پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
طلا و یاقوت سرخ خراسان جنوبی که سال‌های سال ارزش افزوده آن به جیب دلالان خارج استان می رفت با دریافت «برند» اکنون با حمایت مسئولان می تواند شاهراهی برای توسعه استان باشد.
شعارسال: توانمندی های خراسان جنوبی در زمینه کاشت، داشت و برداشت چهار محصول استراتژیک این استان در سطح کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و ایجاد ظرفیت فراوری و بسته‌بندی می‌تواند گامی مؤثر در رونق‌بخش کشاورزی منطقه و اشتغال باشد.

با توجه به خشک‌سالی های متوالی در خراسان جنوبی حمایت از بخش کشاورزی و تولیدات این بخش از جمله زرشک و زعفران و سازگاری با وضعیت منطقه دارد همت و تلاش مدیران استانی برای رونق را می‌طلبد.

به گفته کارشناسان و سرمایه گذران بخش خصوصی راه نجات‌بخش کشاورزی از مشکلات حمایت از صادرات محصولات استراتژیکی استان است که این جز برنامه‌ریزی صحیح برای تولیدکننده، ایجاد ظرفیت های فراوری و بسته‌بندی و حمایت از سرمایه‌گذار در این بخش محقق نخواهد شد.

کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند امروز با محوریت برنامه‌ریزی و ارائه برنامه‌ها در حمایت از دو محصول استراتژیک زرشک و زعفران و سوق دادن کشاورزی منطقه به سمت تولید محصولات ارگانیک خراسان جنوبی برگزار شد.

* تنها راه نگهداشت روستاییان بالا بردن سود محصولات کشاورزی است

سید حسین خیریه رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند در این جلسه گفت: با توجه به خشک‌سالی های چندساله و کمبود آب، تنها راه نگهداشت روستاییان بالا بردن سود محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه باید در راستای ارگانیک کردن محصولات کشاورزی تلاش کنیم، ادامه داد: اگر بتوانیم محصولاتی ارگانیک ارائه دهیم، قیمت آن‌ها نیز به‌طور چشمگیری تغییر خواهد کرد.

خیریه با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی، بیان کرد: در حال حاضر زرشک و زعفران اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی خواستار حمایت از تولیدکنندگان زرشک و زعفران شد و افزود: سال گذشته در راستای جمع آوری این محصولات تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تعاون روستایی بسته شد که نتیجه رضایت بخشی نداشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: باید جلسه‌ای با زرشک کاران و زعفران کاران تشکیل و قیمتی نهایی برای این محصولات تعیین شود.

وی با بیان اینکه این قیمت باید به‌گونه‌ای باشد که متقاضی نیز ضرر نکند، گفت: شرکت تعاونی‌ها هم باید در راستای خرید این محصولات تعهد بدهند.

خیریه تاکید کرد: قیمت نهایی تعیین‌شده محصولات زرشک و زعفران باید از طریق رسانه‌ها اعم از رادیو و مصاحبه تلویزیونی به کشاورزان اطلاع‌رسانی شود.

وی اظهار کرد: هدف ما از تعیین قیمت این محصولات بالا بردن سود کشاورزان و کوتاه کردن دست دلالان است.

خیریه با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که سود محصولات کشاورزی افزایش یابد، افزود: همچنین باید در صادرات محصولات به دیگر کشورها به‌طور دقیق عمل شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: اگر محصولی با شرایط بهداشتی خشک و بسته‌بندی و صادر شود، سوددهی آن نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به مشکلات کنونی کشاورزان، بیان کرد: در حال حاضر اعطای وام این مشکلات را رفع نمی‌کند.

خیریه تاکید کرد: باید محصولات کشاورزی به‌گونه‌ای فرآوری شود که امکان صدور آن به دیگر کشورها فراهم‌شده و سوددهی نیز افزایش یابد.

* تأسیس صندوق حمایت از زعفران خراسان جنوبی

محمدحسین آذری مدیرعامل اتحادیه زرشک کاران، باغداران و زعفران کاران خراسان جنوبی از تأسیس صندوق حمایت از زعفران در استان خبر داد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۵ درصد از برنامه‌های تأسیس این صندوق انجام‌شده است، افزود: امید است تا دو ماه آینده صندوق حمایت از زعفران خراسان جنوبی به ثبت رسیده و ردیف بودجه‌ای نیز به آن اختصاص یابد.

امید است تا دو ماه آینده صندوق حمایت از زعفران خراسان جنوبی به ثبت رسیده و ردیف بودجه‌ای نیز به آن اختصاص یابدآذری اظهار کرد: تأسیس صندوق حمایت از زعفران خراسان جنوبی در ۲۹ تیرماه ۹۴ در وزارت خانه به تصویب رسیده است.

وی زعفران را محصولی بسیار ارزشمند دانست و گفت: خراسان جنوبی در تولید این محصول رتبه دوم و در کیفیت نیز رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

* احداث ۷ شرکت فراوری زرشک در خراسان جنوبی

کارشناس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی هم در این جلسه از احداث هفت شرکت فرآوری زرشک در استان خبر داد و گفت: امید است عملیات ساخت این شرکت‌ها تا سال آینده به اتمام برسد.

مهدی روشن اظهار کرد: با احداث و بهره‌برداری این شرکت‌ها خط کاملی از فرآوری زرشک را خواهیم داشت.

وی با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی بیان کرد: محصول کشاورزی زرشک فسادپذیری بالایی دارد و باید در فرآوری و نگهداری موردتوجه قرار گیرد.

کارشناس سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین برای راه‌اندازی صندوق حمایت زرشک استان تلاش می‌کنیم.

* ردیف تسهیلات خاص برای محصولات استراتژیک لحاظ شود

روشن کشاورزان را سربازانی برای ایجاد امنیت دانست و افزود: اگر این افراد روستاها را تخلیه کنند، هزینه هنگفتی متحمل دولت می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید گامی بزرگ و عملی برای حمایت از کشاورزان خراسان جنوبی به‌خصوص در مناطق مرزی برداشته شود.

روشن با بیان اینکه باید ردیف تسهیلات خاصی برای محصولات استراتژیک استان در نظر گرفته شود، گفت: همچنین نمایندگان باید در مجلس از این محصولات حمایت کنند.

وی خواستار حضور مسئولان استانی اعم از استاندار و نمایندگان در کمیسیون های کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند شد و افزود: ایجاد تحول در وضعیت کنونی زرشک نیازمند حمایت این مسئولان است.

* مسئولان در حمایت از کشاورزان خراسان جنوبی موازی کاری نکنند

مدیرعامل شرکت کشت صنعت پیوند خاوران بیرجند هم در این جلسه گفت: موازی کاری مسئولان در حمایت از کشاورزان نتایج مطلوبی ندارد و باید از این امر پرهیز کنند.

سینا سرحدی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از کشاورزان برنامه‌های جدیدی را ارائه دهند.

وی ادامه داد: موازی کاری مسئولان در حمایت از محصولات کشاورزی خراسان جنوبی باعث اتلاف زمان و سرمایه‌گذاری می‌شود.

سرحدی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی صورت گیرد، افزود: همچنین مطالعات پایه‌ای محصولات خراسان جنوبی نیز بسیار حائز اهمیت بوده که باید مد نظر قرار گیرد.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی ادامه داد: مطالعات پایه‌ای شامل برند، قیمت‌گذاری، ظرفیت بخشی منطقه‌ای و رسانه‌ای شدن محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به نقش دلالان در خریدوفروش محصولات کشاورزی، بیان کرد: این افراد حذف نمی‌شود و باید با برنامه‌ریزی مدیریت شوند.

* سود منطقی به کشاورزان داده شود

سرحدی با بیان اینکه باید برای جلوگیری از زیان کشاورزان، سودی منطقی به آن‌ها داده شود، افزود: همچنین باید مؤلفه و شرایط بازارها در میزان تعرفه خرید محصولات کشاورزی به‌خوبی شناسایی شود.

وی با تاکید بر اینکه سوددهی به کشاورزان و خرید محصولات باید بر اساس آیتم های موجود در بازار انجام شود، افزود: باید در زمینه کوتاه کردن دست دلالان تلاش شود.

سرحدی با اشاره به فرا رسیدن فصل برداشت زعفران، بیان کرد: تاکنون انجام کارهای کارشناسی نشده و وجود دلالان ضررهای زیادی را عاید کشاورزان کرده است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی منابع طبیعی خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به نقش دلالان در قاچاق پیاز زعفران، بیان کرد: باید قیمت این محصول را افزایش دهیم.

محمدحسین اکبری ادامه داد: کشاورزان خراسان جنوبی می‌توانند تولیدکننده پیاز زعفران باشند اما باید دست دلالان را کوتاه کنیم.

* برند سازی طلا و یاقوت سرخ خراسان جنوبی

رئیس ترمینال تخصصی ضبط و فرآوری زرشک و عناب خراسان جنوبی گفت: زرشک و زعفران استان برند سازی می‌شود.

احسان بیکی اظهار کرد: برند زرشک و زعفران در پروتکل سوئیس به ثبت رسیده و تا ۴۵ روز آینده وارد خراسان جنوبی می‌شود.

وی ادامه داد: این برند مخصوص محصولات کشاورزی زرشک و زعفران خراسان جنوبی و فرآورده‌های جانبی مربوط به آن‌ها است.

بیکی اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ تن زرشک پفکی برای صادرات داریم که تا برند آن‌ها دریافت نشود، نمی‌توانیم صادرات را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: همچنین به دلیل نبود برند، برخی از محصولات نامرغوب دیگر استان‌ها بانام و برند خراسان جنوبی در بازارها عرضه می‌شود.

بیکی با بیان اینکه خراسان جنوبی نخستین ترمینال ضبط زرشک در کشور است، افزود: ظرفیت لازم را برای خرید بخشی از محصولات کشاورزان و کوتاه کردن دست دلالان را داریم.

برند زرشک و زعفران در پروتکل سوئیس به ثبت رسیده و تا ۴۵ روز آینده وارد خراسان جنوبی می‌شودوی ادامه داد: در زمینه ارگانیک محصولات کشاورزی نیز با دانشگاه علوم پزشکی گفت‌وگوهایی انجام‌شده تا در مزارع پیاده‌سازی شود.

بیکی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای حمایت از کشاورزان استان، اظهار کرد: سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای برای خرید زرشک با سازمان تعاون روستایی استان امضا شد.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه سازمان تعاون روستایی موظف شد با تأییدیه کارشناسان اتاق بازرگانی بیرجند، محصول زرشک کشاورزان را خریداری کند.

بیکی با بیان اینکه در این تفاهم‌نامه تشکل های سازمان تعاونی به‌طور قوی و جدی وارد میدان عمل نشدند، افزود: اما این امر تا حدی دست دلالان را کوتاه کرد.

وی با انتقاد از شرایط کارگاه‌های زرشک پاک‌کنی در استان، بیان کرد: در این کارگاه‌ها کارشناس نظارتی وجود نداشته و محصول باکیفیت پایینی بسته‌بندی می‌شود.

* چالش کمبود اعتبار پیش روی محصولات ارگانیک کشاورزی

رئیس انجمن ارگانیک خراسان جنوبی هم بیان کرد: ارگانیک استان همواره با چالش کمبود اعتبار رو به رو بوده است.

محمدرضا منصف ادامه داد: بدون پول و سرمایه‌گذاری نمی‌توان کاری از پیش برد و برگزاری این جلسات نیز نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: برای حمایت از محصولات ارگانیک دستورالعمل هایی در وزارت خانه است که مسئولان ذی‌ربط نیز از آن بی‌اطلاع هستند.

منصف با تاکید بر اینکه ارگانیک در زمینه اعتبار مغفول مانده است، گفت: باید این امر موردتوجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.

باوجود همه شرایط سختی که خشک‌سالی‌ها برای کشاورزان استان ایجاد کرده است اما هنوز هم در برخی از محصولات کشاورزی این استان حرف برای گفتن دارند علی‌رغم همه مشکلات جایگاه بهتری نسبت به گذشته پیداکرده‌اند چرا که هنوز کیفیت آنها در سطح کشور زبانزد است.

اگرچه تا کنون بسیاری از محصولات باارزش استان به‌صورت فله‌ای از استان خارج می‌شد و سود آن را کشورهای خارجی از جمله ایتالیایی‌ها می‌برند اما دریافت برند برای دو محصول استراتژیک استان نویدی است که این روند متوقف خواهد شد و محصولات استان به نام خراسان جنوبی صادر و ارزش‌افزوده آن نصیب استان خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی بیرجندرسا، تاریخ انتشار: سه شنبه 13 مهر 1395، کدخبر: 47008، www.birjandrasa.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
0
0
برند خشکبار و زعفران استان خراسان جنوبی واقعا قابل سرمایه گذاری است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین