پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۴۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
آثار تاریخی همواره در معرض آسیب قرار دارند که یکی از آن‌ها پل تاریخی پاتاوه است که این روز‌ها در حال مرمت است.
شعار سال : یکی از میراث تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد پل تاریخی پاتاوه است.

بر اساس نظر کارشناسان مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه شامل پنج پل تاریخی است و هر پل با توجه به طغیان‌های رود بشار تخریب شده که سازمان میراث فرهنگی بر اساس رسالت کاری خود اقدام به بازسازی پل باقی‌مانده از مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه کرده، است.

پل پاتاوه که یکی از قدیمی‌ترین پل‌های بجا مانده از ساسانیان بر روی بشار است از مجموعه پل‌های تاریخی یا همان پل تخت شاه نشین بوده که به دوره ساسانی برمی‌گردد که یکی از مشخصات ویژه این پل وجود علائم و نشانه‌های سنگ‌تراشی بر روی سنگ‌های تزئینی این پل است.

مجموعه پل‌های تاریخی پاتاوه در سال ۵۲ به ثبت ملی رسیده که اواخر دهه ۷۰ کار مرمت و احیاء مجدد مجموعه پل‌ها شروع شد و پل بزرگ دوره صفویه تقریبا به صورت کامل بازسازی شده است.

پل پاتاوه از جمله پل‌های تارخی در شهرستان دناست که ساختار شکلی آن همانند سازه‌های باستانی شهر بلاشاپور دهدشت بوده که نشانگر احداث این سازه در دوره ساسانی است.

لازم به ذکر است شهر پاتاوه مرکز بخش پاتاوه در شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که فاصله آن تا مرکز استان ۴۵ کیلومتر است.

آثار تاریخی همواره در معرض آسیب قرار دارند که یکی از آن‌ها پل تاریخی پاتاوه است که این روز‌ها در حال مرمت است.

متاسفانه به دلیل سهل انگاری‌هایی که صورت گرفت پارک شهرداری در کنار این اثر تاریخی احداث شد که ضربه جبران ناپذیری به پایه‌های پل تاریخی پاتاوه وارد کرد.

اما در آخرین اقدام اداره برق اقدام به جاگذاری پایه‌های برق به صورت گسترده در اطراف پل تاریخی پاتاوه کرده که بر خلاف قوانین عرصه و حریم یک پل تاریخی است.

به گفته کارشناسان باستان شناسی و میراث فرهنگی، تیر‌های برق سیمای منظر پل تاریخی را مخدوش می‌کند که علاوه بر مغایرت با قوانین میراث فرهنگی سیمای این میراث تاریخی را زشت و نازیبا می‌کند.

در سال‌های اخیر یکی از اقداماتی که موجب صدمه سنگین به پل تاریخی پاتاوه شده کاشت درخت و احداث پارک بوده در حالی که نباید تا ۱۰۰ متری درخت کاشته شود.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار ۸ خرداد ۹۹ ، کد خبر : farsnews.ir ، ۱۳۹۹۰۳۰۸۰۰۰۸۱۹
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین