پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۳۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز از انتشار جدیدترین رتبه‌بندی مجله تایمز در حوزه مهندسی و فناوری در سال 2015 – 2016 خبر داد و گفت: در این رتبه‌بندی تعداد دانشگاه‌های آسیا بیش از یک چهارم کل دانشگاه‌هایی است که در این موضوع جزو برترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند.

شعارسال: دکتر جعفر مهراد با اشاره به جدیدترین رتبه‌بندی تایمز در حوزه مهندسی و فناوری 2015 2016 افزود: در این رتبه‌بندی، قاره آسیا برتری خود را دوش به دوش دانشگاه‌های آمریکا و اروپا حفظ کرده و عملکرد دانشگاه‌های این قاره مناسب و در خور توجه است.

وی ا‌دا‌مه‌ داد: تعداد دانشگاه‌های آسیا در این رتبه‌بندی بیش از یک چهارم دانشگاه‌هایی است که در موضوع مهندسی و فناوری جزو دانشگاه‌های برتر و طراز اول جهان به حساب می‌آیند.

مهراد با تاکید بر این که در این حوزه، آسیا با 26 دانشگاه نسبت به تعداد 19 دانشگاه سال قبل عملکرد مناسبی از خود نشان داده است، ا‌ضافه‌ کرد‌: به طور کلی هشت دانشگاه آسیایی از جمله هندوستان که موسسه علوم هند آن موفق به کسب رتبه 99 شده است، در جدول رتبه‌بندی مشاهده می‌شود.

وی به وضعیت دانشگاه‌های چین در این رتبه‌بندی اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه‌های برتر چین در این رتبه‌بندی دو برابر شده و سه دانشگاه به شش دانشگاه افزایش یافته است. در حالی که تایوان و کره جنوبی به ترتیب دارای دو و پنج دانشگاه ممتاز در حوزه مهندسی و فناوری است.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز با بیان این که دانشگاه ملی سنگاپور برترین دانشگاه قاره آسیا است و در میان 100 دانشگاه ممتاز، رتبه سیزدهم را به خود اختصاص داده است، خاطر‌ نشان کرد: دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ نیز جایگاه شانزدهم این رتبه‌بندی را از آن خود کرده است.

وی به دلایل برتری دانشگاه هنگ‌کنگ اشاره کرد و اظها‌ر داشت: دلیل عمده برتری دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ این است که در سال 2012 به تاسیس رشته‌ها‌ی کارشناسی پرداخته و برنامه‌های درسی آن از لحاظ ماهیت کاملا دانشجو محور، گسترده، بین رشته‌ای و جامع است.

مهراد ا‌دا‌مه‌ داد: آمریکا اگر چه با 31 دانشگاه در راس این نظام رتبه‌بندی قرار دارد، ولی در مقایسه با سال قبل که دارای 34 دانشگاه برتر بوده از تعداد دانشگاه‌های آن در این حوزه کاسته شده است.

به گفته وی تعداد دانشگاه‌های چهار کشور از یازده کشور اروپایی شامل انگلستان، فرانسه، هلند و سوئد در این رتبه‌بندی کاسته شده است.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با بیان این که ترکیه و فنلاند که هر کدام در جدول رتبه‌بندی سال گذشته در جایگاه 99 به طور مشترک دارای یک دانشگاه بودند، همزمان از جدول رتبه‌بندی حذف شده‌اند، خاطر‌ نشان کرد: آلمان تنها کشور اروپایی است که با افزودن بر تعداد دانشگاه‌های ممتاز خود، آن‌ها را به هفت مورد افزایش داده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به برترین دانشگاه‌های این نظام رتبه‌بندی ا‌دا‌مه‌ داد: در این رتبه‌بندی، بهترین دانشگاه‌ها در کشورهایی فعالیت می‌کنند که با انگیزه قوی مورد حمایت دولت‌های ملی و محلی قرار دارند و توجه خود را به نوآوری و ایجاد تسهیلات به منظور انتقال دانش از شرکای خارجی معطوف کرده‌اند.

وی بیا‌ن‌ کرد: جمهوری خلق چین از دهه 1990 به طور موفقیت‌آمیزی از این فرمول استفاده می‌کند و سنگاپور، کره جنوبی، هنگ‌کنگ و تایوان نیز از این سیاست پیروی می‌کنند.

به گفته رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، در حال‌ حاضر بسیاری از کشورهای آسیایی در تربیت هزاران دانشجوی دکتری به ویژه‌ در رشته‌های مهندسی و علوم سرمایه‌گذاری می‌کنند.

مهراد یادآور شد: این عمل تاثیر قوی بر روی منابع اقتصادی آسیایی در 30 سال آینده خواهد بود.

وی با اشاره به 10 دانشگاه برتر این نظام رتبه‌بندی گفت: 10 دانشگاه برتر حوزه مهندسی و فناوری به ترتیب شامل دانشگاه‌های استنفورد، موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)، موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، کمبریج، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، آکسفورد، پریستنون، موسسه فناوری زوریخ در سوئیس، امپریال کالج لندن و کارنگی ملون است.

رییس بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز افزود: در این رتبه‌بندی دانشگاه‌هایی از کانادا، رژیم اشغالگر قدس، آمریکا، آلمان، هنگ‌کنگ، ایتالیا ، هندوستان، ژاپن ، استرالیا، فرانسه، بلژیک، سنگاپور ، اتریش ، کره جنوبی، دانمارک، انگلستان، سوئد، هلند و فدراسیون روسیه حضور دارند.

به گفته مهراد، این رتبه‌بندی موضوعی از سیزده شاخص عملکردی و در پنج معیار شامل آموزش، پژوهش و استناد هر کدام با 30 امتیاز، چشم‌انداز بین‌المللی با 7.5 امتیاز و درآمد صنعتی با دو و نیم امتیاز استفاده شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار: 22آبان 1394، کدخبر: 94082213246: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین