پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۰۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
مدیر بخش سرود سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با ابراز خرسندی از اضافه شدن این بخش به یک رویداد ملی به طرح نکاتی درباره اهمیت سرود در جشنواره موسیقی فجر پرداخت.
شعار سال: شهروز حقی آهنگساز و مدرس موسیقی که مدیریت بخش سرود سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را به عهده دارد، با اشاره به ضرورت گنجانده شدن این بخش در جشنواره فجر بیان کرد: بنده به سبب همکاری‌هایی که پیش از این با دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم در حوزه سرود نیز فعالیت‌هایی را انجام می‌دادم که همین موضوع بهانه‌ای شد تا بعد از دو سه سال رایزنی و ارائه پیشنهاد برای گنجانده شدن بخش سرود به جشنواره موسیقی فجر، بالاخره این بخش در دوره سی و ششم به جشنواره اضافه شود.

وی افزود: اضافه شدن بخش سرود به جشنواره موسیقی فجر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من و تعدادی از همکاران در سال‌های گذشته بود که همواره به مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد پیشنهادات و طرح‌هایی در این زمینه ارائه می‌شد. اما متأسفانه بنا به دلایلی این اقدام صورت نمی‌گرفت. خوشبختانه بالاخره این عزم به وجود آمد که موضوع سرود و آهنگ‌های انقلابی در جشنواره سی و ششم موسیقی فجر مورد توجه قرار گرفته و ما در این دوره شاهد حضور این گونه موسیقایی باشیم.

حقی ادامه داد: البته در این زمینه تصمیم بر این بود که این بخش به عنوان یک بخش «رقابتی» در جشنواره حضور داشته باشد، اما به دلایل مختلف از جمله شرایط کرونایی این موضوع میسر نشد و ما به خاطر همین وضعیت محدود تلاش کردیم در یک قالب جمع و جور از چند گروه برای شرکت در جشنواره دعوت کنیم.

این آهنگساز بیان کرد: آنچه در جشنواره موسیقی فجر دوره سی و ششم اتفاق افتاده، ورود محدود سرود به عنوان یک گونه موسیقایی مهم به جریان یک جشنواره مهم است و به اعتقاد من شروع خوبی است که می‌تواند در دوره‌های بعدی برگزاری جشنواره مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد. البته این استمرار هم در شرایطی است که وضعیت کرونا هرچه زودتر حل شود تا نسبت به برگزاری این بخش شرایط جدی تری پیش روی برنامه گذاران قرار گیرد. به هر حال در برخی ادوار برگزاری جشنواره موسیقی فجر یا امکانی برای اضافه شدن بخش سرود به جشنواره وجود نداشته و یا نگاه برخی از مدیران برگزاری این رویداد مبتنی بر سلیقه بوده است. همین موضوع هم سبب شد تا بحث سرود و نگاه رقابتی به آن تا کنون آن گونه که باید در جشنواره حضور پر رنگی نداشته باشد.

حقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت سرود و آهنگ‌های انقلابی در جریان فعالیت‌های هنری کشور اظهار کرد: تمام تلاش ما مبتنی بر این نکته است تا بتوانیم با همین حضور محدود گروه‌های سرود فضای گسترده‌تری را برای بخش سرود در جشنواره‌های بعدی موسیقی فجر ایجاد کنیم. به هر حال مقوله سرود مقوله بسیار مهمی است که حتی می‌تواند فراتر از گروه‌های دانش آموزی نیز مورد توجه قرار گیرد. اگر چه ما در این چارچوب هنری گروه‌های کُر بسیار فعالی داریم که در حوزه آواز جمعی فعالیت مؤثری دارند، اما در همین فضا نیز امکان رقابت گرفته شده است.

هماهنگ کننده بخش سرود سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر درباره تفاوت‌هایی که میان یک گروه سرود و یک گروه کُر وجود دارد، تصریح کرد: به اعتقاد من تفکیک بین گروه سرود با یک گروه کُر بزرگسال در تفکیک محتوایی آنهاست. یعنی آنچه در سرود بیشتر به چشم می‌خورد، توجه به مضامین ملی، ارزشی و مذهبی است که در فارسی نام سرود روی آن گذاشته شده و جنبه‌ها و ساختار‌های مردم پسندتری دارد. البته در همین بخش شاهد ورود موسیقی پاپ هم به گونه سرود هستیم که می‌تواند تفاوت‌های میان کُر و سرود را روشن‌تر کند و من امیدوارم ماجرای سرود آنچنان اهمیت بیشتری پیدا کند که بتوانیم در دوره‌های بعد روی این موضوعات و مباحث تخصصی نیز به بحث و تبادل نظر بپردازیم و شرایط کیفی تری را برای این عرصه مهیا کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار ۳ اسفند ۹۹، کد خبر: ۵۱۵۱۸۷۴، mehrnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
0
0
دهه فجر همیشه با سرود های خوب و پر محتوایی روبرو بوده که این عید رو برای همه ما ماندگار کرده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین