پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۳۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
رضا دبیری‌نژاد گفت: باید میراث ناملموس را به فرصت‌هایی همچون برگزاری جشنواره‌ها تبدیل کرد، چون این مقوله به جامعه کمک می‌کند. از سوی دیگر نیازمند ایجاد تور‌های هدفمند برای جذب مشتری هستیم تا جامعه بومی بتواند از این افتخار استفاده کند.
شعار سال: میراث ناملموس (Intangible Cultural Heritage)) به عنوان شناسنامه هر سرزمین محسوب می‌شود. از طریق میراث ناملموس می‌توان به آداب رسوم، موسیقی و فرهنگ یک سرزمین دست یافت. در کشور ما هر خطه از میراث ناملموس خاص و متنوعی برخوردار هستند. در سال‌های اخیر آثار ناملموس متعدد همچون ترانه، موسیقی، رقص، درام، توانمندی، آشپزی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون به ثبت رسیده است، اما این مقوله نیازمند توسعه در ابعاد مختلف در روستا‌ها و استان‌های کشور دارد.

رضا دبیری نژاد، رئیس اداره اطلاعات فرهنگی موزه ملک درباره آخرین وضعیت میراث ناملموس در کشور به خبرنگار برنا گفت: تعداد ثبت میراث ناملموس در شرایط کنونی باید بیش از این تعداد باشد، چون با ثبت استانی در بعد ثبت ملی آمار میراث ناملموس افزایش یافته است.
 
نمی‌توان میراث ناملموس را به یک شکل خاص فریز کرد

او افزود: در ثبت مادی تمامی توجه به حفظ و نگهدای یک ابنیه معطوف است. در ثبت کالبدی هم نقشه‌ها را به شکل کالبدی حفظ می‌کنند، اما در میراث ناملموس این امر سخت‌تر شده و به ذات فرهنگی فرد نزدیک‌تر است. برای مثال آیین‌ها و مراسمات در زندگی ما جاری و ساری است. نمی‌توان میراث ناملموس را به یک شکل خاص فریز کرد.

دبیری نژاد ادامه داد: هم‌اکنون نمی‌توان وضعیت فعالیت در میراث ناملموس را بررسی کرد. برای مثال باید مشخص شود که هدف از ثبت دنده کباب کرمانشاه چیست؟ ثبت نباید معطوف به افتخارات باشد بلکه ثبت در میراث ناملموس باید بر پایه یک برنامه توسعه باشد تا بتواند در عرصه توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه پایدار موثر باشد.
 
او تاکید کرد: میراث ناملموس هم بخشی از میراث فرهنگی است. میراث ناملموس در عرصه جهانی برای شناسایی فرهنگی ایرانی موثر است. در سال‌های اخیر پیوست‌ها برای ثبت میراث ناملموس انجام نشده است. فقط به صورت آیین ثبت می‌شود. این در حالی است که در میراث ناملموس باید تعیین حریم، موقعیت‌ها، خطر‌ها و اتفاقات بازگو می‌شد. در این مراحل باید مقوله ثبت در عرصه برنامه از اهمیت برخوردار باشد.
 
راهکار‌ فرصت‌های استفاده از شهر خلاق

دبیری‌نژاد ادامه داد: فعالان در عرصه میراث ناملموس مردم هستند. برای مثال اگر عزاداران یکی از میراث ناملموس نباشند دیگر برنامه آیینی برگزار نمی‌شود. به عبارت دیگر تمامی اقدامات وابسته به فهم روابط فرهنگی یک جامعه است. یکی از راهکار‌ها فرصت‌های استفاده از شهر خلاق با موضوعات متعدد است. در این شرایط باید فرصت‌های اجتماعی، فرهنگی و اشتغال از سوی نهاد‌های دیگر ایجاد شود. برای مثال درصورت ثبت تعزیه باید یک نهاد برای پژوهش، رصد، ترغیب و ... نیز ایجاد شود.

به گفته رئیس اداره اطلاعات فرهنگی موزه ملک باید میراث ناملموس را به فرصت‌هایی همچون برگزاری جشنواره‌ها تبدیل کرد، چون این مقوله به جامعه کمک می‌کند. از سوی دیگر نیازمند ایجاد تور‌های هدفمند برای جذب مشتری هستیم تا جامعه بومی بتواند از این افتخار استفاده کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۲۹۱۰۷، ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین