پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: کمبود نیروی انسانی و اعتبار از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش‌روی مراکز بهداشتی بوده که نیازمند توجه است.
شعارسال: کامبیز مهدی‌زاده در مراسم گرامی‌داشت هفته سلامت اظهار داشت: بر اساس اطلاعاتی که وجود دارد هر انسان در جامعه خود امکان 85 سال زندگی سالم را دارد.

وی ادامه داد: 75 درصد از عواملی که روی سلامت تأثیر می‌گذارند خارج از حوزه سلامت هستند و تنها 25 درصد از عوامل تأثیرگذار بر روی سلامت در حوزه سلامت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه عوامل خطر در حوزه سلامت به سه دسته تقسیم می‌شوند، افزود: نخستین عوامل خطر رفتاری است مانند رژیم غذایی ناسالم، مصرف دخانیات و الکل و دوم عوامل بیولوژیک مانند فشارخون بالا، اضافه وزن بالا و قندخون بالا و سوم عوامل محیطی مانند تغییرات و بلایا هستند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: با حذف عوامل اصلی که مسبب این بیماری‌ها می‌شود می‌توان از 80 درصد عوامل بیماری قلبی، عروقی و دیابت و بیش از 40 درصد سرطان‌ها جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: معکوس شدن درصد جمعیت شهری و روستایی نسبت به دهه گذشته، تغییر سیمای بیماری‌ها و مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر، حضور همزمان اپیدمی بیماری‌های واگیردار نوپدید و باز پدید، روند رو به رشد آسیب‌های اجتماعی به ویژه در کلان شهرها، کم توجهی به ظرفیت‌ همکاری‌های بین بخشی و مشارکت مردم و توانمند‌سازی آن‌ها در ارتقای سلامت از جمله چالش‌های اصلی حوزه بهداشت و درمان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: کمبود نیروی انسانی و اعتبار از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های پیش روی مراکز بهداشتی بوده و نیازمند توجه است.

مهدی‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر بعضی از مراکز شبانه‌روزی بهداشت و درمان بیرجند به دلیل کمبود نیروی انسانی به ‌طور کامل فعال‌سازی نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 11 شبکه بهداشت و درمان در استان فعال است، افزود: 104 مرکز بهداشت و درمانی در حاضر وجود دارد که از این تعداد 94 مرکز بهداشت و درمان فعال و مابقی غیر فعال هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در حال حاضر 78 مرکز بیمه روستایی و 347 خانه بهداشت در استان فعالیت می‌کنند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر 62 پایگاه بهداشتی در بیرجند فعال است، عنوان کرد: این پایگاه‌ها از سال 91 تا سال گذشته افزایش داشته است، همچنین با اجرای طرح تحول سلامت خدمات و اعتبارات خوبی در سلامت جامعه ارائه شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: برای اجرای این طرح 139 پزشک در مراکز بهداشتی و درمانی استان به‌کارگیری شدند.

مهدی‌زاده با بیان اینکه با کمبود بهورز در مرکز استان مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر 77 بهورز در حال آموزش و پذیرش هستند.

وی اضافه کرد: احداث 21 خانه بهداشت فاقد ساختمان، تأمین 33 خودرو جدید برای مراکز بهداشتی و درمانی، فراهم‌سازی ساخت 22 مرکز بهداشتی، تأمین 100 درصد مکمل‌های مورد نیاز واحدهای بهداشت به مبلغ 980 میلیون تومان و اجرای طرح سرشماری الکترونیک جمعیت استان از جمله دستاوردهای حوزه معاونت بهداشت دانشگاه در سال گذشته بوده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی گلشن، تاریخ انتشار: جمعه 10 اردیبهشت 1395 ، کدخبر: 22058، www.golshantabas.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین