پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۰۲۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
ایران از کوواکس ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا خریده و حدود ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به این قرارداد نیز به طور کامل تامین شده است. ۴ میلیون دوز دیگر نیز قرار است از چین بخرد. با هند و روسیه هم در ارتباط است تا واکسن مورد نیاز را خریداری کند، اما هنوز تعداد آن مشخص نیست. نیاز کشور نیز ۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز عنوان شده است.
شعار سال: روز نهم دی ماه نخستین تزریق یک واکسن ایرانی انجام شد تا در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل بعدی آن، به تولید انبوه برسد.
 

۱۶ شرکت ایرانی به دنبال ساخت واکسن کرونا

واکسن مذکور را شرکت شفافارمد ساخته بود. اما صرفا این شرکت نیست که در ایران به دنبال تولید واکسن کروناست.   به گفته حسین وطن‌پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در مجموع حدود ۱۶ شرکت در حال فعالیت برای ساخت واکسن کرونا هستند. یکی از این شرکت‌ها نیز تولید واکسن خوراکی کووید-۱۹ را نیز در دستور کار خود دارد.
 
ایران از کدام شرکت ها واکسن کرونا می خرد؟ / تا کنون چه میزان دوز واکسن تهیه شده است؟

وضعیت واردات واکسن خارجی

اما مسئولان کشور از رییس حمهور گرفته تا مقام‌های وزارت بهداشت بار‌ها اعلام کرده اند که همزمان با تولید واکسن در داخل، به دنبال واردات واکسن نیز هستند. اما این واکسن‌ها از کدام کشور‌ها و شرکت‌ها وارد خواهد شد؟
 

کوواکس، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز، ۲۰۰ میلیون دلار

کوواکس (covax) طرحی است که در آن هفتاد و شش کشور ثروتمند جهان متعهد شده‌اند به یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی ملحق شوند. هدف از این برنامه کمک به خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا است.

در این برنامه مجموعه‌ای از ۱۸ شرکت جهانی ساخت واکسن کرونا و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی عضویت دارند.

روز ۲۸ مهر مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از پیوستن ایران به برنامه جهانی پیش خرید و توزیع عادلانه واکسن کووید۱۹ موسوم به «کوواکس» خبر داد.

روز یازدهم دی ماه محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور تعداد واکسن‌هایی که ایران از کوواکس خریده را ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز عنوان کرده و گفته قرارداد خرید این تعداد واکسن امضا شده است. او گفت: حدود ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به این قرارداد نیز به طور کامل تامین شده است؛ این پول نیز پیش از کریسمس آماده شده بود، اما به دلیل تعطیلات کریسمس، امروز یا فردا پرداخت خواهد شد و در این خصوص مشکلی وجود نخواهد داشت.
 

اما این واکسن‌ها از کدام کشور‌ها و شرکت‌ها هستند؟

پاسخ به این سوال هنوز مشخص نیست و اطلاعاتی که از گفته‌های مسئولان به دست می‌آید گاه با یکدیگر تناقض دارد. با این حال روز چهارم آذرماه حسین وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفته بود که «ما برای سه مدل مختلف واکسن درخواستمان را در کوواکس ثبت کرده‌ایم.».

اما این سه مدل واکسن احتمالا متعلق به سه کشور هند، روسیه و چین هستند. چراکه سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت پیشتر گفته بود که ایران در حال خرید واکسن از هند، چین و روسیه است.
 

فایزر، ۱۵۰ هزار دوز
 
واکسنی که عمدتا با نام فایزر شناخته می‌شود و در حال حاضر مشهورترین واکسن کرونا در جهان است، تولید مشترک شرکت آلمانی بایون تک که اوگور شاهین ترک تبار مدیر آن است و شرکت آمریکایی فایزر است.

درمورد واردات این واکسن به کشور، بحث‌های زیادی مطرح شد. مقام‌های وزارت بهداشت به صراحت گفتند که قید این واکسن را زده اند، زیرا برای نگهداری آن به دمای منفی هفتاد درجه نیاز است و چنین یخچال‌هایی در کشور موجود نیست. اما در مقابل مقام‌های وزارت راه اعلام کردند که امکانات موردنیاز را دارند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در نهایت در حالی که ورود واکسن قایرز کاملا منتفی به نظر می‌رسید، رییس جمعیت هلال احمر اعلام کرد که این جمعیت به عنوان یک نهاد عام‌المنفعه و بشردوستانه ۱۵۰ هزار دوز واکسن کرونای فایزر اهدایی خیرین ایرانی خارج از کشور را وارد ایران می‌کند.  


چین، چهار یا پنج میلیون دوز

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهور گفته ایران در حال توافق برای خرید حدود ۴ میلیون دوز واکسن از چین است. او گفته بود که که خرید این واکسن حدود دو ماه طول می‌کشد.  

رییس جمعیت هلال احمر هم گفته این جمعیت در حال وارد کردن یک میلیون دوز واکسن از چین است. با این حال دقیقا مشخص نیست که آیا آنچه واعظی گفته، بدون احتساب واکسن‌هایی است که هلال احمر خریداری می‌کند یا با احتساب آنها.

هند و روسیه

مقام‌های کشور از هند و روسیه نیز به عنوان کشور‌هایی که قرار است از آن‌ها واکسن خریداری کنند، نام برده اند. با این حال هنوز کم و کیف این خرید مشخص نیست.  

روز ۲۹ شهریور سعید نمکی وزیر بهداشت گفته بود که: یک شرکت هندی ۱۰۰ میلیون دُوز واکسن کرونا به آمریکا پیش‌فروش کرده است که مدیرعامل این شرکت هندی، فردی ایرانی الاصل است و به ما قول داده است ۲۰ میلیون دُوز واکسن را با قیمت و با پیش‌پرداخت مناسب‌تر به ما بفروشد.

فرد مورد اشاره نمکی، «کورش پوناوالا»، یک هندی ایرانی‌الاصل و از چهره‌های شاخص در حوزه تولید واکسن در دنیاست. او  مالک مؤسسه سروم در هند است. درباره این مؤسسه کافی است بدانیم که بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده واکسن از نظر حجم در جهان است و در‌حال‌حاضر روی چندین واکسن آزمایشی ویروس کرونا تحقیق می‌کند. یکی از این واکسن‌ها، «آسترا زنیکا» است که از سوی دانشگاه آکسفورد تولید شده و مورد تایید این کشور نیز قرار گرفته است.

با این حال به نظر می‌رسد رقم ۲۰ میلیون دور واکس هندی قطعیت ندارد. سخنگوی وزارت بهداشت پیشتر از رایزنی‌ها برای خرید واکسن هندی خبر داده بود، اما آخرین خبر را محمود واعظی، رییس دفتر رییس حمهور داده که گفته برای خرید واکسن از هند و روسیه اقدام کرده ایم، اما تاکید کرده بود که «تعداد آن به میزانی که آن‌ها برای فروش تعیین کرده‌اند، بستگی دارد.»
 

محصول مشترک با کوبا

نام کوبا نیز اخیرا به ماجریا واکسن کشیده شده. البته ایران قرار نیست از کوبا واکسن بخرد، اما تولید یک واکسن مشترک با این کشور را در دستور کار دارد. واکسنی که دو مرحله اولیه آزمایش آن در کوبا در حال انجام است و به گفته مقام‌های وزارت بهداشت قرار است مرحله سوم آژمایش این واکسن بهمن و اسفند امسال با حضور ۵۰ هزار داوطلب در ایران انجام شود.
 

چقدر واکسن نیاز داریم؟

مقام‌های وزارت بهداشت بار‌ها اعلام کرده اند که نیازی به این نیست که همه جمعیت کشور واکسن کرونا تزریق کنند. مثلا تاکید شده است که زنان باردار و افراد زیر ۱۶ سال نیازی به تزریق واکسن ندارند. از سوی دیگر، تزریق واکسن اولویت بندی شده و طبق آن، گروه‌های در معرض آسیب بیشتر و نیز ۱.۸ میلیون فرد بالای ۶۰ سال در اولویت قرار دارند.

رییس جمعیت هلال احمر پیشتر نیاز ایران به واکسن را ۱۹ تا ۲۹ میلیون دوز عنوان کرده و گفته بود: هلال احمر یک میلیون دوز واکسن را خریداری خواهد کرد. مابقی واکسن‌ها که حدود ۲۰ میلیون دوز خواهد بود از سوی وزارت بهداشت تامین خواهد شد. میزان واکسن اهدایی هم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دوز است.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری انتخاب، تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۹۳۴۳۲، www.entekhab.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
البته که برای مسئولین دارن میخرن و به ما بدبخت بیچاره ها نمیرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
یکبار میگن کسی به ما واکسن نمی‌ده یبار میگن پول نداریم یبار میگن هدیه دادن یبار میگن خریدیم داره میاد دروغ گو واقعا کم خافظس
ناشناس
Netherlands
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
ایران باید موضوع مرتبط با واکسن رو بهتر از این مدیریت رسانه ای میکرد
ناشناس
Netherlands
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
0
0
از ته دلم به ایرانی بودنم افتخار میکنم که هم دارن واکسن وارد میکنن هم دارن واکسن میسازن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین