پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۷
فاضلاب و پساب صنعتی شهرک صنعتی اردکان صدای مردم و اعضای شورای ترک‌آباد در این شهرستان را درآورد تا جایی که حتی فرماندار شهرستان اردکان نیز از دستگاه قضا خواست به این موضوع ورود کند.

شعار سال: آلایندگی شهرک صنعتی اردکان که چسبیده به این شهر صنعتی است، دیر زمانی است که مردم اردکان به ویژه روستای ترک آباد که در مجاورت این شهرک واقع شده را به چالش کشیده و آرامش و خواب راحت را از آن‌ها ربوده‌ است‌.
 
 پیگیری‌ها و شکایات مسئولان روستای ترک آباد  در دوره‌های مختلف نیز در حکم مُسکنی گذرا، اثر آنچنانی بر این موضوع نداشته و این مجموعه‌ی همچنان افسار گسیخته، رنج مردم را افزون می‌کند.
 
«رضا حیدری» رئیس شورای اسلامی روستای ترک آباد در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: آنچه به نام آلاینده می‌شناسیم، از هر نوعی را می‌توان در این آشفته بازار یافت؛ از آلودگی‌های صوتی تا پساب‌های صنعتی و نمونه‌های آلودگی هوا با ذرات معلق از گرد و خاک گرفته تا مواد شیمیایی و غیره.
 
وی خاطرنشان کرد: تجاوز و تعدی به حقوق عمومی، ورود به حریم رودخانه و قنات، رعایت نکردن فاصله مناسب از مناطق مسکونی و انجام ندادن تعهدات زیست محیطی در رابطه با کاشت درخت و استفاده به جا و لازم از فیلترهای صنعتی از مصادیق نبود مدیریتب با نگاه جامع در این مجموعه است.
 
این مسئول ادامه داد: امروز مردم ما از بوی تعفن پسماندهای صنعتی و صدای گوش خراش کارگاه‌ها و کارخانجات و گرد و غبار ناشی از سنگ شکن‌های واحدهای کاشی به ستوه آمده‌اند و با ناباوری باز شاهد رشد این صنایع و تاسیس واحدهای جدید آلاینده در جایی هستیم که وعده داده شده بود دیگر به جز صنایع سبز، مجوزی به واحدهای این چنینی داده نخواهد شد .


حیدری خطاب به مسئولان شهرستان اردکان، سئوال کرد: در کجای دنیا پسماند یک شهرک صنعتی بزرگ را از طریق چاه و پوکه قنات کشاورزی دفع می‌کنند؟ این که اسمش دفع نیست! دقیقاً واژه جذب برایش مصداق دارد. در کجای دنیا وقتی تا دلت بخواهد زمین خدا پهنه باز کرده، اصرار به این دارند که حریم رودخانه و روستا را صاف کنند و واحد صنعتی بسازند؟ یعنی همه چیزمان شده پول؟ در کجای دنیا سوله را با ارتفاع و کاربری سنگ شکن بنا می‌کنند و مجوز بسته بندی کاشی در آن را برایش صادر می‌کنند؟ نمی دانیم بخندیم یا گریه کنیم؟ چطور قرار بود واحدهای آلاینده منتقل شوند؟ انتقالشان پیشکش، چرا باز دارند اضافه می‌شوند؟
 
نماینده مردم ترک آباد در شورای اسلامی این روستا افزود: فکر می‌کنم سواد ما کم است یا تفسیرمان اشتباه، چون ما دیده‌ایم خرابی‌ها جزیی از ساخته‌های بشر هستند، ممکن است سیستم‌های دفع آلودگی هر از گاهی از کار بیفتد، پس چگونه فاضلاب شهرک صنعتی را در نزدیک ترین نقطه به روستا ایجاد می‌کنید و با اعتماد کامل از نبود آلایندگی آن حرف می‌زنیم؟!


دستگاه قضا با ترک فعل دستگاهها برخورد کند
 
«بهروز شهابی‌زاد» فرماندار اردکان در پاسخ به این موارد به خبرنگار ایسنا گفت: طی دو سال گذشته با محرز شدن مشکلات این شهرک صنعتی، ‌چندین جلسه با مدیریت شهرک‌ صنعتی و دستگاه‌های مربوطه نظیر آبفا، جهاد کشاورزی، محیط زیست و شبکه بهداشت و درمان و حتی میراث فرهنگی برگزار شده، ولی هنوز اقدام قابل دفاع از سوی این دستگاه‌ها در اجرای تعهدات این واحدهای متخطی‌ صورت نگرفته‌ است.
 
وی با اشاره به جلسه هفدهم دیماه امسال فرمانداری اردکان در رابطه با رسیدگی به وضعیت پساب‌های واحدهای مستقر در شهرک صنعتی اردکان با حضور «علی عزالدینی» مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، اظهار کرد: در جلسه یاد شده بی‌توجهی به دفع صحیح و اصولی پساب‌های شهرک صنعتی اردکان و رهاسازی آن در قنوات منطقه ترک آباد و نیز کاهش کیفیت در آب چاه‌ها و مناطق مسکونی این منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
 
فرماندار با اشاره به این‌ که ممانعت از آلوده‌سازی قنوات توسط واحدهای تولیدی را نمی‌توان حرکات ضدتوسعه و ضدتولید نامید، تصریح کرد: در جلسات مکرر برای ساماندهی این معضل در راستای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی مردم منطقه مورد تاکید قرار گرفت و اقدام قانونی دستگاه‌ها به‌ویژه ادارات صنعت، معدن، تجارت، محیط‌زیست و جهاد کشاورزی را خواستار شدیم اما تا کنون نه اقدامی از سوی واحدهای مشکل‌آفرین‌ در این بخش صورت پذیرفته، نه دستگاه‌های مربوطه برخورد جدی با این اتفاق تلخ انجام داده‌اند.
 
شهابی‌زاد بی‌توجهی به مسائل موجود و ارائه نشدن برنامه عملیاتی برای مدیریت پساب‌ها به‌ ویژه در حوزه محصولات کنجدی طبق تعهدات را ترک فعل از سوی واحدهای خاطی بر شمرد و با تاکید بر این که باید دستگاه قضا برای پیشگیری از هر اتفاق ناگواری  وارد جریان شود، بیان کرد: لازم است واحدهای موجود در شهرک صنعتی استانداردسازی پساب واحدهای خود را بدون فوت وقت برای ورود به فاضلاب شهری یا هرگونه اقدام عملی دیگر در اولویت اقدام قرار دهند و دستگاه‌های مربوطه به ویژه مدیریت شهرک صنعتی اردکان به وظایف قانونی خود بهتر عمل کنند.
 
قدرت اجرایی در مورد رفع آلودگی‌ها نداریم!
 
اما نکته جالب این ماجرا صحبت‌های روز گذشته‌ی مدیر شرکت‌های شهرک صنعتی شهرستان اردکان در جمع شهروندان معترض بود؛ «علی تقدیری» در پاسخ به سوالات مردم این منطقه گفت: ما اینجا خدمات دهنده هستیم و در مورد آلودگی و سر وصدای کارخانجات ما قدرت اجرایی نداریم!
 
وی با بیان این که برای جاری شدن فاضلاب مقرر شد تا فاضلاب بالازده‌ توسط تانکر جمع‌آوری شود، خاطرنشان کرد: مجوزها را اداره محیط زیست و اداره صنایع می‌دهد، مردم باید از آنها مطالبه‌گر مشکلاتشان باشند.

 روز گذشته جمعی از مردم شهرستان اردکان و اهالی روستای ترک آباد با تجمع در محل شهرک صنعتی اردکان، اعتراض خود را نسبت به معضلات واحدهای آلاینده به ویژه مشکل پساب صنعتی این مجتمع اعلام کردند اما هنوز هیچ دستگاه مسئولی نه پاسخگو بوده و نه اقدام عاجلی بابت این دغدغه‌ی به حق مردم این بخش از استان یزد انجام داده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسنا، تاریخ انتشار:  14 بهمن  1399  ، کدخبر: 99111410367، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
مردم مظلومي كه صداشون در نمياد وقتي به مشكل ميخورن بايد نماينده هايي داشته باشن كه صداشون در مواقع لزوم گوش فلك رو كر كنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین