پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۵۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران معتقد است؛ قبل از فروش زمین شهرک‌ها به سرمایه‌گذار باید ایجاد زیر ساخت‌ها و اصلاح قوانین تضمین شود در غیر از این روزمرگی در این بخش باقی خواهند ماند.
شعار سال: این روز‌ها صنایع کشور به ویژه واحد‌ها و کارخانه‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی شرایط سختی را می‌گذارنند و به ناچار یا باید تعطیل شوند و یا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. حالا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای کاهش این بحران از اقدام جدیدی صحبت می‌کند. اراضی واگذار شده در شهرک‌های صنعتی کشور که تاکنون به واحد یا خط تولید تبدیل نشده است پس گرفته و به سرمایه گذاران نیازمند واگذار می‌شود.

علی رسولیان می‌گوید: این اراضی در سطح کل شهرک‌های صنعتی ایران شناسایی می‌شود و در صورتی که عملیات ساخت واحد روی آن انجام نگرفته باشد در چارچوب قانون به مزایده گذاشته می‌شود. از این پس، میزان پیشرفت همه زمین‌هایی که به تولیدکنندگان برای ساخت واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور واگذار می‌شود به طور دقیق رصد می‌شود تا به توسعه صنعتی مناطق کمک شود و زمین بدون بهره‌برداری مناسب در شهرک‌ها باقی نماند.

نگاه غلط به قوانین حاکم بر شهرک‌های صنعتی

امیررضا واعظ آشتیانی، مدیرعامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران به اهمیت نگاه ویژه به بخش تولید و صنایع مختلف تأکید دارد ومی گوید: در کشور هنوز چه دولت و چه مجلس نیاموخته‌اند که باید در هر نسل قوانین در بخش‌های مختلف اصلاح و به روزرسانی شود. این در حالی است که کشور‌های دنیا به ویژه اروپایی‌ها هر چند سال یکبار از دولت و مجلس درخواست دارند که در خصوص قوانین تولید و تجارت و سایر مباحث مرتبط با توسعه اقتصاد بازنگری و در نتیجه دستور العمل‌ها در راستای حمایت این بخش‌ها، اصلاح و اجرایی شود.

به گفته این کارشناس مسائل صنعتی؛ حال اینکه برخلاف این روند، در داخل کشور به این موضوع غلط نگاه می‌شود و همچنان به اصلاح و تغییر آن بی‌تفاوت عمل هستند.

واعظ آشتیانی گفت: وزارت صنعت و شرکت صنایع کوچک ایرادات در قوانین مربوط به شهرک‌های صنعتی را به خوبی می‌دانند، اما هیچ حرکتی در بهبود شرایط ایجاد نمی‌کنند چرا که بزرگ‌ترین مشکل امروز این شهرک‌ها عدم انگیزه حضور سرمایه‌گذاران است که به خوبی قابل رویت است، اما در برخورد با این موضوع کاملاً خنثی عمل می‌شود و تنها مانع رسیدن سرمایه گذار به این بخش مولد کشور، قوانین کهنه و گاه اشتباه است.

تحلیلگر مسائل اقتصادی تأکید دارد: باید جذابیت حضور سرمایه گذار در شهرک‌های صنعتی را هرچه سریع‌تر با تغییر در روند اجرا و ساختار برخی قوانین ایجاد کرد و قوانینی که مانع ورود سرمایه گذار به این حوزه است را کشف و اصلاح کنند.

مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: پیگیری و در نتیجه تغییر در روال اجرای برنامه و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری از فهرست فاکتور‌های کاربردی در شهرک‌های صنعتی آغاز می‌شود؛ به طور مثال ارائه سوبسید انرژی، بخشودگی مالیات، عوارض و حمایت‌های جانبی از سرمایه‌گذار از اساسی‌ترین فاکتورهاست که در مجموعه وزارت صمت باید به آن توجه شود.

وی تصریح داشت: باید دولت این اصلاحات را در قالب یک لایحه به مجلس بفرسد در غیر اینصورت سرمایه‌ای به نام زمین‌های شهرک‌های صنعتی همین طور بلا استفاده رها خواهد شد.

واعظ آشتیانی ادامه داد: زمانی که این سرمایه همینطور رها شده باقی بماند نشانگر این است که هیچ زیرساختی احداث نخواهد شد چرا که درآمد این شهرک‌ها از فروش اراضی مستقرشان می‌باشد و زمانی که این زمین‌ها به فروش نرسد نمی‌توانند درآمدزایی برای فراهم کردن زیر ساخت‌های شهرک‌های صنعتی اعم از آب، برق، گاز، آسفالت، امنیت و ده‌ها موادر دیگر داشته باشند.

این کارشناس مسائل صنعتی یادآور شد: امروز بخشی از کارخانه‌های شهرک‌های صنعتی به حالت نیمه تعطیل و یا غیر فعال هستند و بخشی از زمین‌های واقع در این شهرک‌ها بلاتکلیف باقی مانده اند یعنی حتی چهاردیواری شهرک هم مشخص نیست و رها شده است!
 

شهرک‌های صنعتی وخامت اوضاع را تجربه کرده‌اند

این کارشناس مسائل صنعتی گفت: طی سال‌های گذشته طبق شرایط اقتصادی وقت آن زمان، برخی از ۵ سال تا ۱۵ سال زمین از شهرک‌های صنعتی دریافت کرده بودند و هیچ کاربری در آن نداشتند و تنها ارزش افزوده به آن‌ها خورده بود و بورس بازی اتفاق افتاده بود از این رو مقرراتی اعمال شد که ظرف یک سال کسانی دارای زمین هستند و اقدامی در جهت تأسیس کارخانه و واحد‌های صنعتی نداشته باشند باید تعهد می‌دانند که در زمان یکسال اقدام به ساخت کارخانه در این زمین را آغاز کنند. در غیر اینصورت از طریق مراجع قضایی زمین‌ها پس گرفته می‌شد و این اتفاق هم افتاد و زمین بازی و بورس بازی به صفر رسید و قیمت‌ها به روز شد.

وی با توجه به اینکه در زمان حاضر که رغبتی جهت سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف صنعت وجود ندارد گفت: در این شرایط سرمایه‌گذاری انفعالی در شهرک‌های صنعتی می‌شود در حالی که با شناسایی و رفع چالش‌ها در این بخش سرمایه گذاران برای حضور در این بخش رقبت نشان خواهند داد.

مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: متولیان وزارت صمت به دنبال ایجاد جذابیت در شهرک‌های صنعتی باشند و این موضوع هم با اصلاح قوانین رقم می‌خورد نه اینکه معاونین وزیر در این بخش تنها با بیان حرف‌ها و وعده‌های تکراری موضوع بهبود شرایط سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی را ابزاری برای تبلیغ اقدامی که هیچ گاه حاصل نمی‌شود قرار دهند.

وی گفت: زمانی که در این شهرک‌ها پویایی جریان بیفتد، چرخه فعالیت در شهرک‌های صنعتی که امروز وخامت اوضاع را تجربه می‌کنند به جریان می‌افتد و قطعاً اشتغالزایی که بیش از هفت سال از آن صحبت می‌شود رقم خواهد خورد و در نتیجه بر توسعه تولید و تأمین نیاز داخل و در نهایت افزایش صادرات غیر نفتی جامه عمل می‌پوشانند، نه اینکه صنعتگران و فعالان صنعتی را از حرف‌ها و وعده‌های تکراری دلسرد و ناامید کنند.

واعظ آشتیانی با تأکید بر اینکه باید برای سرمایه‌گذار رغبت و انگیزه ایجاد شود گفت: تولید کننده باید بداند چه مشوق‌هایی برای افزایش تولید درنظر گرفته شده و دولت توسعه شهرک‌های صنعتی را تضمین کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۶۲۲۰، eghtesaad۲۴.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
0
0
شهرك هاي صنعتي در ايران دارن رو به اضمحلال ميرن و كسي هم نيست بياد بگه اقاي روحالني قول هايي كه داده بودي چيشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین