پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
رصد مستمر وعده ها باید به مطالبه ای عمومی و روشمند تبدیل شود. لازم است مکانیزمی توسط یک یا چند رسانه پرمخاطب برای پیگیری مستمر وعده های نمایندگان کامیاب(فارغ از انگیزه های جناحی آنان) تدوین شود تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
شعارسال: «انتخابات تمام شد و رفت؛ از امروز وعده ها را رفتگران از خیابان ها جمع می کنند». این عبارتی است که در دو روز گذشته در بسیاری از پست های شبکه های اجتماعی رد و بدل شد. طنزی تلخ که بیانگر حقیقتی تلخ تر است.

در همه سال‌هایی که منتهی به انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌شود مدعیان حضور دراین انتخابات از ابتدای سال به صورت غیررسمی بر فعالیت‌های خود به شدت می‌افزایند و به دنبال جلب نظر رای دهندگان هستند، از زدن بنر برای تبریک گفتن به بهانه‌های مختلف گرفته تا از حضور در مراسم‌های ختم، عروسی و انواع مراسم فرهنگی، ورزشی و سیاسی تا در این برنامه‌ها بتوانند جلب نظر کرده تا آرای بیشتری را به سمت خود روانه کنند. در این میان بازار وعده های انتخاباتی هم داغ است. با رسیدن به هفته آخر و روزهای منتهی به انتخابات سرعت و کمیت این وعده ها( چه در سطح مدیریت کلان و چه در سطح حوزه های انتخابیه) شدت بیشتری می یابند.در هیاهوی تبلیغات و برگزاری انتخابات، افکار عمومی کمتر به سراغ صحت و سقم و امکان عملیاتی شدن این وعده ها می روند. چرا که پیگیری مطالبات در این فضای ملتهب، به شیوه ای نادرست شائبه تخریب را به همراه دارد.

اما برگزاری انتخابات هم نمی تواند فضایی مناسب برای پیگیری این وعده های ریز و درشت ایجاد کند. رسانه ها هفته اول پس از برگزاری انتخابات را به اطلاع رسانی در خصوص نتایج و تحلیل آنان ختصاص می دهند. با فروکش کردن این التهاب، کمتر مجال و توانی برای بازنگری در وعده های انتخاباتی کاندیداها (چه کامیاب و چه ناکام) فراهم می شود. نهایتاً برخی گفته های شاخص و عموماً طنزآمیز در اذهان باقی می ماند که آن هم در گذر زمان به فراموشی سپرده خواهد شد. تکلیف کاندیداها ناکام که مشخص است و کمتر کسی است که پیگیر اهداف، انگیزه ها، گفتار و وعده های آنان را پیگیری کند. منتخبین ملت اما قاعدتاً باید سرنوشت متفاوت تری داشته باشند. آنان در مقام کامیابان انتخابات هشتم اسفند، یا طعم نشستن برکرسی های بهارستان را برای اولین بار می چشند و یا حضور خود را برای مرتبه ای دیگر تمدید می کنند.

در هر دو صورت میراث دار اعتماد مردمی هستند که رنجور از اوضاع نامساعد اقتصادی و دل خسته از مشکلات رنگارنگ به آنها اعتماد کرده اند. متاسفانه ارزش این «اعتماد» به مثابه یکی از عناصر سرمایه اجتماعی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. وعده هایی جذابی که افقی دلپذیر از اوضاع کشور و حوزه های انتخابیه ترسیم می کنند به «خرمنی» نامعلوم و مبهم حواله داده می شود. برخی نمایندگان ترجیح می دهند از خیر تبدیل گفتار معهود پیشین به رفتار معمول بگذرند. عافیت حضور جلوس بی دردسر بر کرسی های سبز مجلس را با زحمت درگیر شدن با افراد، سیاست های نامطلوب عوض نکنند و در نهایت وعده هایی که داده اند را نیز یا به پستوی تاریک تاریخ بسپارند و یا با پیگیری نصف ونیمه و از سر تکلیف از سر بگذرانند. برخی دیگر هم حتی اگر دغدغه به ثمر نشستن وعده ها را داشته باشند، بزرگی و وسعت افق هایی که ترسیم کرده اند و دغدغه های جاری و سیاسی راه را برایشان ناهموار و دور از دسترس می سازد.

رصد مستمر وعده ها باید به مطالبه ای عمومی و روشمند تبدیل شود. روندی رسمی با نظارت نهادهای غیررسمی. رسانه ها و تشکل های مردم نهاد در این فرایند نقشی تعیین کننده دارند. نظارت بر میزان تلاش و فعالیت نمایندگان در تحقق وعده هایی از پیش داده شده، نباید به روزهای منتهی به انتخابات محدود شود. پیش از این رسانه هایی نظیر پایگاه تحلیلی «رصد» یا «دیدبان شفافیت» تمام یا بخشی از ماموریت خود را بر نظارت مستمر بر عملکرد مسئولان و وعده های آنان اختصاص داده بودند. لازم است چنین مکانیزمی توسط یک یا چند رسانه پرمخاطب برای پیگیری مستمر وعده های نمایندگان کامیاب و فارغ از انگیزه های جناحی آنان تدوین شود تا سیه روی شود هر که در او غش باشد. اما افشای این سیه رویی پس از پایان دوران نمایندگی و در بحبوحه مبارزات انتخابات، گره قابل توجهی از معضلات جامعه نخواهد گشود. این نظارت باید با استخراج و طبقه بندی وعده ها و گفته های نمایندگان از اولین روز افتتاح مجلس آغاز و به شکلی مداوم پیگیری شود تا از نشستن غبار فراموشی بر وعده های جذاب جلوگیری شود. ضمن این که نتایج آن نیز توسط همین رسانه ها در اختیار مردم قرار گیرد در این صورت می توان به کارآمدی روز افزون انتخابات و نهاد مجلس بیش از پیش امیدوار بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1394، کدخبر: 13941209001249، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
دقیقا مشکل ما این است که میبینیم یک نماینده به کجا وصل است اگر انجا را دوست داشتیم مشکلات وقصور نماینده را درز میگیریم اگر نه در پی پررنگ تر کردن ان بر می اییم
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
0
0
واقعا مردم عادت کردن هر گروه وهر حذبی میا دوعده بده دم انتخابات وبعدش هم یادش بره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین