پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۳۹۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
رییس سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه سال‌ها حق استان خوزستان از آلایندگی پرداخت نشده و جمع آن با جرایم حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است گفت:حتی اگر ۵۰ درصد این حق پرداخت می‌شد بسیاری از مشکلات امروز در خوزستان وجود نداشت.
شعار سال: حجت‌الاسلام حسن درویشیان روز چهارشنبه در نشست بررسی مسایل و مشکلات آبگرفتگی خیابان‌ها و مشکلات فاضلاب خرمشهر در محل فرمانداری این شهرستان بیان کرد: درصد تعیین شده که واحد‌های آلاینده در خوزستان به ویژه در بندر ماهشهر باید پرداخت کنند متاسفانه محقق نشده و یا تنها بخشی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه از محل سه درصد نفت سال ۹۷ حدود ۳۴ درصد و پارسال ۲۰ درصد و امسال تاکنون فقط ۱۲ درصد پرداخت شده است گفت: مبلغ محاسبه شده پارسال بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و امسال بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است که اعداد قابل توجهی است.

حجت‌الاسلام درویشیان ادامه داد: همانطور که مسوولان بومی اشاره کردند مشکلات آب و فاضلاب تنها مربوط به اهواز، بندرامام خمینی (ره) و ماهشهر نیست بلکه مربوط به کل استان خوزستان است و اگر جایی خسارت وارد نشده و یا در فضای مجازی منعکس نشده دلیل بر نبود مشکل نیست و چه بسا این مشکلات در بارندگی‌های آینده نمایان شود.

وی افزود: رفع مشکل آب‌های سطحی خوزستان به ویژه شهر‌های با اولویت باید در یک زمان بندی اعلام و برای پروژه دفع آب‌های سطحی و همچنین طرح جامع فاضلاب اقدام اساسی شود؛  مسایل و مشکلات را باید به ۲ بخش تقسیم کرد یکی اقدامات ضروری، فوری و موقت که اگر حادثه و مشکلی پیش آمد بخشی از آن‌ها با فوریت دنبال شود و بخشی دیگر در دراز مدت که با یک برنامه مدون دنبال شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور بیان کرد: از ضعف‌هایی که در نظام برنامه‌ریزی کشور وجود دارد نبود برنامه مدون و سند توسعه شهرستان‌ها و به روز نبودن اسناد بالادستی و تحقق نیافتن برخی از قوانین است.

وی گفت: قانون سه درصد از درآمد نفت، یک درصد مربوط به مناطق نفتخیز و ۲ درصد مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته است که بخش قابل توجهی از استان خوزستان هم کمتر توسعه یافته و هم نفتخیز است و تحقق آن بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند.

حجت‌الاسلام درویشیان در ادامه به مشکل بیکاری در خوزستان اشاره کرد و افزود: پتروشیمی‌ها که از امکانات خوزستان استفاده و آلودگی ایجاد می‌کنند،  باید به مردم کمک کنند و منطقه آزاد اروند نیز باید کمک‌هایی را برای رفع محرومیت از آبادان و خرمشهر انجام دهد.

وی بیان کرد: نرخ رسمی بیکاری در خوزستان ۱۴.۵ درصد و غیررسمی حدود ۲۵ درصد است که با وجود این همه امکانات، منطقه آزاد و پتروشیمی‌ها و ظرفیت اشتغالزایی بالا،  خیلی مایه تأسف است که آمار بیکاری خوزستان اینگونه باشد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان نیز در این نشست گفت: آبادان پیش از جنگ تحمیلی از نظر مبلمان شهری، عمران و سازندگی وضعیت بسیار مطلوبی داشت، ولی با گذشت ۳۲ سال از پایان جنگ تحمیلی بسیاری از زیرساخت‌ها این شهرستان آسیب‌دیده است.
 
سیدزین العابدین موسوی افزود: آبادان و خرمشهر زخم خورده جنگ تحمیلی هستند و مسوولان هیچ گاه نتوانستند این مناطق را به وضعیت موردنظر مردم برسانند.
 
وی ادامه داد: آبادان ۱۱۰ کیلومتر مرز آبی با عراق دارد،  ولی متاسفانه ارتباطات تجاری و مسایل اقتصادی با کشور عراق ندارد و در صورتی که دژ باقی مانده از جنگ تحمیلی برداشته شود می‌توان ده‌ها فرصت شغلی با احداث جاده ساحلی و مرزی ایجاد کرد.  

موسوی مشکلات موجود ناشی را از آثار جنگ تحمیلی و بی‌توجهی برخی مسوولان بیان کرد و گفت: روزانه ۱۳۰ هزار مترمکعب از محل طرح آبرسانی غدیر به مردم آبرسانی می‌شود و تصفیه فاضلاب شهری آبادان پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی دارد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در این نشست مهمترین معضل شهرستان خرمشهر را فرسودگی شبکه فاضلاب بیان کرد و گفت: پارسال بارندگی ۱۴۶ میلیمتری در خرمشهر داشتیم و نقاط بحرانی این شهر شناسایی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی انجام شده که در بارندگی اخیر مشکل پارسال در این مناطق پیش نیامد.
 
محمد حیدری افزود: برای تکمیل شبکه فاضلاب خرمشهر به امکانات و اعتبارات دولت نیاز است و در هنگام وقوع بحران نیاز به بروزرسانی ایستگاه‌های پمپاژ در این شهرستان است.
 
وی مناطق ایران زمین، دیزل آباد و طالقانی خرمشهر را سه ایستگاه مهم دفع فاضلاب خرمشهر بیان کرد و گفت: از پارسال به حداقل رساندن مشکلات فاضلاب  خرمشهر در دستور کار قرار گرفت و با اقدامات انجام شده و اصلاح ساختاری و مدیریتی بسیاری از مشکلات به حداقل رسید و اکنون در تلاش هستیم که مشکلات باقیمانده را حل کنیم.

امام جمعه خرمشهر نیز در این نشست گفت:‌ای کاش نهاد‌های نظارتی و بازرسی پیش از وقوع حوادث کار خود را انجام دهند تا از بروز برخی حوادث جلوگیری شود.
 
حجت‌الاسلام محمدجواد عادل‌پور بیان کرد: سامانه دفع آب سطحی در خرمشهر نداریم در حالی که کنار رودخانه هستیم و یک سامانه دفع آب‌های سطحی ساده می‌توانست بسیاری از مشکلات ما را برطرف کند.
 
وی افزود: طرح مطالعاتی دفع آب‌های سطحی خرمشهر در سال ۸۴ مطرح شد،  ولی این طرح راکد مانده است و به اعتقاد من یک نوع ترک فعل از سوی شهرداران سابق خرمشهر انجام شده است و مسوولانی که امروز کار می‌کنند میراث‌دار اقدامات انجام نشده مدیران گذشته هستند.
 
حجت‌الاسلام عادل‌پور ادامه داد: بدهی بسیار سنگین شهرداری خرشمهر همه را گرفتار کرده و متأسفانه گاهی مواقع توانایی پرداخت حقوق کارگران را هم ندارند.

حجت‌الاسلام درویشیان که از سوی رییس قوه قضاییه ماموریت یافت تا موضوع آبگرفتگی برخی مناطق خوزستان را بررسی و گزارش ارایه کند، روز‌های دوشنبه و سه شنبه نیز از برخی مناطق اهواز که در جریان باران شدید اوایل هفته گذشته دچار آبگرفتگی شده بودند دیدن کرد.

شهر‌های بندر امام خمینی (ره)، ماهشهر و اهواز بیشترین خسارت آبگرفتگی ناشی از بارش شدید باران در اوایل هفته گذشته را متحمل شدند.

میزان بارندگی شدید اوایل هفته گذشته در ۲ شهر ماهشهر و بندرامام خمینی (ره) که حدود ۱۵ کیلومتر از هم فاصله دارند ۱۶۷ میلیمتر گزارش شد.

۲۵ آذر ۱۳۹۸ نیز بر اثر بارندگی شدید بخش‌های وسیعی از کلانشهر اهواز، کارون و آبادان دچار آبگرفتگی شد و خسارت زیادی به مردم و وسایل خانگی آنان وارد گردید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۱۴۱۴۳۷، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
بیمه بیکاری برای خیلی از مردم خوزستان با مشکلات زیادی روبرو شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
حق الایندگی در زمینه شهری اون هم در استان خوزستانی که این همه بلا داره به دوش میکشه معلوم نیست پرداخت بشه یا نه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
0
0
حق الایندگی خوزستان اون هم استانی که به این همه توجهات مسئولین نیاز داره میگه سال هاست که پرداخت نشده ننگ بر ما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین