پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
علیرغم اینکه برای رسیدن به پیشرفت علمی باید توجه ویژه‌ای به پژوهش شود، در کشور ما سهم این موضوع در بودجه علمی بسیار اندک است.
شعار سال: هفته پژوهش امسال از ۲۲ آغاز شد و تا ۲۸ آذر ادامه دارد. این هفته به عنوان فرصت مغتنمی برای بررسی دستاورد‌ها و چالش‌های حوزه پژوهش و فناوری در سطح کشور و مقایسه وضعیت فعلی با سالیان گذشته شناخته شده است.

در حال حاضر از نظر کمیت مقالات در رتبه چهاردهم جهان قرار گرفته ایم و این به معنای میزان ارجاع صاحبنظران و محققان به مقاله هاست.

طی چند دهه گذشته شاهد رشد چشمگیر کمی پژوهش‌های کشور و به تبع آن، ارتقاء بی نظیر رتبه جهانی ایران از لحاظ تعداد مستندات علمیِ منتشر شده بوده ایم. تمرکز هر چه بیشتر سیاست‌گذاران پژوهشی جوامع مختلف به «اثربخشی پژوهش ها» معطوف گشته و دغدغه اصلی آن‌ها در حال حاضر حصول اطمینان از موثر واقع شدن پژوهش‌ها بر دستیابی به اهداف توسعه است.

امروزه در جایگاهی قرار گرفته ایم که باید به بحث پژوهش در جهت حل مشکلات جامعه توجه جدی کنیم و در دانشگاه‌ها باید نیرویی تربیت شود که علاوه بر دانش و پژوهش، توانمندی خلق ثروت هدفمند و مبتنی با نیاز جامعه را هم کسب کند. قانون اساسی از لحاظ اهمیت و اعتبار، در رأس سلسله مراتب قواعد حقوقی و مقررات هر جامعه قرار گرفته است و به مسائل مهمی از جمله مطالعه، پژوهش، نوآوری و خلاقیت توجه دارد.

مطابق اصل سوم قانون جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است تا از همه امکانات خود در جهت افزایش سطح معلومات عمومی مردم و تقویت امر تحقیق و تشویق پژوهشگران استفاده کند. توسعه پژوهش و تحقیق، سنگ بنای اولیه در پیشرفت علمی و آموزشی هر کشور به حساب می‌آید و به همین علت است که می‌توان میان کم و کیف عملکرد پژوهشی و میزان توسعه یافتگی آن در هر جامعه ارتباط مستقیمی برقرار کرد.

در واقع انجام پژوهش و تحقیق به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در جهت توسعه جهان شناخته شده است و باعث افزایش بهره‌وری در بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود. پژوهش یک فرآیندی است که نباید از ورودی ها، خروجی‌ها و پیامد‌های اجرایی آن غافل بمانیم.

پژوهش از سه دیدگاه اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد که اولین اهمیت آن بحث مربوط به مسائل اقتصادی است. طبق گفته کارشناسان به ازای هر واحد پولی سرمایه‌گذاری در پژوهش، معادل ۳۰ واحد سود به دست می‌آید که این امر می‌تواند به اقتصاد کشور‌ها و تولید ناخالص داخلی‌شان کمک قابل توجهی کند.

دوم اینکه پژوهش و نتایج حاصل از آن، نقش بسیار مهمی را در امنیت ملی کشور‌ها ایفا می‌کند؛ چرا که تهیه و استفاده از فناوری‌های هوشمند در دفاع از امنیت و استقلال کشورها، ازطریق تحقیق و توسعه امکان پذیر خواهد بود.

سومین عامل توجه به بحث پژوهش مربوط به امور فرهنگی است که کانون‌های تحقیقاتی و پژوهشی یکی از خاستگاه‌های فرهنگی بالنده و متعالی به حساب می‌آیند.

نقش پژوهش در تصمیم گیری‌های کلان

پژوهش در تصمیم گیری کلان جامعه نقش‌های زیای دارد که از این موارد می‌توان به جلوگیری از دوباره کاری‌ها و صرفه جویی در بودجه، به حداقل رساندن ریسک تصمیم گیری و اجرا در عرصه سیاست گذاری کلان، توانمند سازی جهت مقابله اصولی و حل ریشه‌ای بحران‌ها به جای پناه بردن به راه حل‌های موقتی و مقطعی، کمک به تولید محصولات با کیفیت و ارزان تر، کمک به رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی کشورها، کمک به تحقق جامعه سالم‌تر و توانمند تر، جلوگیری از تخریب منابع و محیط زیست و حفظ سرمایه ملی و ... اشاره کرد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران، تاریخ انتشار: 27 آذر ۱۳۹۹، کد خبر:7593102، yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین