پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
او که چندین سال با تمام مشکلات جنگیده و بازهم برای رونق تولید از نفس کار نایستاده بود، کوته نگری های برخی مسئولان، عدم حمایت های واقعی و پیاده کردن تمامی قوانین سخت را از دلایل دیگر دلسرد شدنش در این مسیر عنوان می کند.
شعارسال: فعال ،پرجوش و خلاق است حتی این خلاقیت در کار کشاورزی ایش هم رخ نموده بود.

هر چند محل زندگی اش کویری است ولی توانسته در اوج گرما باغ هایی پر از میوه های متنوع به ثمر برساند.

میگوید ، چون آب چاه موتور کشاورزی آن، شوری بسیار پایینی داشته، دست به اقدام مبتکرانه ای میزند ، در مساحتی کم به صورت آزمایشی ،باغی متنوع از میوه ها رافراهم کرد تا تجربه ای برای کشت در مساحت بزرگ بدست آورد .

چندین سال به کشت درختان مختلف باغی پرداخت،درختان زردالو اش فقط دوسالی توانست مزد زحمتاتش را بدهد ولی کشت انار به خوبی از پس زحماتش برآمد و بعد از آن زعفران، محصوبی پربار را به این کشاورز خلاق بشرویه ای هدیه داد.

اولین کسی بود که در منطقه بشرویه تاسیسات آبیاری قطره ای را پیاده کرد و همین امر جرقه ای شد برای انجام یک کار بزرگ در حوزه کشاورزی اش.

این کشاورز فعال و کوشا بشرویه ای که 17 سال از عمرش را در زمین های کشاورزی خود گذرانده بود اکنون برای تداوم سیستم آبیاری تحت فشار ، به یک استخر ذخیره سازی آب نیاز داشت و این نیاز ، او را در سال 87 برای اولین بار به سمت تولید و پرورش ماهی در شهر کویری بشرویه کشاند.

* اولین و بزرگترین پرورش دهنده ماهی در بشرویه شدم

"محمد پیش قدم " اولین تولید کننده ماهی سردآبی و گرمابی در بشرویه، تلاش خود را انجام داد تا اطلاعاتش را در زمینه پرورش ماهی گرمابی و سردابی کامل کند و در اولین مرحله 14 هزار ماهی قزل الا رها سازی کرد و در سه ماه اول، علم پرورش این ماهی را فرا گرفت و با جدیت و پشتکار خود علی رغم تمام مشکلات از جمله دمای هوا،نوع اب و ... بازهم موفق شد تا در حوزه آبزی پروری به جایی برسد که به عنوان طرح پایلوت از سوی مسولان شناخته شود.

ولی مشکلات تولید در همان سال های اول سر باز کرد و علاوه بر اینکه شرایط جوی و پدیده های طبیعی با او یار نبود ، وعده های داده شده برای حمایت هم ، آنچنان که باید محقق نشد .

* پدیده های طبیعی اولین مهمان های خسارت زا به تولید ماهی

آبزی پرور بشرویه ،در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار پیام بشرویه از شکست و برخواست هایش اینگونه می گوید: سال اول هرچند در کار خود موفق شدم ولی برای ادامه مسیر نیاز به نقدینگی داشتم تا بتوانم برای خرید غذا و بچه ماهی اقدام کنم، مراجعات زیادی به ادارات مربوطه هم داشتم ولی آنچنان که وعده داده بودند ، حمایتی نشدم و با اخذ وام های با سود بالا به کارم ادامه دادم تا اینکه، پدیده طبیعی موجب خسارت زیادی به کارم شد ، وجود توده هوای گرم در زمستان بشرویه در آن سال ، موجب تلف شدن 50درصد ماهی ها شد.

* برق رفت،امکانات نبود، سرمایه ام نابود شد

پیشقدم، که شکست را نپذیرفته بود دوباره آستین همت بالا می زند و در سال دوم با تجربه بیشتر پرورش ماهی را آغاز می کند ولی باز هم پدیده های طبیعی دست بردار نیستند و در کنار بی توجهی ها به تولیدکنندگان ، این بار ساعقه و قطعی برق موجب تلف شدن تمام ماهی هایش می شود و به گفته خودش حدود 50 میلیون تومان ضربه خورد.

این تولید کننده ماهی در بشرویه گلایه می کند که بعد از این خسارت سنگین کمکی به وی نمی شود تا بتواند برای سال بعد جبران کند.

پیش قدم می گوید : تجربه های زیادی را بدست آوردم و دوباره تلاش خود را بکار گرفتم تا اینکه برای سومین بار اقدام به آغازی دوباره برای پرورش ماهی کردم .

تلاش شبانه روزی و درآمد زایی جهشی موفق بعد از شکست های مکرر

شب و روز را در کنار سرمایه ای که کرده بود گذراند و استخر ماهی را که اینبار با هزینه کرد 13 میلیون تومان از بچه ماهی پرکرده بود با برداشت بیش از 3 تن ماهی و درامدزایی 20 میلیون تومانی، به نتیجه رساند.

آبزی پرور بشرویه ، در این 3سال به عنوان آبزی پرور نمونه شهرستان بشرویه و در سال چهارم پرورش دهنده ماهی نمونه استانی معرفی شد.

* سودهای بالای وام های بانکی سرنخ تمام مشکلات تولید کنندگان

پیش قدم، سرنخ تمام مشکلات بخش تولید را در سودهای بالای وام ها می داند و با بیان اینکه، حمایت واقعی از تولید کننده به معنای اعطای وام با سودهای بالا نیست به خبرنگار پیام بشرویه می گوید: من اول کار با اخذ وام ،شروع کردم و سودهای کلان بانکی، مشکل بزرگی بر سر راه بود و علی رغم اینکه فروش خوبی در دو سال اول داشتم ولی سودهای کمر شکن وام های بانکی،موجب شد تا نتوانتم آنگونه که باید پیشرفت کنم..

او می گوید حتی سودهای بالای وام های کشاورزی هم کمر کشاورزان و تولید کنندگان را خم کرده است.

* وقتی سودهای بانکی بیشتر از درآمدزایی، جان تولیدکننده را می بلعد

آبزی پرورنمونه بشرویه تصریح کرد: در یک مرحله که تقاضای وام 30 میلیون تومانی کردم و بعد از دوندگی های زیاد برای اخذ آن تا بتوانم دستگاه های جدید را جایگزین دستگاه های فرسوده کنم ، این وام ها با نرخ سود بالای 20 درصد به من دادند که فقط 15 میلیون تومان سود بانکی آن بود، مگر کل درآمد یک تولید کننده و پرورش دهنده ماهی چقدر است که باید 15 میلیون تومان سود وام بپردازد؟

* در حوزه حمایت، فقط شعار دیدیم تا عمل ....

وی افزود: جوانان زیادی به دنبال این حرفه بودند وقدم گذاشتند ولی سودهای بانکی آنان را فلج کرد و علی رغم اینکه با تمام مشکلات ایستادگی کردیم ولی حمایت چندانی نشدیم ،انتظار تولید کننده از مسئولان قدم گذاشتن در مرحله عمل است ، ولی آنچه که دیده ایم فقط شعار بوده است.

پیش قدم که چندین سال با تمام مشکلات جنگیده و بازهم برای رونق تولید از نفس کار نایستاده بود، کوته نگری های برخی مسئولان، عدم حمایت های واقعی و پیاده کردن تمامی قوانین سخت را از دلایل دیگر دلسرد شدنش در این مسیر عنوان می کند.

او می گوید:با تمام مشکلات ، بازهم از پرورش ماهی راضی بودم تلاش خود را کردم تا آنجا که ماهی های بشرویه حتی به استان های مجاور هم صادر می شد و البته آمارو ارقام و افتخار و مصاحبه اش برای مسئولان بود ولی آنقدر حمایت ها کم بود که دیگر توان ادامه نداشتم .

* صورتجلسه ای خشک و بی روح که نفس تولید کننده برتر استان را گرفت

پیش قدم با گلایه از اینکه، از ترویج مصرف ماهی تا تامین این خوراکی ارزشمند بر سفره های مردم در برابر درآمد زایی کم و مشکلات زیاد را انجام داده ولی تنها صورتجلسه ای خشک و بی روح ، او را ضربه فنی کرد می گوید: تا کنون بیش از 18تن ماهی تولید کرده ام و ماهی تازه برای تمام فصول مردم تهیه کردم ،سودهای 20 میلیونی وام ها را به اجبار برای پرداخت بدهی هایم قبول کردم اما حمایتی نشدم که بماند ، با یک صورتجلسه تمام زحمات چندین ساله من را به باد دادند.

آبزی پرور نمونه استانی می گوید: با تمام دوندگی ها و البته همکاری برخی از ادارات توانستم مجوز فروش ماهی در کنار خیابان را بگیرم، و حدود یک سال ماهی خودم را با رعایت تمام نکات بهداشتی و دستوری در در وانت خودم و بدون اینکه سد معبر کنم یا بخواهم مشکلات بهداشتی ایجاد کنم فروختم.

* وقتی کاسبی وفروش تولید کسر شان برای شهرستانی میشود

وی ادامه می دهد: علی رغم این ، صورتجلسه ای را تنظیم کردند و در ذیل آن متنی نوشته شده بود که اشک را در چشم هر تولید کننده ای جاری می کرد و طبق این صورتجلسه فروش ماهی و سبزی در کنار خیابان با هر شرایطی ممنوع شد و نکته جالب اینکه نوشته شده بود" فروش ماهی و سبزی در کنار خیابان در شان شهرستان نیست!! " و جالب بود که تولید کننده ای که سال ها پشت سرهم شکست خورده و بدون حمایت دوباره بلند شده است حال برای فروش محصولش راهی بجز وانت خود ندارد، باعث کثر شان شهرستان می شود!

* موقع عکس و گزارش و مصاحبه سراغم را می گرفتند

پیش قدم می گوید: من همان تولید کننده ای بودم که برای مصاحبه و عکس، مسئولان پای استخر های پرورش ماهی که زده بودم، عکس می گرفتند و گزارش رد می کردند ، با تمام مشکلات 4 واحد استخر را تاسیس کردم ولی این صورتجلسه باعث شد تا با مشکلات فراوان مغازه ای را اجاره کنم و فروش ماهی من به یک دهم کاهش یافته و در یک دوره فروش 60 میلیون تومان به من ضرر برسد.

* ملک کشاورزی ام را فروختم تا سودهای بانک ها را بپردازم

این آبزی پرور بشرویه که دیگر کمرش در برابر این عدم حمایت ها و وام های کلان بانکی و سودهایش راست نمیشد برای پرداخت بدهی هایش مجبور می شود کشاورزی خود را که با تمام خلاقیت ها و علاقه هایش دنبال می کرده ، بفروشد تا جبران عدم حمایت های مسئولان را بکند.

وی با انتقاد از نگاه منفی که بر تولید حاکم است می گوید: در کجا رهبری به مسولان توصیه کرد که با مردم اینگونه رفتار کنند؟؟یا تولید کننده ای که محصولش را می فروشد آن را کسر شان بدانند؟ آیا حمایت مد نظر رهبری از تولید کننده، همین است که در عمل پیاده می شود؟

* قانون های سخت با تمام ظرافت در بشرویه پیاده می شود/آیا این معنای حمایت از تولید است؟

پیش قدم با اشاره به اینکه ، ابزارهای قانونی خشن در بشرویه با دقت تمام اعمال می شود ولی در شهرستان مجاور برعکس است گفت: معنای واقعی تولید را در شهرستان های مجاور می بینیم و حتی پیشنهاد دادند که همه شرایط را برایمان فراهم می کنند ولی در بشرویه در یک جلسه گرد هم میشینند و تولید و فروش محصول را مصوب می کنند که کسر شان است واگر انتقادی کنیم به جای بررسی نقاط ضعف خود، غیر مستقیم و با تبصره ها و ماده ها شاید تولید کننده را از پا در آورند.

* وقتی آبزی پرور نمونه استان دیکر رمق تولید ندارد ....

آبزی پرورنمونه استانی که اکنون دیگر رمق و امید گذشته را ندارد می گوید: اگر فقط 15میلیون تومان وام بلا عوض یا با سود پایین به من می دادند می توانستم با نگه داشت واحدهای تولیدی خود بیش از 7 نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کنم.

* طرح مجمع عظیم پرورش ماهی که با نگاه خشک کارشناسی به فراموشی سپرده شد

وی افزود: تولید کنندگان در شهرستان بشرویه اگر حمایت شوند دارای ظرفیت تولید بالا است و علم و تجربه خوبی دارم تا بتوانم مجتمع عظیم چند واحدی پرورش ماهی و فراوری آن را بزنم و حتی طرح آن را به مسئولان و نهادهای مرتبط ارائه کردم که بازهم کوته نگری کارشناسان مانع از تحقق این طرح بزرگ در بشرویه شد.

پیش قدم با اشاره به اینکه دستگاه هایی مثل جهاد،شبکه پزشکی و دامپزشکی در حد توان خود کمک می کنند به این نکته اشاره کرد و گفت: هر کدام در راستای وظیفه خود همکاری می کنند ولی نمیدانم چرا وقتی در یک مجموعه دور هم جمع میشوند حمایت ها برعکس می شود.

* خاک و آب بشرویه طلا است ، ولی حمایت نیست

آبزی پرور نمونه بشرویه که در حال حاضر در کار ساخت استخر چند منظوره کشاورزی،راهنما و مشاور کشاورزان شده و در حد کم به پرورش ماهی خود هم ادامه می دهد معتقد است که خاک و آب بشرویه طلا است و فرصت های شغلی زیاد است ولی آنچه نیست اراده و حمایت واقعی

پیش قدم با توصیه به مسئولان گفت:رهبری سال های مدیدی است که مرتب بر حمایت از تولید کنندگان توصیه می کنند و مسئولان به جای نگاه کردن به تبصره و قانون، مشکلات تولیدکنندگان اعم از وام ها با سود کلان، وجود برخی قوانین دست و پا گیر و حمایت واقعی تلاش کنند.

* چه رفتاری در انتظار این تولید کننده بخاطر درد دل هاو انتقاد کردن است؟

سخن آخر اینکه :: آبزی پرور نمونه استانی که روزی با دسترنج خودش چندین واحد استخر پرورش ماهی را اداره می کرده است و توانسته 18 تن ماهی از سال 88 تا کنون تولید کرده وبه استان های دیگر صادر کند اکنون دیگر آن ذوق کاری و خلاقیت در برابر بدهی های بالا و وام های کلان بانکی و عدم حمایت ها کمر خم کرده و دیگر آنچنان استخر پرورش ماهی ندارد که بایستند و عکس و گزارش بگیرند ، بلکه تبدیل به یک تولید کننده دلسرد شده است مگر اینکه درد دل هایش را گوشی شنوا، چشمی بینا و نگاهی ویژه برای رفع آن ببیند نه اینکه به جرم انتقادو بیان گلایه اش .....

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پیام بشرویه، تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 تیر 1395، کدخبر: 23381، www.payamboshruyeh.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد مالدار
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
0
0
معلومه که این تولید کننده محترم خیلی ایدهال اندیشی می کند. مدیر پشت میز نشین چه ادراکی از درد تولید کننده می تونه داشته باشه داداش جان. اون به حقوق اخر ما و رعایت جهار تا دستوئر العمل عادت کرده. به فکر من و تو نیست که .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین