پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۹۴۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶
درحالیکه روز گذشته قیمت دلار تا ۲۴۶۰۰تومان کاهش یافته بود، اما بعد از پافشاری مجلس بر توقف اجرای پروتکل الحاقی و توییت قالیباف با همین مضمون تب بازار ارز بالا رفت و نگرانی ناشی از عدم لغو تحریم‌ها باعث شد دلار در بازار امروز به ۲۴۸۵۰تومان افزایش یابد.
شعار سال: بعد از پس گرفتن مکانیزم ماشه و تلاش‌های آمریکا برای بازگشت ایران بر سر میز مذاکره با میانجیگری سایر کشور‌ها، و نیز خوش‌بینی بسیاری از مقامات بر لغو تحریم‌ها در آینده نزدیک، قیمت دلار از محدوده ۲۵هزار تومان فاصله گرفت و در پی تغییر انتظار معامله‌گران نرخ این ارز در دومین روز هفته تا ۲۴۶۰۰تومان پایین آمد.

اگرچه تصور می‌شد این روند تا نزدیک شدن دلار به کانال ۲۳هزار تومان ادامه داشته باشد اما روز گذشته در پی توییت رییس مجلس مبنی بر توقف اجرای پروتکل الحاقی از روز ۵اسفند و همچنین پافشاری برخی نمایندگان مجلس در تشدید حساسیت‌های برجامی، بار دیگر انتظارات تورمی در بازار افزایش یافت و به این ترتیب امروز قیمت دلار به ۲۵۸۵۰تومان افزایش یافت.

صرافی‌ملی هم امروز تحت فرمان بازارساز نرخ ارز را با اندکی افزایش اعلام کرد به طوریکه دلار با قیمت ۲۴۳۶۵ و یورو ۲۹۳۳۹تومان در تابلوی این صرافی نمایان شد، اما در دیگر صرافی‌ها قیمت دلار و یورو با افت ۲۰۰تومانی به ترتیب به ۲۴۲۵۰ و ۲۹۲۵۰تومان رسید.

نگاه‌ کاهشی‌ها به آینده برجام
در این میان همچنان برخی بر این باورند که حتی درصورت توقف اجرای پروتکل الحاقی، دو کشور به مرور زمان به سمت توافق روی خواهند آورد و به این ترتیب بازار ارز هم وارد مسیر نزولی خواهد شد، البته این دسته از تحلیلگران هم دو نظر متفاوت دارند و عده‌ای از آن‌ها معتقدند که حتی با وجود لغو تحریم‌ها نمی‌توان انتظار داشت که قیمت دلار با ریزش چشمگیری مواجه شود و در طرف دیگر برخی پیش‌بینی می‌کنند که با مذاکره دو طرف و توافق بر سر برجام احتمال سقوط قیمت دلار به زیر ۲۰هزار تومان بالا است.

همچنین این تحلیلگران با تکیه بر اظهارات رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بیان کرده بود درصورت توقف اجرای پروتکل الحاقی، آژانس نظارت‌های ضروری در ایران را ادامه خواهد داد معتقدند که تنش جدیدی بین ایران و غرب تحت تاثیر این موضوع رخ نخواهد داد و از آنجا که شوک این تصمیم از هفته‌های قبل در بازار ارز پیش‌خور شده، بعد از اجرای این مهم قیمت دلار دیگر واکنش چندانی نشان نخواهد داد.

بازار ارز میزبان خریداران
البته بعد از اظهارات مجلسی‌ها، معامله‌گران ارزی از شب گذشته مجددا حجم خرید را بالا برده‌اند و از طرف دیگر نرخ درهم نیز با رشد ۵۰تومانی به ۶۸۸۰تومان رسیده است که همین عوامل باعث شده قیمت دلار در بازار امروز ۲۰۰تومان افزایش یابد.

حالا باید دید که تا پایان امروز بازار ارز چه روندی پیش خواهد گرفت. اگر قیمت دلار تحت تاثیر غلبه خریداران به مرز ۲۵هزار تومان نزدیک شود احتمال اینکه بازار فردا را در همین کانال آغاز کند بالا است و درصورتی که حمایتی از قیمت فعلی نشود مقصد بعدی دلار ۲۳۸۰۰تومان خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اقتصادآنلاین، تاریخ انتشار: 4 اسفند 1399، کد خبر: 4959563،  www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین