پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
ایجاد فضای گفت‌وگو و به رسمیت شناختن سلایق مختلف تشکیل مرکز ملی سینما یک دیدگاه آرمانی و شاید ضروری باشد اما با توجه به شرایط موجود ناشدنی است.
شعارسال: به اعتقاد من تشکیل مرکز ملی سینما شدنی نیست، چرا که باید در ابتدا در تعریف واژه ملی به یک توافق جمعی برسیم. با دیدگاه‌های مختلف که نمی‌توان به هدف مرکز ملی سینما رسید. قبل از هر چیز باید راجع به واژه ملی، ملیت و ملت تعریف واحدی داشته باشیم. به هر حال اگر سلیقه‌های مختلف کنار هم بنشینند و با هم گفت‌و‌گو کنند و البته دعوا نکنند از دل این گفت‌وگو اتفاق‌های خوبی بیرون می‌آید. لازمه آن هم این است که همه سلیقه‌ها همدیگر را به رسمیت بشناسند. اگر نهادها و ارگان‌های مختلف همه تفکرات داخل سینما را به رسمیت بشناسند و با هم گفت‌وگو کنند آن وقت می‌توان امید داشت از دل این تعامل و تبادل نظر اتفاق‌های مطلوب بیرون بیاید.

خبرنگاران خواستار موضع‌گیری صریح خانه سینما در مقابل اتفاقات اخیر سینما بودند در حالی که اعضای

هیأت مدیره به نشست رسانه‌ای آمده بودند تا از سیاست کنش‌گرا و ایجاد شرایط ثبات این نهاد صنفی بگویند. خبرنگاران این بار از نداشتن واکنش بموقع خانه سینما در برابر اتفاقاتی همچون توهین یک نشریه به اهالی سینما، حواشی حضور فاطمه معتمدآریا در کاشان تا بایکوت برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری گلایه کردند و خواستار جدی بودن برخوردها با چنین رویدادهایی شدند. درعین حال هیأت مدیره‌ خانه سینما از اقدامات‌شان در سکوت خبری دفاع کردند و از آغاز دوران تازه سیاست‌های این نهاد در برابر هجمه‌ها و تلاش برای حفظ ثبات در فعالیت سینماگران سخن گفتند. نبود حاکمیت ملی در سینما یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این جلسه بارها و بخصوص در سخنان ابراهیم مختاری رئیس هیأت مدیره خانه سینما بر آن تأکید شد.

نشست خبری هیأت مدیره‌ خانه سینما 12 مهر ماه در خانه سینما برگزار شد تا علاوه بر تشریح فعالیت‌های صورت گرفته‌، ابهامات و سؤالات چندین ماهه اهالی رسانه هم سرانجام پاسخی بگیرد. در این مراسم علاوه بر ابراهیم مختاری (رئیس)، محمدرضا مویینی (نایب رئیس)، آتیلا پسیانی (سخنگو)، شادمهر راستین، بهمن اردلان، سید مهدی خادم و کامران ملکی (اعضای هیأت مدیره)؛ عبدالله اسفندیاری (بازرس) و منوچهر شاهسواری (مدیرعامل) نیز حضور داشتند. در ابتدای این نشست، ابراهیم مختاری از تدوین آیین‌نامه جشن خانه سینما و تشکیل دبیرخانه دائمی این جشن خبر داد. تأسیس باشگاه کارورزان و خلاقان سینما از جمله وعده‌های او در این مراسم بود. به گفته مختاری این باشگاه علاوه بر ساماندهی افرادی که گرایش هنری دارند قرار است پل ارتباطی بین نورسیده‌ها و حرفهای‌های سینما باشد. همچنین شادمهر راستین با ارائه توضیحاتی درباره بازسازی ساختمان خانه سینما از تلاش‌ها برای ثبت این ساختمان به عنوان میراث ملی سخن گفت.

* کاهش تنش‌ها برای امنیت سرمایه‌گذاری

در ادامه نشست ابراهیم مختاری سیاست اساسی خانه سینما بعد از دوره تنش را ایجاد نوعی ثبات در جهت تأمین امنیت برای فعالیت در سینمای ایران عنوان کرد. او گفت: گاهی می‌بینیم به اشخاص و نهادهای سینمایی حمله می‌شود که ما این موضوع را مخل می‌دانیم چون امنیت را متزلزل می‌کند و این تزلزل باعث فرار سرمایه می‌شود و به دنبال آن تولید فیلم‌ها در بخش خصوصی کم می‌شود و به دنبال آن دولت پا به این عرصه می‌گذارد. کوشش ما در جهت تأمین این امنیت است به همین دلیل سعی می‌کنیم موضوعاتی را که باعث تنش می‌شود کم کنیم.

مختاری در ادامه با اشاره به مشکلات نمایش برخی فیلم‌ها با وجود پروانه نمایش گفت: گویی مدیریت طایفه‌ای بر سینما حاکم شده است. وقتی حاکمیت ملی در سینما نباشد شرایط مساعد نخواهد بود و برای اینکه حاکمیت ملی داشته باشیم، هم باید نهادها و دستگاه‌های دیگر صدور پروانه ساخت و نمایش را که بر دولت محول شده بپذیرند.

* بیانیه راهکار پایدار نیست

یکی از موضوعات بحث شده در این نشست واکنش دیر هنگام خانه سینما به برخی اتفاقات اخیر حوزه سینما بود. ابراهیم مختاری در پاسخ به این مطالبه خبرنگاران گفت: معمولاً وقتی اتفاقی برای یک فیلم یا شخص در سینما می‌افتد اول شاکی خصوصی باید اقدام کند و بعد صنف و پس از آن خانه سینما وارد شود. به گفته او مدیریت خانه سینما در موارد مشابه اقدام هایی را انجام داده که نخواسته رسانه‌ای شود.

در این باره محمدرضا مویینی یکی دیگر از اعضای هیأت مدیره خانه سینما هم اظهار کرد: همیشه بیانیه دادن یک راهکار پایدار نیست. درباره فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند اما اجازه نمایش پیدا نمی‌کنند شرایط این طور است که برای صاحب اثر حقوق مالکانه وجود دارد و این باعث می‌شود، اول از سوی مالک اقدام شود سپس خانه سینما اقدام می‌کند.

در ادامه این بحث گلایه اهالی رسانه به آتیلا پسیانی به عنوان سخنگوی هیأت مدیره هم کشیده شد که در اتفاقات مختلف بدرستی پاسخگو نبوده است. آتیلا پسیانی هم در پاسخ به این انتقاد اعلام کرد: ترکیب هیأت مدیره قبلی و اتفاقاتی که قبلاً افتاد باعث شد آنها واکنش‌گرا باشند و حملاتی را که پیش می‌آمد بخوبی دفع کردند اما الان هیأت مدیره جدید از ابتدا تلاش کرد کنش‌گرا باشد و طبعاً تمام مسائل سینما مورد علاقه این هیأت مدیره است و وظایفی هم بر عهده دارد.

در این باره مختاری در توضیحات تکمیلی افزود: پس از دوران تنش‌بار مدیرعامل خانه سینما و رئیس هیأت مدیره به طور مداوم در حال گفت‌وگو با رسانه‌ها بودند اما اکنون شرایط فرق کرده است. او افزود: این اتفاق تقصیر آقای پسیانی نیست بلکه تقصیر هیأت مدیره است که نمی‌گذارد او سخن بگوید.

شادمهر راستین هم گفت: خانه سینما رفتاری را پیش گرفته و قرار نیست به هر خبری واکنشی داشته باشد. اینجا پایگاه سینماست و قرار است پایداری را بروز دهد.

او افزود: آیا باید مدام به موضوعات واکنش نشان دهیم تا ناامنی را نشان داده باشیم. یکی از اتفاقاتی که خانه سینما به آن ورود پیدا کرد اما نخواستیم کسی متوجه شود اتفاقی بود که برای خانم معتمدآریا رخ داد و همان شب با دعوت از ایشان موضوع پیگیری‌ شد اما به درخواست ایشان تصمیم‌گیری ما عملی نشد.

* هزینه‌ جشن و بودجه خانه سینما

هزینه برگزاری جشن خانه سینما و بودجه سالانه خانه سینما یکی دیگر از سؤالات خانه سینما در این نشست بود که منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما به آن پاسخ گفت. او درباره جشن خانه سینما گفت که مجموع هزینه‌هایی که برای برگزاری این جشن در بخش‌های مختلف از جمله فنی، پذیرایی، سالن، ضبط تلویزیونی، ساخت کلیپ و... پرداخت شده حدود 600 میلیون تومان بوده است. به گفته او طبق تفاهمنامه با سازمان سینمایی امسال برای بیمه تکمیلی دو میلیارد و 800 میلیون تومان و برای سایر هزینه‌های جاری و رفاهی حدود دو میلیارد و 500 میلیون تومان تفاهم شده است.

در ادامه این نشست منوچهر شاهسواری درباره همکاری با صندوق اعتباری هنر گفت: برای جلوگیری از خسارت احتمالی به اعضا توانستیم برای سال 95 بیمه تکمیلی را به طور مستقیم مدیریت کنیم که خوشبختانه بیمه مؤثری هم بود. اما تداوم این بیمه و نیز بیمه تأمین اجتماعی که جز از طریق صندوق اعتباری هنر امکانپذیر نیست باید از طریق گفت‌وگو دنبال شود.

وی ادامه داد: در این راستا با مدیرعامل جدید صندوق (ارجمندی) گفت‌وگو کردیم و کارگروهی متشکل از خانه سینما و صندوق تشکیل شد و پیگیری‌ها برای بهره بردن از امکانات و استفاده از بیمه تکمیلی سال آینده انجام می‌شود.

* مدیریت ملوک‌الطوایفی چشم اسفندیار سینمای ایران

انفعال خانه سینما درباره تحریم چند فیلم از سوی حوزه هنری و توهین نشریه یالثارات در انتهای این نشست بار دیگر مطرح شد که در این باره ابراهیم مختاری اظهار کرد: درباره تصمیمات حوزه هنری معتقدیم این نوع مدیریت ملوک‌الطوایفی به جایی نمی‌رسد. این موضوع چشم اسفندیار سینمای ایران است و تا وقتی حاکمیت ملی در سینما استقرار نیابد وضع تا ابد همین است. باید افکار عمومی از این قضیه آگاه شوند تا شاید جایی مانند حوزه هنری هم تغییری در کارش ایجاد کند. او در انتها تنها راهکار را تأسیس مرکز ملی سینمای ایران عنوان کرد.

نبود نماینده‌ای از تهیه‌کنندگان و کارگردانان در هیأت مدیره خانه سینما دیگر سؤالی بود که محمدرضا مویینی در پاسخ به آن گفت: این سؤال چرا در دوره گذشته مطرح نبود. آن هم در دورانی که می‌خواستند خانه سینما را مصادره کنند.

شادمهر راستین نیز با تأکید بر اینکه خانه سینما دیگر برگشت به عقب نخواهد داشت، گفت: اگر تهیه‌کنندگان انتظار کرسی در هیأت مدیره را دارند باید برای ورود به هیأت مدیره تلاش کنند و ایده‌های جدید و ثابت برای خانه سینما داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 22، تاریخ انتشار: سه شنبه 13 مهر 1395، شماره: 6327.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین