پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۲۸۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
سید محمد غروی در پاسخ به این پرسش که آیا مقایسه‌ی ترامپ با موسوی از منظر دینی رفتاری درست است،  گفت: آنچه که در آمریکا پدید آمده است از جهاتی بی‌شباهت به آنچه که در سال ۸۸ اتفاق افتاده نیست. اما این که این دو را کنار هم بگذاریم، کار درستی نیست. برای اینکه آقای موسوی خدماتی انجام داده است؛ البته دچار اشتباه شده و اشتباه فاحشی هم بوده است.

شعار سال: سید محمد غروی – از اعضای ارشد جامعه‌ی مدرسین حوزه علمیه قم – به انصاف نیوز می‌گوید: «ارزش یک موی گندیده‌ی موسوی بیشتر از ترامپ و هزاران امثال ترامپ است. نوع اتفاقی که پیش آمده از جهاتی به هم شبیه است؛ اما اینکه ما ترامپ را به آقای موسوی تشبیه کنیم، به هیچ‌وجه صحیح نیست».

آیت الله غروی که از لحاظ سیاسی جزو جریان اصولگرا به حساب می‌آید، تاکید می‌کند: «هرچند که ما اعتقاد داریم آقای موسوی اشتباهاتی انجام داده که متاسفانه یک سری از خدمات گذشته‌ی او را تحت‌الشعاع قرار داده است».

روز شنبه یکم آذر، تهران تایمز (روزنامه‌ی انگلیسی‌زبانِ وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) در صفحه‌ی اول خود ترامپ را با میرحسین موسوی مقایسه کرد. این اتفاق باعث ایجاد واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اصلاح طلبان شد.

تا به حال بیشتر مقایسه‌ی احمدی‌نژاد و ترامپ مطرح بود، اما با پیش آمدن ادعاها درباره‌ی تقلب در انتخابات آمریکا از سوی ترامپ و حامیان او ، این‌بار او را با میرحسین موسوی مقایسه کرده‌اند. عمادالدین باقی – اصلاح طلب – در صفحه‌ی اینستاگرامی خود این کار را «تشبیه به مهندس موسوی با هزینه‌ی بیت‌المال» خوانده است. وی همچنین گفته است که فرق «رئیس‌جمهور مستقر» و «نامزد رقیب» در این مقایسه فهمیده نشده و به این ترتیب اشاره کرده است که در مدل ایرانی رخ داده، رئیس جمهور مستقر محمود احمدی نژاد بود و نه میرحسین موسوی.

آقای موسوی خدماتی انجام داده است

سید محمد غروی در پاسخ به این پرسش که آیا مقایسه‌ی ترامپ با موسوی از منظر دینی رفتاری درست است، گفت: «آنچه که در آمریکا پدید آمده است از جهاتی بی‌شباهت به آنچه که در سال ۸۸ اتفاق افتاده نیست. لذا گاهی همان مسئله را تداعی می‌کند. اما من این را نمی‌پسندم که این دو (یعنی آقای موسوی و آقای ترامپ) را کنار هم بگذاریم. این کار درستی نیست. برای اینکه آقای موسوی خدماتی انجام داده است؛ البته دچار اشتباه شده و اشتباه فاحشی هم بوده است. اشتباهِ بزرگ‌تر او این بود که بر این اشتباه خود اصرار داشت و کوتاه نیامد و به دنبال آن آثار بد اجتماعی پدید آمد. اینها سر جای خودش؛ ولی علی ای حال او یک فرد مسلمان و مومنی است و قبلا خدماتی داشته است. این اشتباه است که او را با ترامپی مقایسه کنیم که یک آدم غیرمسلمان، غیرمومن و بی‌تقوا است.

 ترامپ به ترور شهید سلیمانی افتخار کرد

ترامپ در زمان تصدی خود بزرگ‌ترین جنایات را در منطقه انجام داده و بزرگترین آسیب‌ها را به ما وارد کرده است؛ چه آسیب‌های سیاسی‌، چه آسیب‌ای اقتصادی و چه اجتماعی. شرارت او در منطقه  به شکل‌های مختلفی بوده است در سوریه به شکلی و در عراق، بحرین و یمن به شکل دیگری. او همچنین از رژیم‌های مرتجع منطقه حمایت کرده و این جنایات با حمایت او هر چه بیشتر انجام گرفته است. علاوه بر اینها جنایت هولناکی که اخیرا انجام داد، ترور شهید سلیمانی بود؛ ‌او حتی بر این موضوع افتخار هم کرد.

این دو اصلا قابل مقایسه نیستند

این دو نفر اصلا قابل مقایسه نیستند. نوع اتفاقی که پیش آمده یک چیز را تداعی می‌کند و از جهاتی به هم شبیه است؛ اما اینکه ما ترامپ را به آقای موسوی تشبیه کنیم، به هیچ‌وجه صحیح و مقبول نیست. یعنی ارزش یک موی گندیده‌ی موسوی حتی در وضعیت فعلی بیشتر از ترامپ و هزاران امثال ترامپ است؛ هرچند که ما اعتقاد داریم آقای موسوی اشتباهاتی انجام داده که متاسفانه یک سری از خدمات گذشته‌ی او را تحت‌الشعاع قرار داده است. در نتیجه این قیاس درستی نیست که این دو فرد را با هم مقایسه بکنیم.

 با چه انگیزه‌ای می‌خواهیم عده‌ای را بچزانیم؟

علاوه بر این یک عده‌ای ولو بیخود و نادرست از جریانات و اتفاقات آن موقع آسیب دیده‌اند. این یک شکاف اجتماعی را پدید آورده است. این چه داعیه و چه انگیزه‌ای است که ما بار دیگر این مسئله را بهم بزنیم و یک عده‌ای را بچزانیم و آزار دهیم؛ این چه انگیزه‌ای برای این مسئله است؟ لذا من این کار را نه اسلامی می‌دانم، نه مطابق با تقوا. پس اینکه اینها را به هم تشبیه کنیم و در نتیجه یک‌جور به حساب بیاوریم، واقعا کار نادرستی است. دلیلی هم ندارد که انسان این‌طور صحبت و برخورد کند. هرچند که همان‌طور که گفتم کارها از جهاتی به هم شباهت دارد و این‌طور نیست که بی‌شباهت باشد. ولی نباید یک فردی مثل آقای موسوی را با تمام اشتباهاتی که داشته با ترامپی مقایسه کنیم که خود او و امثال او آن کارنامه‌ی کثیف را داشته و دارند.»

توهین به کسی که در حصر است چقدر اسلامی است؟

غروی در پاسخ به این پرسش که آیا این کار اسلامی است که درمورد شخصی که در حصر است و امکان دفاع از خود ندارد چنین اظهارنظرهایی شود، گفت: «آن موقعی که بنا بوده دفاع کند، همه‌ی دفاع‌های خود را کرده است. اگر هم بخواهند دوباره یک پرونده‌ی دیگری برای او درست کنند، خیلی کار درستی نیست. اگر مقایسه‌ای که کرده‌اند یک توهین این چنینی بوده است کار نادرستی است و در آن تردیدی نیست؛ به‌خصوص وقتی که آن شخص نتواند از خود دفاع کند، نادرستی و غیرمشروع بودن این کار خیلی آشکارتر می‌شود.»

 آیا حصر رفتاری اسلامی است؟

این استاد حوزه در پاسخ به این پرسش که آیا حصر رفتاری اسلامی است، گفت: «اگر شرارت یک عده‌ای نبود که بخواهند از آب آلوده ماهی بگیرند، تشنج در جامعه ایجاد کنند و مشکلات مختلف اجتماعی پدید بیاورند، این را شما مسلم بدانید که حصری در کار نبود. به‌خاطر حصر، کسانی باید لعن شوند که می‌خواستند از ایشان و از آقای کروبی سوءاستفاده کنند. وگرنه شما مطمئن باشید اگر این افراد چنین برخوردی نمی‌کردند و بساط جدیدی به‌وجود نمی‌آوردند، حصری صورت نمی‌گرفت. به عبارت دیگر عده‌ای از اینها به‌عنوان سپر استفاده می‌کنند؛ آن هم نه در مسیر حق بلکه در مسیر باطل. اتفاقا مسئولین نظام مترصد هستند که اگر زمانی واقعا احساس کنند چنین خطری وجود ندارد، حصر را بردارند. کمااینکه گاهی اوقات یک مقدار از محدودیت را برداشته بودند؛ ولی عده‌ای ول نمی‌کنند. یک‌عده‌ای واقعا در این رابطه شیطان‌اند و مسئله را رها نمی‌کنند. آماده‌اند برای اینکه بتوانند از فضاهای این چنینی علیه نظام و مسئولان نظام استفاده کنند.»

به گزارش عصر امروز محمد ایمانی -فعال رسانه‌ای اصول‌گرا- درمورد تفاوت حامیان موسوی و ترامپ در کانال تلگرامی خود نوشت: «سیاستمداران در آمریکا، اینقدر شعور دارند که وقتی نامزدشان ترامپ، زیر میز نظام می‌زند و آشوب به پا می‌کند، پشت او را خالی کنند و بگویند ما تا انتخابات با تو بودیم و در آشوب‌افکنی پس از آن، با تو همراهی نمی‌کنیم».

 سازمان تبلیغات اسلامی خدمات زیادی کرده است

سید محمد غروی در پاسخ به این سوال که عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی تا به حال چقدر مفید بوده است، گفت: «سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نهادهای انقلاب است و کارهای خوبی هم انجام داده است. معنای این سخن این نیست که همیشه وقتی کسی کارهای خوب انجام می‌دهد، کار بد انجام ندهد. این‌طور نیست که آدم‌ها یا تشکیلات‌ها معصوم باشند. تداعی، یک مسئله است اما اینکه این دو تا را یکی به حساب بیاورند و بخواهند تشبیه کنند، این نه کار جالبی است و نه مصلحت است.

سازمان تبلیغات اسلامی نقش بسیار ارزشمندی داشته و دارد. آنها فعالیت‌های بسیار خوب، وسیع و گسترده‌ای داشتند و آن سر جای خودش است. اگر یک کار اشتباهی هم کرده باشند، معنایش این نیست که همه‌چیز را از این زاویه‌ی دید ببینیم. آنها خدمات بسیار زیادی کرده‌اند؛ حتی اگر یک دهم خدمت‌شان را در نظر بگیریم، قابل تحسین است».

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار: 3آذر1399، کدخبر:1458590، ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
این مقایسه در زمینه سیاسی اصلا درست نبوده حداقل به ایرانی بودن موسوی رحم میکردید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
دقیقا این تیتر میتونه مطالبه گری همه مردم از روزنامه تهران تایمز باشه در اینکه موسوی اشتباه کرد شکی نیست
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
افشاگری ها در این زمینه نمیتونه برای الان زیاد خوب باشه مردم رو چند دسته میکنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
الان قطعا اگر سردار سليماني زنده بودن و شهيد نميشدن با اين روزنامه برخورد ميكردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین