پلمپ و سایر اقدامات قضایی اقدام می‌شود.

دکتر دلاوری در پایان با ابراز امیدواری از اثرگذاری این طرح دو هفته‌ای در کاهش بار اپیدمی، اظهار کرد: البته این طرح تنها راهکار نبوده و بعدازآن نیز اقدامات جدی پیگیری خواهد شد، بااین‌حال این تعطیلی دوهفته‌ای راهکاری است برای کاهش بار اپیدمی بر جامعه و سیستم بهداشت و درمان کشور و پس‌ازآن نیز همچنان راهکار‌های کنترل اپیدمی و دستگاه‌های مراقبتی برای دستیابی به درمان و واکسن مناسب ادامه خواهد داشت.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اعتمادآنلاین، تاریخ انتشار: 29 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:446336، etemaadonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
0
اعتقاد داشتن و رعایت کردن و مصون ندونستن خودمون از کرونا 90 درصد تضمین میده کرونا نگیری
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین