پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۳۰۳۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
قادری گفت: متاسفانه دولت به اشکال مختلفی با عملکرد‌های غلط اعتماد مردم را سلب کرده است که در همین زمینه می‌توان به عملکرد غلط در بورس، ارز و سایر تصمیمات غلط در جریان بنزین و ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد که دچار تناقض هستند.
شعار سال: جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ضمن انتقاد از رویکرد‌های اقتصادی دولت در افزایش نرخ دلار به تحلیل سخنان اخیر واعظی مبنی‎بر افزایش نرخ ارز برای مدیریت جنگ اقتصادی پرداخت که در ادامه آمده است.

روز پنجشنبه واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور بیان کرد ما قیمت ارز را افزایش دادیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را در جنگ اقتصادی مدیریت کنیم. هرچند وی بعدا و در روز جمعه اصلاحیه‌ای بر سخنان قبلی خود زد، اما خبر قبلی در بسیاری از رسانه‌ها تثبیت شده بود. ارزیابی شما از این سخنان چیست؟

این سخنان کاملا اشتباه است؛ چراکه تلاطم‌های نرخ ارز موجب افزایش نرخ کالا‌های قابل تجارت و غیرقابل تجارت شده است؛ لذا اگر هم بتوانید قیمت ارز را کاهش دهید قیمت‌ها به‌سمت پایین چسبندگی دارند و کاهش نمی‌یابد، از این‌رو در شرایطی که اقتصاد وابسته به درآمد‌های ارزی است، طبیعتا نابسامانی و عدم ثبات کل اقتصاد کشور را برهم می‌زند و سرمایه‌گذاری‌ها مختل شده و حتی بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در اثر این بی‌ثباتی‌ها از بین‌می رود.

***سیاست‌های اقتصادی دولت سبب بروز تورم و رکود به‌صورت همزمان شده است

بنابراین اگر دولت چنین استدلالی داشته اشتباه کرده و شیرازه کشور را از هم پاشیده و سبب بروز تورم و رکود به‌صورت همزمان شده است، درصورتی‌که در چنین مواردی نرخ ارز را به‌صورت کنترل‌شده افزایش می‌دهند نه به‌صورت جهشی که اوضاع کشور را مختل کند.

البته این سخنان واعظی درحالی است که پیش از این دولت چنین امری را تکذیب کرده بود؛ اکنون با توجه به این اظهارنظر اعتماد عمومی و اطمینان مردم به اصل حاکمیت چطور می‌شود؟

متاسفانه دولت به اشکال مختلفی با عملکرد‌های غلط اعتماد مردم را سلب کرده است که در همین زمینه می‌توان به عملکرد غلط در بورس، ارز و سایر تصمیمات غلط در جریان بنزین و ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد که دچار تناقض هستند.

***دولت از یک‌سو نرخ ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام می‌کند، اما کسی مسئولیت آن را نمی‌پذیرد

دولت از یک‌سو اعلام می‌کند نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان است و ازسوی دیگر کسی مسئولیت آن را قبول نمی‌کند یا در جریان افزایش ارز ابتدا تکذیب و سپس به‌نوعی این کار را مدیریت‌شده تلقی می‌کند و پایه‌های اعتماد مردم به حکومت سست می‌شود و مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند. درحال حاضر شاهد هستیم مقبولیت دولت از بین رفته و مسئولان دولتی جرات حضور بین مردم را ندارند و این امر به‌دلیل تناقضات و برخورد‌های بدی است که داشته‌اند، لذا رفتار‌های متناقض سبب ایجاد مشکلات برای مردم نیز شده است.

***تلاش مجلس جلوگیری از بروز رفتار‌های تند و بی‌ثبات‌کننده دولت است

در برابر این مواضع متناقض مجلس چه اقدامی انجام می‌دهد؟

تلاش ما این است از رفتار‌های تند و بی‌ثبات‌کننده دولت جلوگیری کنیم و به همین دلیل در این مدت به شکل‌های مختلف اعم از تذکر، جلسات و نشست مشترک سعی کردیم دولت را از رفتار‌های زیگزاگی و بی‌ثبات‌کننده دور کنیم، ولی در برخی مواقع کنترل دولت از دست ما خارج می‌شود که این نتیجه برداشت غلط دولت نسبت به مردم است.

دولت به‌جای آنکه مردم را محرم بداند و با همراه کردن آن‌ها سیاست‌های خود را پیش ببرد با بی‌اعتماد کردن مردم کار خود را پیش می‌برد، غافل از اینکه بزرگ‌ترین سرمایه دولت وجاهت و جایگاه و سرمایه اجتماعی است و متاسفانه در این دولت به این امر کمترین توجه شده است؛ چنانچه امروز دولت بین مردم اعتباری ندارد به‌دلیل آن است که اهمیت و جایگاهی برای سرمایه اجتماعی خود قائل نبوده و این نکته را در محاسبات خود منظور نکرده است.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۲۱۲۱، www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
مردم هيچ اعتمادي ديگه به هيچ كانديدايي ندارن واقعا
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین