پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷
سفیر ایران در روسیه در سخنرانی گفت که برخی بازیگران منطقه ای و بین المللی با استفاده ابزاری از تروریسم در جهت رسیدن به اهداف و منافع خاص خود گام بر می‌دارند.

شعارسال: مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: تهران و مسکو با درک درست و به هنگام از تحولات منطقه و طرح جدید خاورمیانه بزرگ آمریکائی، وارد عمل شدند و اکنون در صف مقدم مبارزه با افراط گرائی و تروریسم، قرار گرفته اند.

وی روز پنجشنبه در نشست بین المللی یک روزه «دین علیه تروریسم» در دانشگاه دولتی دوستی ملل مسکو که با حضور مقام ها و شخصیت های روسیه و چند کشور دیگر برگزار شد، افزود: ادیان الهی و آسمانی وحدت دارند و روح آنها توحید و اخلاق است. ادعا می شود در طول تاریخ نزاع های بزرگ به بهانه های دینی درگرفته و اکنون نیز چنین به نظر می رسد که درگیری های خونین به نام دین بویژه اسلام شعله ور شده است، در حالیکه همه ادیان توحیدی، انسان را به عدالت و صلح ترغیب می کنند.

سفیر ایران ادامه داد: چنین می نماید که در دوران معاصر، دوری از دین، اخلاق و معنویت دینی بین دین گریزان اواخر قرن بیستم و نبود فهم آموزه های حقیقی ادیان در قرن بیست و یک عامل اصلی گسترش خشونت، جنگ و کشتار شده است.

وی گفت: بشریت باید به جوهره مشترک تمامی ادیان الهی یعنی یکتاپرستی و اخلاق مداری توجه ویژه ای کند که با دو روش پیشتازی و ترغیب علما به آموزه های اصیل دینی و مشترکات ادیان و دوم ایجاد گفت وگوهای حقیقی بین گروه های دینی و سیاسی با هدف فهم مشترک برای ایجاد همزیستی مسالمت آمیز و رسیدن به صلح به دست می آید.

سنایی همچنین اظهار کرد: تهران گفت وگوهای دینی و فرهنگی متعددی را با نمایندگان ادیان مختلف برای برقراری صلح و آرامس انجام می دهد و رئیس جمهوری ایران سال 2013 در سازمان ملل متحد قطعنامه مبارزه با خشونت را پیشنهاد کرد که تصویب شد.

سفیر ایران در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت همگرایی جمهوری اسلامی و روسیه در مبارزه با پدیده تروریسم، گفت: تهران و مسکو با درک صحیح و به موقع از تحولات منطقه و طرح جدید خاورمیانه بزرگ آمریکائی، وارد عمل شدند و امروزه در صف مقدم مبارزه با افراط گرائی و تروریسم قرار دارند و تاکنون تلاش های مشترک و قابل توجهی برای ایجاد ثبات و بازگشت امنیت و صلح منطقه ای انجام داده اند.

سفیر جمهوری اسلامی در مسکو همچنین گفت: مرکز هماهنگی و تبادل اطلاعات برای مبارزه با تروریسم و افراط گرائی در بغداد با حضور فعال ایران، روسیه، عراق و سوریه از مدت ها پیش راه اندازی شده است و اگر همکاری های مشترک دو کشور در کنار همراهی برخی نیروهای مردمی و سیاستمداران دلسوز نبود، باید شاهد گسترش دامنه حضور گروههای تروریستی در بسیاری از پایتخت های کشورهای منطقه بودیم.

سنایی ادامه داد: اطمینان داریم اگر تحرکات جریان های افراطی در سوریه، عراق و شمال آفریقا مهار نشود در آینده نزدیک باید با آنها در آسیای مرکزی و قفقاز مواجه شویم.

وی تاکید کرد: سیاست ایران برای حل درگیری های کنونی خاورمیانه و غرب آسیا همواره تاکید بر گفت وگو و راهکارهای مسالمت آمیز بوده است، ولی متاسفانه برخی بازیگران منطقه ای و بین المللی با استفاده ابزاری از تروریسم در جهت رسیدن به اهداف و منافع خاص خود تلاش کرده و گروههای تروریستی را به خوب و بد تقسیم می کنند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در پایان اظهار کرد: بازیگران استفاده کننده از تروریسم در پی تغییر دولت ها و مرزهای قانونی کشورها هستند و این رویکردها را به عنوان یک شیوه ناصحیح در جامعه بین المللی پایه گذاری کرده اند که آثار و پیامدهای این روش ها جز رواج هرج و مرج و نابسامانی در برخی کشورهای منطقه نبوده است.

در کنفرانس دین علیه تروریسم که با همکاری دانشگاه دوستی ملل و سفارت قزاقستان در روسیه برگزار شد، کارشناسان، دانشمندان، علما، رهبران دینی و دیپلمات هایی از چندین کشور اروپایی، آسیایی، آفریقایی و همچنین دانشجویان این دانشگاه از 60 کشور از جمله سوریه، ایران، فرانسه، کلمبیا، افغانستان و نیجریه شرکت کردند.

محمد سلام محمدوف معاون دفتر ریاست جمهوری، الیاس اوماخانف معاون رئیس شورای فدراسیون، راویل عین الدین رئیس شورای مفتیان روسیه، کنستانتین دولگف تماینده این کشور در امور حقوق بشر، ولادیمیر فیلیپوف رئیس دانشگاه دولتی دوستی ملل و مراد تاژین سفیر قزاقستان در مسکو از جمله مقام های شرکت کننده در این نشست بودند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در پیام خود به این کنفرانس، خواستار همگرایی گسترده پیروان ادیان برای مقابله با چالش های فراروی بشری بویژه حل مشکلات خاورمیانه و پاسداری از ارزش های مشترک الهی و انسانی برای سعادت جهان بشریت شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار خبر 15 مهر 1395، کدمطلب: 1206547 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین