پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۵۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
محمد رکنی گفت:تصاویری که در فضای مجازی در خصوص سقاوه و آسباد‌های خواف منتشر شده است صحت ندارد و مدت هاست که ترمیم آغاز شده است.
شعار سال: سقاوه خواف یکی از آن بناهایی بود که اما و اگرهای زیادی در روزهای گذشته در خصوص مرمت آن بوجود آمد و حتی با ارتباط دادن آن به آسبادهای شرق کشور وضعیت این مجموعه نیز در فضای بحرانی نمایش داده شد.
 
ورود دو آسباد به چرخه تولید آرد/تصاویر منتشر شده در فضای مجازی واقعیت ندارد
محمد رکنی، مدیر پایگاه آسبادهای ایران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: آن تصاویری که در فضای مجازی در خصوص سقاوه و آسبادهای خواف منتشر شده است صحت ندارد و مدت هاست که ترمیم آغاز شده است. این بنا در محله سرتلو خواف واقع شده است که 200 خانوار در آن زندگی می کنند.
 
او افزود: در همان محدوده 27 آسباد وجود دارد که از سال 97 مرمت آن ها آغاز شده است. تمامی این آسبادها مالک خصوصی داشت و ما رضایت آن ها را جلب کردیم و بازسازی آن ها را آغاز کردیم. در اطراف این آسبادها نیز بناهای دیگری نیز وجود دارد که یکی از آن ها همین بنای پرحاشیه سقاوه بود.
 
این مقام مسئول در میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مردم از سقاوه در راستای برداشت آب، شستشوی لباس و آبیاری باغات استفاده می کردند. در گذشته حتی از این فضا برای استحمام نیز استفاده می شده است. مدت ها این محل متروکه شده بود و حتی نخاله های ساختمانی نیز در آن تخلیه شده بود اما پس از مرمت فضای آن کاملا متفاوت شد.
 
رکنی تصریح کرد: سقف و یکی از دیوارهای سقاوه به مرور زمان فرو ریخت و در راستای استفاده مجدد مردم بازسازی شد. شهروندان شخصا تقاضای زنده کردن این سقاوه را داشتند و با کمک شورای شهر و شهرداری و مردم این بنا مناسب سازی و بازسازی شد. هیچگونه تغییر کاربری صورت نگرفته است و این بنا به صورت عین به عین بازسازی شده است.

ورود دو آسباد به چرخه تولید آرد/تصاویر منتشر شده در فضای مجازی واقعیت ندارد
مدیر پایگاه آسبادهای ایران اظهار کرد: پس از بازسازی امروز این فضا همچون 60 سال گذشته کاربری خود را به دست آورده است و بار دیگر خانواده های محلی گرد آن جمع شده اند. در کنار این بنا نیز آسبادها قرار دارند که حدود 374 آسباد تاکنون در سه استان کشور شناسایی شده اند که عمدتا در خراسان جنوبی و رضوی قرار دارند و تعدادی نیز در سیستان و بلوچستان وجود دارد.
 
ورود دو آسباد به چرخه تولید آرد/تصاویر منتشر شده در فضای مجازی واقعیت ندارد
او افزود: آسبادها این کارایی را دارند که از انرژی باد استفاده کرده و آسیاب های گندم و جو را در کنار خود به کار می اندازند تا مردم بتوانند گندم و جو را آسیاب کنند. در برخی مناطق از آب استفاده می شود اما در این مناطق به علت وجود بادهای 120 روزه سیستان از انرژی باد استفاده می شود. امروز در نشتیفان، 2 آسباد تاریخی راه اندازی شده است  و در حال تولید آرد است و صنعت نانوایی آن منطقه رونق گرفته است.
 
ورود دو آسباد به چرخه تولید آرد/تصاویر منتشر شده در فضای مجازی واقعیت ندارد
رکنی در پایان گفت: این اتفاق سبب شده است تا این محلات بتوانند آرد تولید کرده و از فقر فاصله گیرند و دیگر زمین ها و باغات تغییر کاربری نمی شوند و اصالت آن منطقه به این واسطه حفظ شده است. اولویت ما خواسته های مردم بوده است و طبق آن مرمت ها آغاز شده است و امروز شاهد رونق دوباره این منطقه هستیم.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار: 21  آذر  1399  ، کدخبر: 1100928، www.borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
دم رسانه هاي شفافيت زا گرم كه همه تلاششون رو ميكنن تا اين تهمت ها و افتراها رو بر ملا كنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین