پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 13
کد خبر: ۳۱۸۰۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
‌می‌توان گفت که آموزش عالی در کشور ما در چند سال اخیر تبدیل به یک کارخانه تولید مدرک بیهوده شده است. هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان با انگیزه‌های مختلف راهی مدارج تحصیلی بالاتر می‌شوند. افراد با این تصور که مدرک تحصیلی بالاتر برای آن‌ها سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری به همراه می‌آورد، ادامه تحصیل می‌دهند.
شعار سال: اگر نگاهی به آمار ثبت نام کنندگان کنکور دکتری در ۵ سال گذشته بیاندازیم، به داده‌های مهم و ارزشمندی می‌ر‌سیم که مارا در تحلیل و ارزیابی وضعیت تحصیلات آموزش عالی کشور یاری خواهد نمود.

مطابق آخرین آمار اعلام شده توسط سازمان سنجش و آموزش کشور، تعداد ۱۷۹ هزار و ۱۹۲ نفر در کنکور دکتری سال ۱۴۰۰ ثبت نام کردند این در حالی است که در سال ۹۹ تعداد ۱۷۴ هزار و ۴۴۶ نفر ثبت نام کرده بودند همین آمار در سال ۹۸، ۱۹۵ هزارو ۶۰۰ نفر بود همچنین تعداد ۲۳۴ هزار و ۴۵۴ نفر در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال ۹۷ ثبت نام کرده بودند. در سال ۹۶ نیز تعداد ۲۶۰ هزار و ۸۳ داوطلب برای شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری نیمه‌متمرکز ثبت‌نام کرده بودند. در سال ۹۵ نیز ۱۵۸ هزار و ۹۴ نفر در این آزمون ثبت نام کرده بودند.
 
بررسی دلایل سیر نزولی آمار ثبت‌نام داوطلبان کنکور در مقطع دکتری
 
کمترین آمار شرکت کننده در آزمون دکتری

اگر به آمار ثبت نامی‌های پنج سال اخیر یعنی از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ نگاهی کنیم متوجه خواهیم شد که کمترین آمار شرکت کننده در آزمون دکتری مربوط به سال ۹۵ با ۱۵۸ هزار و ۹۴ نفر داوطلب است و سال بعدی آن با افزایشی حدود ۱۱۰ هزار نفری در کنکور ۹۶ مواجه هستیم. امری که در این میان باید به آن توجه کرد قانون برگزاری سنجش یکپارچه تحصیلات تکمیلی است که در سال ۹۵ به تصویب رسیده و تا کنون و بر خلاف میل دانشگاه آزاد اجرایی شده است.

طبق این قانون آزمون دکتری دانشگاه‌های سراسری، پیام نور، موسسات غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی به صورت یکپارچه برگزار می‌گردد. در واقع افزایش ناگهانی ۱۱۰ هزار نفری و رسیدن به مرز ۲۶۰ هزار داوطلب دکتری در آزمون سراسری دکتری مربوط به افرادی است که به خاطر شرکت در دانشگاه آزاد در این آزمون شرکت کرده اند، در واقع اگر تنها به آمار به صورت یک اطلاع خام نگاه کنیم این اشتباه به وجود می‌آید که در سال ۹۶ تعداد داوطلبان آزمون دکتری نسبت به سال قبل به صورت ناگهانی افزایش یافته است، در صورتی که آمار‌های قبل از این تاریخ به علت جدا برگزار شدن آزمون دکتری دانشگاه‌های سراسری، پیام نور و موسسات عالی از دانشگاه آزاد اسلامی اطلاعاتی ناقص را در اختیار ما می‌گذارد.

پس از سال ۹۵ و ادغام آزمون‌های دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد و سایر موسسات نیز نه تنها افزایش ادامه پیدا نمی‌کند بلکه مجددا شاهد کاهش هر ساله داوطلبان کنکور دکتری هستیم. به صورتی که آزمون دکتری که در سال ۹۶ با بیش از ۲۶۰ هزار نفر برگزار گردید، در سال‌های ۹۷ و ۹۸ با کاهش تدریجی ثبت نام مواجه بودیم به طوری که این آمار در سال ۹۷ به ۲۳۴ هزار نفر و در سال ۹۸ به ۱۹۵ هزار نفر کاهش پیدا کرد در سال ۹۹ نیز این کاهش ادامه داشت و تعداد ثبت نامی‌ها به ۱۷۴ هزار نفر رسید.
 
بررسی دلایل سیر نزولی آمار ثبت‌نام داوطلبان کنکور در مقطع دکتری
 
افزایش دوباره تعداد ثبت‌نامی‌ها برای سال ۱۴۰۰

آماری که احتمال رسیدن مجدد به آمار سال ۹۵ هم در آن احساس می‌شد، اما اینک شاهد افزایش دوباره تعداد ثبت‌نامی‌ها برای سال ۱۴۰۰ بودیم به طوری که این آمار نسبت به سال ۹۹ با افزایش حدود ۵ هزار نفری رو به رو بوده البته این افزایش اندک ملاک محکمی بر رشد صعودی مجدد این آمار نخواهد بود و حدس این می‌رود که در سال‌های آتی دوباره شاهد کاهش چند درصدی این آمار باشیم.

در ادامه به علت کاهش آمار ثبت‌نامی‌های کنکور دکتری را بررسی کرده و دیدگاه‌های مختلفی که در خصوص افزایش یا کاهش تعداد فارغ التحصیلان دکتری وجود دارد را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.

اگر بخواهیم عوامل کاهش میزان داوطلبین دکتری در کشور را بررسی کنیم شاید بهتر باشد که ابتدا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را به عنوان مرجع این موضوع مورد بررسی قرار دهیم. وزارت علوم، تاکنون بار‌ها بر اینکه کشور به این تعداد دانشجوی دکتری نیازی ندارد تاکید کرده است به طوری که «علی خاکی صدیق» معاون آموزشی وزیر علوم در گفتگویی در سال ۹۸ درباره کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری گفته بود: دانشگاه‌ها در ارتباط با کاهش ظرفیت دکتری بسیار مقاومت می‌کنند، چون دانشجویان دکتری موتور‌های اصلی پژوهش در دانشگاه‌ها هستند و بیشترین بار پژوهش بر دوش آنهاست، پروژه‌ها را انجام می‌دهند و مقالات دانشگاه‌ها نتیجه پژوهش‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دکتری است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بخشی دیگر از سخنان خود گفته بود: در مباحث رتبه بندی، شاخص‌های مقالات وزن زیادی دارد و از سوی دیگر ارتقای استادان نیازمند چاپ تعدادی مقاله است و اگر تعداد دانشجویان دکتری کم شود، خروجی‌های مقالات دانشگاه‌ها هم کاهش می‌یابد.

خاکی صدیق با بیان اینکه ناگزیر به کاهش ظرفیت دانشجوی دکتری در سطح کشور هستیم، تاکید کرده بود که نیازی به این تعداد دانشجو و دانش آموخته دکتری نداریم و ناگزیریم به سمت تعدیل برویم، اما کار ظریف و حساسی است و مقدمات آن باید فراهم شود و در یک سری از آیین نامه‌ها بازنگری صورت گیرد تا جذابیت گرفتن دانشجویان دکتری در حجمی که الان هست، کاهش یابد. با توجه به اظهاراتی که علی خاکی صدیق در سال ۹۸ در خصوص کاهش ظرفیت دکتری داشت اکنون به این موضوع پی می‌بریم که کاهشی که در آمار ثبت نامی‌های کنکور دکتری در این چند ساله شاهد آن بوده‌ایم، بی‌تاثیر از سیاست گزاری‌های وزارت علوم وتحقیقات نمی‌باشد. اما اگر کمی در این‌باره عمیق‌تر شویم وبخواهیم از دید داوطلبین، این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم، به نکات مهم وریشه‌ای دیگری می‌رسیم که شاید یکی از مهم‌ترین دلایل کم رغبتی دانشجویان برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری باشد.
 
بررسی دلایل سیر نزولی آمار ثبت‌نام داوطلبان کنکور در مقطع دکتری
 
کارخانه تولید مدرک

می‌توان گفت که آموزش عالی در کشور ما در چند سال اخیر تبدیل به یک کارخانه تولید مدرک بیهوده شده است. هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان با انگیزه‌های مختلف راهی مدارج تحصیلی بالاتر می‌شوند. افراد با این تصور که مدرک تحصیلی بالاتر برای آن‌ها سرمایه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیشتری به همراه می‌آورد، ادامه تحصیل می‌دهند. اما چیزی که در واقعیت روی می‌دهد به میزان زیادی با تصور افراد متفاوت است. اهمیت دکتری گرفتن برای عده‌ای از افراد به حدی است که حتی ممکن است موقعیت‌های شغلی و اجتماعی خود را رها کنند تا به ادامه تحصیل و از این طریق کسب موقعیت بهتر بپردازند درحالی که فارغ‌التحصیلان دکتری، حداقل بیش از دیپلمه‌ها درآمد دارند. مطالعه‌ای در «مجله مدیریت و سیاست‌های تحصیلات عالی» توسط برنارد کِیسی نشان می‌دهد که مردان بریتانیایی با مدرک لیسانس، ۱۴ درصد بیشتر از آن‌ها که می‌توانستند به دانشگاه بروند، اما انتخاب کردند که نروند، درآمد دارند. صرف (Premium) عایدی برای مدرک دکترا ۲۶ درصد است، اما این صرفه برای مدرک کارشناسی ارشد که می‌تواند در زمانی به کوتاهی یک سال اخذ شود، تقریبا بیشترین مقدار و برابر با ۲۳ درصد است. در بعضی رشته‌ها، صرف دکترا کلاً از بین می‌رود.

اما چیزی که در واقعیت روی می‌دهد این است که بعد از اتمام دوره دکتری تعداد زیادی از این افراد به چیزی که مدنظرشان بود نمی‌رسند. از نظر اقتصادی، خبری از شغل بهتر نیست و فردی با این همه تحصیل بیکار گوشه خانه می‌نشیند. آمار‌ها هم این مسئله را گواه می‌دهند. برای نمونه چندین ماه قبل، معاون آموزشی وزیر علوم، آمار هشدار دهنده‌ای درباره بیکاری دانش آموختگان دانشگاه‌ها ارائه کرده بود. بر اساس آمار مجتبی شریعتی نیاسری، نرخ بیکاری عمومی در کشور، ۱۲ تا ۱۲.۵ درصد، بیکاری دانش آموختگان دانشگاه‌ها متناسب با رشته و مقطع تحصیلی شان بین ۱۷ تا ۴۰ درصد اعلام شده بود، البته مرکز آمار هم درصد بیکاری تحصیلکرده‌ها را ۴۰.۵ درصد اعلام کرد. همچنین، بر اساس اعلام وزارت علوم، حدود ۲۰ هزار نفر از دانش آموختگان دکتری بیکار هستند.
 
معایب تحصیل دکتری در ایران

با تمام این مباحثی که بیان شد، یکی از دانشجویان دکتری درخصوص معایب تحصیل دکتری در ایران نوشت: «فارغ التحصیل ارشد و ورودی ۹۵ دانشگاه تهران هستم، در مورد وضعیت فجیع دانشکده خودمان و مافیایی که تشکیل شده نمیخواهم حرف بزنم، یکی از ساده‌ترین اصول اولیه اقتصاد قانون عرضه و تقاضا است خارج از کشور وضعیت به این منوال است که هرگاه نیاز وجود داشته باشد دوره‌های دکتری دایر میشوند، اما چه در دانشگاه‌های سراسری چه ازاد دوره‌های دکتری بدون هدف در حال شکل گیری است. در برخی موارد دیده می‌شود حتی بدون اینکه دوره لیسانس و ارشد شکل بگیرد و اساتید مناسبی جذب شوند، دوره دکتری ارائه می‌شوند یک نمونه دکتری کارافرینی است که با وجود آن که هنوز دانشگاه‌های سراسری در ارائه ارشد این رشته دچار مشکل هستند دانشگاه‌هایی مانند ازاد قزوین و علی اباد کتول و…اقدام به ارائه دکتری آن کرده‌اند.

این افزایش بی رویه و فله‌ای دانشجوی دکتری وضعیت را به جایی رسانده که میزان عرضه شده از میزان تقاضا به مراتب بیشتر است. ضمنا همانطور که خودتان بیان کردید هم اکنون پایان نامه‌ها در زیر زمین‌های اطراف دانشگاه و میدان انقلاب تولید می‌شوند؛ بنابراین علم در کشور ما فقط تولید مدرک است و بار علمی چندانی دانشجویان ندارند خب حالا خودتان قضاوت کنید کسی که پایان نامه‌اش را می‌خرد یا افراد دیگری آن‌را می‌نویسند چه بار علمی دارد که جذب صنعت یا دانشگاه شود؟ ضمنا مگر ما چه تعداد استاد دانشگاه نیاز داریم؟»

با وجود مشکلاتی که افزایش ظرفیت دکتری ایجاد کرده است و البته نوعی کم‌رغبتی که در دانشجویان کشور برای تحصیلات عالی در ایران ایجاد شده‌است و البته نقش مهم سیاستگذاری‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که بار‌ها بر اینکه کشور به این تعداد دانشجوی دکتری نیازی ندارد تاکید داشته است، باید دید سرانجام این مقطع از تحصیلات در کشور ما به کجا خواهد رسید.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرنامه دانشجویان ایران، تاریخ انتشار:۳۰ آذر۱۳۹۹، کدخبر: iusnews.ir، ۳۷۹۶۶۴
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
میل به تحصیل داره بین جوان ها مخصوصا دانشجویان پسر کم و کمتر میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
0
0
مردم این رو فهمیدن که با درس خوندن اون هم در دانشگاه به جایی نمیرسن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین