پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۱۱۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۹
حسام گودرزی در یادداشتی به بیان چند نقد راجع به نحوه قرعه کشی‌های شرکت‌های خودروسازی در ایران پرداخته و اظهار می‌دارد که، شرکت‌های ایران‌خودر و سایپا چند ماهی است که اقدام به فروش محصولات خود در قالب طرح‌های پیش فروش از طریق قرعه کشی کرده اند. شاید تاکنون شما هم یکی از قربانیان این طرح‌ها باشید که نه دستتان به جایی رسیده است و نه صدایتان...

  شعار سال:شرکت‌های ایران‌خودر و سایپا چند ماهی است که اقدام به فروش محصولات خود در قالب طرح‌های پیش فروش از طریق قرعه کشی کرده اند. شاید تاکنون شما هم یکی از قربانیان این طرح‌ها باشید که نه دستتان به جایی رسیده است و نه صدایتان...

فقط چند نکته را به صورت اجمالی و کوتاه عرض می‌کنم اما قطعا ورود عمیق به این بحث موجب افشای انبوهی از ناعدالتی ها و آنچه رسما دزدی می‌نامیم می‌شود.

۱. طبق قانون نظام صنفی کشور  (http://dotic.ir/news/4236/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B5%D9%86%D9%81%D9%8A-%D9%83%D8%B4%D9%88%D8%B1)اساسا این شکل از فروش (به صورت قرعه‌کشی) غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود: در وبسایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان نیز در منوی «راهنمای دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی پیرامون کالا و خدمات (https://cppo.mimt.gov.ir/index.php?module=cdk&func=loadmodule&system=cdk&sismodule=user/content_view.php&sisOp=view&ctp_id=23&cnt_id=287138&id=29141)» به نقل از ماده ۶۹ این قانون می‌خوانیم: «فروش‌ کالا ازطریق‌ قرعه‌کشی ممنوع‌ است‌. مرتکبین‌ علاوه‌ بر جبران ‌خسارت‌ وارده‌، به‌ جریمه‌ای‌ معادل‌ سه‌ برابر مبالغ‌ دریافتی‌ محکوم‌ خواهند شد.»

 در نتیبجه هم سازمان حمایت از مصرف کنندگان و هم شرکت ایرانخودرو و سایپا باید پاسخگو باشند که بر چه مبنایی قانون رسمی کشور ار زیر پا می‌گذارند و آن هم به صورت گسترده و سیستماتیک این شکل از به اصطلاح فروش کالا حمایت و حتی از جانب دولت و صدا و سیما تبلیغ می‌شود؟!!

۲. این شرکت‌ها پیش از آغاز ثب‌نام برای طرح‌های پیش فروش شرایط عمومی ثبت‌نام را اعلام می‌کنند، مانند داشتن گواهی‌نامه‌ی معتبر رانندگی هنگام ثبت‌نام یا اینکه فرد پلاک انتظامی فعال نداشته باشد. اما نکته اینجاست که هر فردی که این شرایط را داشته باشد یا نداشته باشد می‌توانید در قرعه‌کشی شرکت کند و حتی در قرعه کشی برنده شود و حتی وجه خودرو یا پیش‌پرداخت آن را پرداخت کند.... در صورتی که این امکان وجود دارد که سایت ایران‌خودرو یا سایپا به سامانه‌های انتظامی متصل باشند و هنگام ثبت نام سایت همین دو شرط را از مراجع ذی‌ربط استعلام بگیرد و مانع از ثبت‌نام افرادی که این دو شرط را ندارند بشود و ثانیا پشتیبانی این شرکت به مشتری صادقانه بگوید که نمی‌توانید در صورت نداشتن این دو شرط ثبت‌نام کنید. در اولین فرصت می توانید با پشتیبانی این شرکت‌ها (بخصوص اگر در قرعه‌کشی برنده شده باشید) تماس بگیرید و بشنوید که چطور راهنمایی می کنند: کافی است که گواهی نامه داشته باشید نیاز به گواهی نامه‌ی دارای اعتبار نیست.... یکی از اقوام تعریف می‌کرد که حتی یکی از اوپراتورها گفته است که اینکه شرکت متوجه شود گواهی نامه‌ی شما معتبر یا نامعتبر است شانسی است و پنجاه پنجاه... یعنی کارکنان شرکت رسما مقرراتی که پیش‌تر مطرح شده است را نادیده می‌گیرند و گویی باید مشتری را ترغیب کنند که پول بدهد.... تصور کنید فقط هزار نفر مبالغ چند ده میلیونی یا چند صد میلیونی خود را به سایپا و ایرانخودرو بدهند و بعد از دست کم دو ماه پس بگیرند... (در قرارداد شرکت ایران خودرو قید شده است که استرداد وجه تا ۲۰ روز بعد از درخواست فرد انجام می‌گیرد). نگه داشتن پول‌های مردم در حساب‌های این شرکت ‌ها سودی سرازیر می‌کند که خودتان می‌توانید با محاسبه سرانگشتی احتمالی تخمین بزنید...

۳. قیمت نهایی محصول در بسیاری از این طرح های قرعه‌کشی مشخص نیست. بسیاری از این طرح‌ها محصول را در یک سال یا دوسال آینده تحویل می‌دهند و بعد از برنده شدن در قرعه‌کشی مبلغی را دریافت می‌کنند و شرکت‌ها اعلام می دارند که در زمان تحویل مابقی وجه خودرو به قیمت روز پرداخت می‌شود. شرکت در اطلاعیه‌ها و اسناد و سیاست رسمی خود دارد می‌گوید نان به نرخ روز می‌خوریم و هیچ تعهد و مسئولیتی در قبال کیفیت و محصول و قمیت و خدمات نداریم.... ما چیزی می‌فروشیم که خودتان هم نمی‌دانید چند می‌خرید..

۴. کافی است سراغ قرارداد مکتوب یکی از برنده شدگان قرعه‌کشی بروید که از نمایندگی دریافت کرده است. این قرارداد در یک نگاه ساده‌ و کلی (فارغ از مباحث حقوقی که عمیقا جای بحث و پرسش دارد) دارای ۱۳ بند برای تعهدات مشتری است که هر بند به شکلی مفصل و جز‌ء به جز (از شماره‌گذاری تا قوانین پول‌شویی) را متوجه مشتری می‌کند در حالی که تنها و تنها ۶ بند شامل تعهدات شرکت است. در یک نگاه کلی نیز می‌توان دریافت که گویی مشتری هم باید پول بدهد هم تعهد. و شرکت پول می‌گیرد و عملا تعهداتش کمتر از تعهدات مشتری است...

پرسش این است که در کجای دنیا کالایی می‌فروشند که قیمت نهایی آن مشخص نیست؟!! در کجای دنیا تعهدات مشتری بیشتری از تعهدات فروشنده یا شرکت است؟! در کجای دنیا دولت و سازمان‌ها و نهادهای رسمی حاکمیتی شکلی از فروش را تبلیغ می‌کنند که عملا خلاف قوانین و مقررات کشور است....
در نهایت این قصه سر دراز دارد و قطعا ضروری است که حقوق‌دانان نسبت به جزئیات این رویدادهای اقتصادی ورود جدی کنند و آن را به پرسش بگیرند...

در اینجا می توانید نظر مردم را راجعه به قرعه کشی های این دو شرکت خودروسازی را در اینجا ببینید


https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3726591

 


پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی جامعه شناسی

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار:  11 دی 1399  ، کدخبر: 3726591، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
واقعا اصلا نبايد به اين دو خودرو ساز كه دارن تو روز روشن دروغ ميگن بها داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
بايد اين موضوعات در حوزه جامعه شناسي بهتر از هميشه مطرح بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
مردم اصلا رضايت ندارن از اين شركت هاي خودرو سازي و همه شون رو متخلف ميدونن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین