پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
پدر مددکاری اجتماعی می‌گوید، کودک‌همسری برای کسانی که در فرهنگ متناسب با آن رشد کردند و زندگی می‌کنند، آسیب‌زا نیست.
شعار سال: مصطفی اقلیما در رابطه با نقش شرایط جغرافیایی و در مجموع اقلیم در بحث کودک همسری گفت: وقتی راجع به مسئله شخصی افراد صحبت می‌کنیم باید همان‌طور که دین گفته به صورتی عمل کرد که به تفحّص در زندگی شخصی مردم منحط نشود. به عبارت دیگر حق نداریم بگوییم چه کسی چه کار می‌کند و کی چه کار نمی‌کند؟ برخی افراد تحت عنوان دفاع از حقوق زنان می‌گویند چرا کودک کوچک ازدواج می‌کند؟ چرا خانواده این کودک را شوهر می‌دهد یا می‌فروشد؟ این افراد این نکته را نادیده گرفتند که هر کسی را باید در شرایط زندگی خودش بررسی کرد و شرایط انسان‌ها با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

وی افزود: در حال حاضر ازدواج در برخی شهر‌های کوچک و روستا‌ها به این صورت است که اگر دختر ۱۲ سالگی ازدواج نکند، می‌گویند پیر شده و به درد نمی‌خورد. در حقیقت آن دختر در آن فرهنگ با آن خصوصیات بزرگ شده و خودش هم می‌خواهد که ازدواج کند؛ بنابراین خانواده‌ها با توجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی که در آن قرار دارند، فرزندان را ترغیب به ازدواج می‎کنند. به عنوان مثال در بعضی از شهر‌ها اگر دختر در سن خاصی ازدواج نکند، جلوی بقیه توسری‌خور می‌شود، در حالی که در بعضی از شهر‌ها دختر‌ها در سن ۳۰ یا ۳۵ سالگی ازدواج می‌کنند.
 
تفاوت‌های فرهنگی

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران ضمن تأکید بر تفاوت‌های فرهنگی تصریح کرد: از نظر ما شاید دختر ۱۲ ساله نفهمد ازدواج چیست، اما خود این دختر بنا به فرهنگی که در آن رشد کرده، می‌گوید باید ازدواج کنم و ازدواج می‌کند. خانواده هم آنقدر به او فشار نمی‌آورند که ازدواج کند یا نکند. اما در شهر‌های بزرگی مثل تهران، کسی دختر ۱۲ ساله ازدواج نمی‌کند، چون کسی نمی‌آید او را بگیرد.

اقلیما ادامه داد: ما همیشه معلول را می‌بینیم، اما این را نمی‌گوییم که این معلول تابع علت‌های مختلفی است. اگر می‌خواهید کودک‌همسری نباشد، باید زیرساخت‌ها را تغییر داد. در مورد ازدواج هنوز پدر و مادر قدرت دارند، موقعی که دختر می‌خواهد ازدواج کند اگر بگوید من نمی‌خواهم با این آقا ازدواج کنم، دختر را می‌کُشند. ما در این فرهنگ‌ها زندگی می‌کنیم. فرهنگ یک روزه نیامده که یک روزه از بین برود، چرا در رابطه با منع ازدواج مرد ۷۰ ساله با دختر ۱۸ ساله قانونی وجود ندارد؟

وی با تأکید بر اینکه کودک‌همسری تابعی از فرهنگ است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ قانونی حق ندارد که سن ازدواج را تعیین کند چرا که با توجه به فرهنگ‌شان در مورد زمان ازدواج تصمیم می‌گیرند. در واقع کودک‌همسری برای کسانی که در فرهنگ متناسب با آن رشد کردند و زندگی می‌کنند، آسیب‌زا نیست به عنوان مثال امروز مسئله و یا اقدامی برای من عیب است، اما برای خواهر من زشت نیست، آن را انجام می‌دهد می‌گوید بسیار هم درست است. در شرایط فعلی بسیاری از دختران جوان به خاطر پول با پیرمرد ۶۰، ۷۰ ساله ازدواج می‌کنند چرا هیچ‌کس نمی‌گوید عیب است؟ لذا چطور ازدواج یک فرد ۶۰ ساله با دختری که ۴۰ یا ۴۵ سال فاصله سنی دارند، هیچ اشکالی ندارد، اما ازدواج پسر ۱۸ ساله با دختر ۱۲ ساله اشکال دارد؟

پدر مددکاری اجتماعی در پایان یادآور شد: باید زیرساخت‌ها را عوض کنیم وگرنه با حذف صورت مسئله حل نمی‌شود. شما اجازه عقد رسمی را به او ندهید، خب ندهید، اجازه عقد مذهبی را که نمی‌توانید به او ندهید. یک سری مسائل منطقی نیست که دولت‌ها در آن دخالت کنند. ربطی هم به دولت ندارد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از آنا پرس، تاریخ انتشار: ۱ اسفند ۱۳۹۹، کدخبر: ana.press، ۵۵۰۰۴۳
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین