پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۲۸۲۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۱
سه سال است که هر ماه مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو) رو به روی وزارت صمت در خیابان سمیه جمع می‌شوند، اما با وجود شکایت‌های پی در پی به نتیجه نمی‌رسند. نه خودرویی دارند و نه اصل پول‌شان برگشته است. سوال مالباختگان این است چرا وزیر صمت در برابر مالباختگان ساکت است؟

  شعار سال:رو به روی وزارت صمت در خیابان سمیه پیر و جوان تجمع کرده‌اند. حرف حساب‌شان این است: «خودروهای ثبت‌نامی را می‌خواهیم.» عکس علیرضا رزم‌حسینی، وزیر وقت صنعت را پاره کرده‌اند و کف خیابان ریختند. در این برگه‌های آچار نوشته‌اند: عدم تحویل خودرو توسط آذویکو بعد از سه سال! حامی آذویکو کیست؟

آنها می‌گویند چرا با وجود تشدید تحریم‌ها شرکت آذویکو همچنان آگهی فروش خودرو MG را به دروغ تبلیغ و جیب مردم را خالی کرده است؟
 
مالباختگان از یزد، بندرعباس، کرمان و … به تهران آمده‌اند و رو به روی وزارت صمت تجمع کردند. به گفته یکی از مالباختگان، سال ۹۷ قیمت قطعی خودرو ام‌جی (MG) 88میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. همان اوایل هر حواله‌دار ۴۵ میلیون تومان به حساب شرکت خودروسازی (آذویکو) واریز کرد. قرار شد مابقی پول زمان تحویل نهایی خودرو واریز شود.
 
یکی از مالباختگان می‌گوید سال ۹۶ این شرکت خودروسازی برای واردات ارز دولتی ۴۲۰۰ یا ۳۸۰۰ تومانی گرفته است. اما به ما خودرویی تحویل نداده‌اند. خودرو بماند هنوز سرنوشت این ارزهایی که از کشور خارج شده هم معلوم نیست. یعنی مشخص نیست ارز دولتی تخصیص یافته به این شرکت بابت واردات چه کالایی بوده، هر چه هست نه قطعات خودرویی وارد شده و نه خودرویی ساخته شده که به مردم تحویل داده شود!
 

وعده تولید و تحویل به موقع خودرو MG به مشتریان

مالباختگان در شرایطی از عدم تحویل خودروهای‌شان سخن می‌گویند که تیر ماه سال ۹۷ فریبرز زارعی، قائم‌مقام مدیرعامل در فروش و خدمات پس از فروش شرکت صنعتی خودرو آذربایجان، تولیدکننده خودروهای MG به ایسنا گفته بود: «مانعی در تولید و تحویل به موقع خودروهای فروش رفته نداریم و روند افزایش تولید روزانه کارخانه بیانگر رکورد جدید تولید خودرو در مردادماه امسال است.»
 
یکی دیگر از مالباختگان می‌گوید گویا مقامات این شرکت در وزارت صمت نفوذ دارند. چون پرونده آنها در دادگاه مفاسد اقتصادی و دادگاه کیفری شرکت کرده‌اند و دادگاه هم رای را به نفع این افراد صادر کرده است اما به دلیل نفوذ این افراد در وزارت صمت کسی به حقوق مالباختگان توجهی ندارد!
 
حضور وکیل بابک زنجانی در پرونده مالباختگان!

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که ردپای رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی هم در پرونده مالباختگان شرکت (آذویکو) وجود دارد. به گفته یکی دیگر از مالباختگان، هر چند که وکیل بابک زنجانی وکالت کارمان را برعهده دارد اما هنوز کار پیش نرفته است. برخی مالباختگان هستند که با دریافت حقوق بازنشتگی‌شان این خودرو را ثبت نام کردند برخی‌های دیگر افراد مسنی هستند که به دلیل همه گیری ویروس کرونا حاضر نشدند که به این محل بیایند و اعتراض کنند.
 
عده‌ دیگری هم هستند که بابت بروکراسی‌های اداری برگه‌های انصراف را پُر کرده‌اند و حالا دست‌شان به هیچ جا بند نیست. آنچه مشخص است در این سه سال مدیرعامل شرکت در حال وقت خریدن است؛ چرا که پرونده مالباختگان حکمش را گرفته اما در نهایت هیچ مسئولی نیست که این حکم را اجرا کند.
 
مدیرعامل شرکت آذویکو فرار کرده است؟

مدیرعامل شرکت آذویکو کجاست و با وجود شکایت سه هزار نفره چرا تاکنون دستگیر نشده است؟ یکی دیگر از مالباختگان پاسخ می‌دهد: چندین مرتبه حکم جلب مدیرعامل را گرفته‌ایم اما افراد نزدیک به این فرد می‌گویند اگر دستگیر شود دیگر به حق و حقوق‌تان نمی‌رسید و پرونده بیشتر به تعویق می‌افتد. با این واژه‌ها گولمان زدند و حالا هم از سرنوشت او خبر نداریم. نمی‌دانیم داخل کشور است یا از کشور فرار کرده است!
 
سر و کله شرکت صنعت خودرو آذربایجان از کجا پیدا شد؟ سال ۹۶ «شرکت صنعت خودرو آذربایجان» بزرگ‌ترین کارخانه تولیدکننده خودروهای سواری در شمال غرب ایران افتتاح شد که سالانه قرار شد ظرفیت تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروهای سواری را داشته باشد.
 
هنوز یک سال از فعالیت تولیدی این بنگاه صنعتی خودرو نگذشته بود که در سال ۹۷ دو نمایندگی در خیابان مرزداران تهران و تبریز افتتاح کرد. با افتتاح این نمایندگی‌ها به مردم وعده داد که قرار است خودروهای لوکس چینی را در ایران تولید و در اختیار آنها بگذارد.
 
حدود شش هزار نفر در طرح فروش خودرو MG ثبت‌نام کردند. ثبت‌نام کردن و گرفتن پول‌های بی‌زبان همان و وعده دروغین شرکت صنعتی خودرو آذربایجان مبنی بر تحویل سه ماهه خودروها همان.
 
مالباختگان از زمان محمدرضا نعمت‌زاده وزیر پیشین وزرات صمت تا همین حالا که نوبت به علیرضا رزم‌حسینی رسیده اعتراض‌های متعددشان را بابت فروش مال غیر این شرکت خودروسازی به گوش مسئولان رسانده‌اند اما نه تنها گوشی برای شنیدن مطالبات مردم وجود نداشته بلکه اعتراض اخیر آنها مبنی بر عدم ایفای تعهدات آذویکو در تحویل خودروهای ثبت‌نامی که موجب نارضایتی آنها شده شنیده نشد.
 
یکی از مالباختگان به تجارت‌نیوز می‌گوید: سه سال می گذرد که خودرو چینی MG را ثبت‌نام کردیم اما با گذشت سه سال هنوز خودرویی دریافت نکردیم. امروز نهمین بار است که در محل وزارت صنعت جمع می‌شویم اما هیچ مسئولی پشتیبان مردم نیست.
 
خودروسازی (آذویکو) چه تعداد شاکی دارد؟

خودروسازی (آذویکو) چه تعداد شاکی دارد؟ یک مرد مسن مالباخته دیگر که پول بازنشتگی‌اش را برای ثبت‌نام این خودرو صرف کرده است، توضیح داد: شش هزار نفر حواله خودرو MG را پر کردند. برخی‎ها به دلیل شیوع ویروس کرونا منصرف شدند و اکنون سه هزار نفر شاکی دارد!
 
آیا با وجود اعتراض‌های گوناگون مالباختگان مدیران شرکت بیانیه‌ای ندادند؟ این مالباخته می‌گوید: در این سه سال مدیرعامل شرکت صنعتی خودرو آذربایجان حتی در این باره بیانیه‌ای هم نداده است. حتی ما به وزارت صمت این پیشنهاد را دادیم به جای برگشت اصل پول خودروهای جدید خودروسازان را مثل دناپلاس و هایما اس ۵ را جایگزین کنند و به ما بدهند. در غیر اینصورت باید علاوه بر پرداخت خسارت‌های ایجاد شده خودرو را با نرخ امروز محاسبه و حدود یک میلیارد تومان به مالباختگان پرداخت کنند.
 
باید گفت در شرایطی علیرضا رزم‌حسینی، وزیر فعلی صنعت نسبت به رفتار امروز معترضان سکوت اختیار کرد که چندی پیش او در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «انحصار تولید خودرو را با واردات می‌شکنیم.»

تعداد بازدید : 28

 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز  ، تاریخ انتشار: 28 بهمن 1399  ، کدخبر: 514864،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
0
شما فكر كن سه سااله هزينه يك خودرو رو پرداخت كردي اما كسي بهت توجهي نميكنه و جوابي نميده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین