پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با بیان اینکه اکنون اغلب تولیدات علمی کشور در حوزه علوم انسانی در نشریات داخلی نمایه می شوند، نمایه شدن آنها به صورت بین المللی را در افزایش رتبه علمی کشور، بسیار تاثیرگذار خواند.

شعار سال: 'محمد مهدی نژاد نوری' اظهار داشت: آمار تولید مقالات به تنهایی نشان دهندۀ قدرت علمی کشور نیست، اما شاخصی مهم محسوب می شود بنابراین برای افزایش سهم تولید علم کشورمان در عرصه های بین المللی باید در این زمینه تلاش و کوشش بیشتری داشته باشیم.
وی تصریح کرد: درحال حاضر تولیدات علمی زیادی در حوزه های علوم انسانی داریم که به نشریات داخلی ارائه شده و نمایۀ بین المللی نمی شوند.
مهدی نژاد، دیده شدن مقالات علمی محققان ایرانی در نمایه های بین المللی را یکی از ضرورتهای موجود برشمرد و گفت: درصورت نمایه شدن مقالات علوم انسانی به صورت بین المللی، آمار مقالات ما از 40 هزار کنونی می تواند به 80 هزار مقاله و مدرک علمی افزایش یابد.
وی درعین حال توضیح داد که این امر به معنی ارسال مقالات به مجلاتی که نمایۀ بین المللی می شوند، نیست بلکه باید اهمیت خاص و ویژه ای به نمایه شدن مقالات و مجلات علمی خودمان، به خصوص نشریات علمی علوم انسانی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC قائل شویم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام باید بتواند استنادات خود را در رابطۀ متقابل همکاری در سطح بین المللی به نمایش بگذارد که در این صورت، رتبۀ ما در تولید مقالات علمی حتی به کمتر از عدد 7 خواهد رسید.
درحال حاضر، جمهوری اسلامی ایران با تولید 40 هزار مقاله و مدرک علمی در پایگاه استنادی اسکوپوس در رتبه 16 دنیا و اول منطقه ایستاده است و به استناد پایگاه ISI ، با تولید حدود 35 هزار مقاله و مدرک علمی، رتبه 20 جهان و دوم منطقه را در اختیار دارد.
بدین ترتیب جمهوری اسلامی ایران در جمع کشورهایی که بیشترین کمیت تولید علم دنیا را تولید می کنند، از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده است.
براساس جدیدترین اطلاعات پایگاه استنادی وب آو ساینس که طی روزهای گذشته منتشر شد، در سال 2014 میلادی تعداد دو میلیون و 348 هزار و 658 مدرک از تمام دنیا نمایه شد که در سال 2015 میلادی این رقم به دو میلیون و 494 هزار و 246 مدرک رسیده است به این ترتیب، متوسط تولید علم دنیا در حدود 6 درصد رشد داشته است.
این درحالیست که میزان رشد علمی ایران در همین بازه زمانی، 16 درصد بوده است چراکه آمار مدارک علمی ثبت شده برای کشورمان در سال 2014 میلادی، 32 هزار و 155 به ثبت رسیده و این آمار در سال 2015 به 37 هزار و 261 مدرک افزایش یافته است.
گزارش پایگاه استنادی 'وب آو ساینس' همچنین نشان می دهد در سال 2014 میلادی، جمهوری اسلامی ایران با تولید 32 هزار و 155 مدرک از لحاظ کمیت تولید علم در بین 21 کشور برتر دنیا قرار داشته و با رشد صورت گرفته در سال 2015، این رتبه به جایگاه 19 دنیا ارتقا یافته است.
با توجه به ثبت و نمایه داخلی بخش زیادی از تولیدات علوم انسانی در نشریات داخلی، نمایه شدن آنها به صورت بین المللی، رتبه بین المللی تولید علم ایران را تک رقمی خواهد کرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، تاریخ انتشار 23 مهر95 ، کد مطلب: 82265965: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین