پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۳۴۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
افزایش قیمت بلیت مترو تا پنج هزار تومان اگرچه موضوعی بود که تنها در حد یک اظهارنظر باقی ماند و حتی عده‌ای از مسئولان به آن واکنش منفی هم نشان دادند، اما همه این‌ها به معنی راحت شدن خیال مردم از بابت افزایش هزینه حمل‌ونقل عمومی نیست.
شعار سال: هفته گذشته مناف هاشمی، معاون شهردار تهران، با اشاره به قیمت بلیت مترو از نیاز به افزایش قیمت این بلیت‌ها خبر داده و گفته بود، قیمت تمام‌شده بلیت مترو ۱۵ هزار تومان است، یا باید قیمت واقعی بلیت را از مردم بگیریم که دولت مخالف آن است یا باید جبران شود و در بودجه سنواتی دولت سهمی برای توسعه مترو در نظر گرفته شود؛ ما نمی‌گوییم مردم ۱۵ هزار تومان بدهند، اما می‌توان پنج هزار تومان از آن‌ها گرفت.

به گفته هاشمی، امروز شهروندی اگر بخواهد از منطقه یک به ۲۲ تهران با اسنپ یا تاکسی دربست برود، باید ۵۰ هزار تومان بپردازد، اما با مترو و اتوبوس با هزار یا ۱۲۵۰ تومان این مسیر را طی می‌کند. او با تاکید بر این موضوع که حمل‌ونقل عمومی دغدغه شهرداری تهران است گفت: «۶۰ درصد بودجه شهرداری تهران به حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد که بخش اعظمی از آن محقق می‌شود؛ لذا بر فرض که ۱۲ هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص‌یافته شهرداری تهران محقق شود، به همین میزان نیز باید دولت بپردازد.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین با اشاره به وضعیت مسافران این ناوگان حمل‌ونقل عمومی ادامه داد: «بیشتر مسافران ما از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند، بنده می‌گویم ۶۰ درصد بودجه شهرداری به حمل‌ونقل اختصاص یافته است، اگر دولت هم ۱۲ هزار میلیارد تومان به حمل‌ونقل اختصاص دهد و مردم هم ۲ هزار تومان پول بلیت بدهند، می‌توانیم حمل‌ونقل را رونق دهیم.»

بخش اعظم انتقادات او متوجه دولت بود. دولتی که بودجه لازم را در اختیار ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور نگذاشته است: «در طول هشت ماه گذشته وظیفه دولت، شهرداری و مردم را گوشزد کرده‌ایم، اگر این سه بخش پای کار بیایند و سالی ۱۵ هزار میلیارد تومان به توسعه مترو و اتوبوس تهران اختصاص یابد، طی ۲۰ سال حمل‌ونقل عمومی تهران سامان می‌یابد.»

رئیس شورای شهر تهران: مشکلات مالی ناوگان حمل‌ونقل عمومی باید از سوی دولت و شهرداری جبران شود

این اظهارات، اما خیلی زود با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد. در همان ابتدا رئیس شورای شهر تهران وارد ماجرا شد.

محسن هاشمی با اشاره به ارائه نشدن طرح و لایحه‌ای در این زمینه عنوان کرد: «هنوز طرح یا لایحه‌ای در این زمینه به شورای شهر ارائه نشده است تا اعضای شورا بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. به نظرم، کسی در شورای شهر موافق افزایش نرخ کرایه‌های حمل‌ونقل نیست و شهروندان نگران نباشند. ناوگان حمل‌ونقل عمومی به دلیل شرایط اقتصادی ناشی از کرونا دچار آسیب‌های زیادی شده، ولی این مشکلات مالی باید توسط دولت و شهرداری جبران شود و این درست نیست که موضوع افزایش نرخ در حال حاضر مطرح شود.»

هاشمی تاکید کرد که خودش نیز به هیچ عنوان در شرایط کنونی موافق افزایش نرخ کرایه‌های مترو و اتوبوس نیست.

سخنگوی شورای شهر: در تنگنای اقتصادی فعلی باید با تامل بیشتری سخن گفت

پس از رئیس شورای شهر، سخنگوی این شورا هم واکنش نشان داد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، در رشته‌توییتی به این موضوع پراخت و نوشت: «در تنگنا‌ها و فشار‌های اقتصادی بی‌سابقه امروز، باید با تامل بیشتر با مردم سخن گفت. امروز دیدم پیشنهاد افزایش قیمت بلیت مترو تا ۵ هزار تومان از زبان یکی از مسئولین محترم، تیتر بسیاری از رسانه‌ها شده است.»

او با این توضیح که مرجع چنین تصمیماتی شورای شهر است نوشت: «فراموش نکنیم که مرجع تصویب که مرجع تصویب قیمت حمل و نقل عمومی، پارلمان شهرى متشکل از نمایندگان مردم در شوراى شهر است. همان شورایی که اخیرا با افزایش قیمت بلیت مترو و اتوبوس مخالفت کرد. در صحن، در مخالفت با افزایش قیمت حمل و نقل عمومی صحبت کرده بودم.»

یک نماینده مجلس: مجلس اجازه افزایش نرخ بلیت مترو را نمی‌دهد

واکنش‌ها در این باره حتی به مجلس هم کشیده شد. اقبال شاکری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اساساً افزایش قیمت مترو آن هم در شرایط اقتصادی جاری را غیرقانونی دانست: «طبق مصوبه اعلام‌شده از سوی شورای شهر افزایش قیمت بلیت مترو غیرقانونی است، علی‌الخصوص در شرایط نابسامان اقتصادی که ملت با کرونا درگیر هستند، افزایش بهای خدمات عمومی جفا در حق مردم است. در صورت افزایش قیمت حمل‌ونقل عمومی مجلس می‌تواند تذکر و اخطار بدهد، نظارت کند. در این میان فرمانداری و شورای عالی استان‌ها نسبت به این اظهارات باید عکس‌العمل نشان دهند، چرا در چنین مواقعی ساکت نشسته‌اند؟»

او همچنین از طرف مجلس به مردم وعده داد که اجازه چنین اقدامی را نخواهند داد: «مجلس در چنین شرایطی که مردم شرایط نابسامان اقتصادی دارند و کرونا مزید بر این شرایط نامناسب شده اجازه چنین افزایشی را به ارزان‌ترین و دسترس‌ترین وسیله حمل‌ونقل عمومی نخواهد داد.»

جبران هزینه حمل‌ونقل عمومی از جیب مردم؟

بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، قیمت بلیت مترو برای بلیت تک‌سفره یک هزار و ۵۰۰ تومان، تک‌سفره حومه یک هزار و ۷۰۰ تومان، تک‌سفره هشتگرد پنج هزار تومان و تک‌سفره فرودگاه امام خمینی (ره) همانند سال گذشته بدون افزایش ۹ هزار تومان تعیین شد. این نرخی است که اردیبهشت‌ماه امسال از سوی شورای شهر تهران تعیین شد. حالا که تنها ۶ ماه از آن روز گذشته، کرونا تعداد مسافران مترو را کاهش داده و مشکلات مالی این شرکت افزایش یافته است.

از سوی دیگر، سازمان حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران بار‌ها طی این سال‌ها از فقدان رویکرد حمایتی دولت از این سازمان گلایه کرده بود.

علاوه بر اینها، مترو یکی از ارزان‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی برای مردم است. ساخت شبکه‌های تونلی مترو مدتی است به پایان رسیده و آماده خدمات‌رسانی بیشتر به مردم است، اما نبود واگن‌ها به اندازه لازم سبب شده ظرفیت بالقوه مترو برای جابه‌جاییِ حدود هفت و نیم میلیون مسافر در طول شیانه‌روز، به ۲ و نیم میلیون نفر تقلیل پیدا کند. بعد از افزایش نرخ بهای بنزین در آبان ۹۸، جمعیت زیادی از مردم ترجیح دادند که کمتر از خودرو‌های شخصی خود استفاده کنند. از طرف دیگر، بالا رفتن نرخ بنزین تاثیر زیادی بر قیمت تاکسی، تاکسی‌های اینترنتی و به طور کلی حمل‌ونقل عمومی گذاشت.

حالا هم اگرچه چند نفری از مسئولان تقابل روشن خود با این تصمیم‌گیری را نشان داده‌اند، اما تجربه‌های پیشین گواه از آن دارد که هیچ بعید نیست تا چند وقت دیگر، مردم با افزایش نرخ بلیت تا پنج هزار تومان هم روبه‌رو شوند. تصمیمی که در این روز‌های گرانی همه چیز، از مرغ گرفته تا لبنیات و دارو، ترکشی دیگر بر بدنه معیشت مردم و در این مورد خاص، پایتخت‌نشینان، خواهد بود.
 
شعار سال با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از اعتمادآنلاین،تاریخ انتشار:9آذر1399،کدخبر:448460،etemaadonline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
قیمت بلیت مترو در ایران به هیچ عنوان نتونسته اوضاع رو به سمت بهبود اوضاع حمل و نقل پیش ببره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
قیمت همه چیز بالا رفته بلیط مترو که دیگه چیزی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
بلیت مترو خیلی وقته که قیمت هاش افزایشی نداشته البته مردم هم شرایط مالی بدی دارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
نرخ بلیت مترو در ایران به هیچ عنوان نباید تو این شرایط بد اقتصادی افزایش پیدا کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
مردم بیچاره تمام امیذشون به این مترو هست وگرنه اصلأ حقوقشون کفاف نمی‌ده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین