پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۹۸۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
در الزامات و اولویت‌های تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری که از سوی شورای شهر تهران مطرح شده بر مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری در سال آینده تأکید فراوان شده حال باید دید شهرداری تا چه اندازه در تدوین بودجه بر این الزامات پایبند خواهد بود.
شعار سال: شورای شهر پایتخت در دوره پنجم به روز‌های ارائه آخرین بودجه خود نزدیک می‌شود؛ بودجه‌ای که نظارت بر اجرای بیش از نیمی از آن بر عهده شورای ششم خواهد بود.

وضعیت اقتصادی کشور، شرایط کرونایی و کسری بودجه‌های شهرداری تهران در  سال ۹۹ باعث شده تا بنا بر اذعان محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، بودجه در سال آینده تغییری نکند. وی در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد که به‌نظر می‌رسد (بودجه) از لحاظ عددی شبیه بودجه ۹۹ است و چیزی به آن اضافه نمی‌شود و در حد همین ۳۰ هزار میلیارد تومان باقی خواهد ماند.

حال با توجه به این شرایط الزاماتی که شورای شهر برای شهرداری تهران تعیین کرده چیست؟

الزامات شورای شهر برای تدوین بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰

مجید فراهانی رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در ارتباط با اولویت‌های شورای شهر برای تدوین بودجه از سوی شهرداری تهران به خبرنگار آنا گفت: پنج جهت‌گیری کلان و اساسی بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری عبارت است از ارتقاء و بهبود تاب‌آوری شهر (در برابر خطرات ناشی از بحران‌های طبیعی، شیوع و همه‌گیری کرونا، کاهش آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر نقش و مسئولیت اجتماعی مدیریت شهری)، ارائه خدمات پایدار و با کیفیت به منظور نگهداشت شهر و تامین نیاز‌های شهروندان (با تأکید بر هوشمند سازی، اصلاح فرآیند‌ها و بهبود روش‌ها و کاهش هزینه اداره شهر)، توجه به عدالت در توزیع منابع و توجه به مناطق و محلات کمتر توسعه یافته،  جهت‌دهی به منابع برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام شهری اولویت‌دار (از طریق مولدسازی دارایی‌ها) و بهبود کیفیت زندگی شهروندان (از طریق توجه به توسعه محلی با اجرای پروژه‌های محلی به منظور رفع مشکلات محلات).

وی در ادامه در خصوص تأثیر کرونا بر فعالیت‌های مدیریت شهری پایتخت نیز عنوان کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده‏ مهم مدیریت شهری که اثرش را اکنون و در نتیجه شیوع کرونا بیش‌ازپیش نشان می‌دهد، سیاست اجتماعی و رفاهی شهری است که باید مورد توجه شورای شهر و مدیران شهری قرار گیرد.

شهرداری تهران در سال ۱۴۰۰ به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران افزود: می‌بایست سیاستگذاری اجتماعی برای شهرداری در دستور کار قرار گیرد و براساس آن شهرداری در قالب «ایفای مسئولیت اجتماعی شهری» بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات خود را بازآرایی کند.

فراهانی تصریح کرد: برخی از حوزه‌هایی که  شهرداری تهران در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی خود باید به آن‌ها توجه کند شامل توانمندسازی اجتماعی، مسکن اجتماعی و استیجاری، مشاغل غیررسمی، سلامت اجتماعی، بی‌خانمان‌ها، کارگران فصلی، کودکان کار و مهاجران است که با تسهیل‌گری شهرداری و اقدام مشترک با شرکت‌ها و مؤسسات غیردولتی محقق خواهد شد.

وی در ارتباط با تحقق‌پذیری بودجه با توجه به وضعیت کرونایی در پایتخت نیز گفت: کرونا از یک طرف بر تحقق‌پذیری منابع بودجه و از طرف دیگر بر افزایش هزینه‌ها و مصارف بودجه تأثیرگذار است؛ بر همین اساس ما باید در بودجه ۱۴۰۰ تعادل میان منابع و مصارف را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم تا بتوانیم یک بودجه کارآ و اثربخش برای زندگی همشهریان عزیزمان تصویب کنیم.

انحراف از بودجه ۱۴۰۰ براساس قانون قابل اندازه‌گیری است

این عضو شورای اسلامی شهر در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا مبنی بر این‌که آیا این موضوع که شورای پنجم به‌طور کامل بر اجرای بودجه ۱۴۰۰ شهرداری نظارت ندارد بر فرآیند تدوین بودجه تأثیرگذار خواهد بود، عنوان کرد: مصوبات شورای شهر قائم به فعالیت یک دوره نیست. بسیاری از مصوبات ادوار پیشین شورا را ما در شورای پنجم پیگیری کردیم، زیرا با تغییر اعضا و اتمام فعالیت یک دوره شورا، مصوبات شورا پابرجا هستند.

فراهانی افزود: ما تکالیفی را که در تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۰ به تصویب می‌رسانیم و تا لحظه آخر فعالیت شورای پنجم پیگیری خواهیم کرد و پس از اتمام دوره پنجم مطمئناً در دوره ششم این موضوع مورد توجه و پیگیری قرار خواهد گرفت؛ همان‌گونه که ما در سال ۱۳۹۶ تبصره‌ها و تکالیف بودجه مصوب شورای چهارم را از شهرداری پیگیری کردیم. درحقیقت مصوبات شورا به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد و خروجی شورا است که فرادوره‌ای بوده و در چارچوب مقررات‌گذاری شهری مورد توجه اعضاءی شورای شهر قرار می‌گیرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در بحث نظارت بر بودجه ۱۴۰۰ از سوی شورای پنجم هم گفت: از حیث نظارت باید به این نکته توجه کرد که ما در بودجه مصوب با تبصره‌ها و جداول بودجه مواجه هستیم و شورای شهر هم بر اجرای جداول و ردیف‌های بودجه نظارت دارد. در این میان شهرداری هم مکلف به ارائه گزارش ۶ ماهه از اجرای تبصره‌های بودجه بوده و چارچوب نظارت بر اجرای آن نیز مشخص و معین است.

وی اذعان کرد: علاوه بر این در چارچوب تفریغ بودجه حسابرس منتخب شورا درباره چگونگی اجرای بودجه مصوب سال ۱۴۰۰ به شورا گزارش خواهد داد؛ بنابراین الزامات نظارتی مورد نظر شما بر اساس قانون وجود دارد و حتی انحراف از بودجه سال ۱۴۰۰ نیز همچون بودجه همه سال‌ها قابل اندازه‌گیری دقیق است.

شایان ذکر است بنا بر اذعان محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران شهرداری می‌بایست تا پایان دی ماه امسال بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم شورا کند و باید دید شهرداری در آن زمان تا چه اندازه نسبت به الزامات مطرح شده از سوی شورا پایبند بوده و می‌تواند تأکیدات مبنی بر ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شهرداری را جامه عمل بپوشاند.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۴۸۱۲۳، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
با كمي بيشتر شدن نظارت به روي شهرداري ها ميتونيم اوضاع بهتري رو براي شهر ها رقم بزنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
شهرداري تهران در حوزه مسئوليت اجتماعي واقعا نتونسته اونطور كه بايد عمل كنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
0
0
در زمينه بزه هايي كه داره تو شهرداري ها رخ ميده تنها نسخحه شفا بخش همون نظارت هاي سنگين هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین