پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
شرکت‌های هواپیمایی جزو اولین مشاغلی بودند که در بحران کرونا ضرر دیدند. کشور‌های درگیر پاندمی کرونا در اولین گام برای مقابله با این بیماری، سفر‌ها را محدود کردند. این محدودیت که تا امروز نیز ادامه دارد باعث شد بسیاری از ایرلاین‌ها تا مرز ورشکستگی پیش بروند.
شعار سال : با کشف و ساخت واکسن کرونا و برنامه واکسیناسیون سراسری کشورهای درگیر پاندمی، انتظار می‌رود طی یک سال آینده شرایط قدری بهتر شود. از طرف دیگر دولت‌ها برای بازیابی صنعت هوایی پیشنهاداتی مانند درج مهر واکسن در پاسپورت و… را ارائه کرده‌اند تا سفرها به میزان مطلوبی به ایمنی نزدیک شوند.

ایران در مسیر کریدور پروازی کشورهای جنوب خلیج فارس قرار دارد. هرچه میزان پروازهای عبوری در آسمان کشور بیشتر شود، درآمد دولت از این طریق نیز بیشتر می‌شود. اما به نظر می‌رسد در بهترین شرایط تنها ۳۰ درصد از درآمد سابق از طریق دریافت عوارض از پروازهای عبوری محقق شود.

در همین رابطه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد پروازهای منطقه به ۷۰ درصد قبل از کرونا رسیده است، پس از کرونا نمی‌توان انتظار ترافیک عبوری بیش از ۳۰ درصد را داشت.

سیاوش امیرمکری در تشریح آخرین وضعیت پروازهای عبوری از فضای کشور‌ اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در دنیا خصوصا در روزهای ابتدایی شیوع ویروس، پروازهای عبوری از‌ فضای کشور تا ۸۰ درصد کاهش یافت، پس از آن کاهش ۵۵ درصدی درآمد پروازهای عبوری را داریم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل مطرح می‌شود.مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهار کرد: البته در حال حاضر در منطقه، تعداد پروازها‌ به ۷۰ درصد قبل از کرونا رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان درآمد پرواز‌های عبوری به این دلیل کاهش یافته است بیان کرد: درآمد پروازهای عبوری با توجه به مسیر و وزن هواپیما استخراج می‌شود و نیاز به محاسبه دارد.

تعدیل تعرفه‌ها برای جذب پروازهای عبوری‌ طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۳

امیرمکری در پاسخ به این سوال که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران چه مشوق‌هایی برای جذب خطوط هوایی و عبور از آسمان کشور دارد؟ اظهار داشت: طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ که به تصویب هیات وزیران رسید، اختیاراتی به ما داده شد که بتوانیم در قالب مذاکره با مشتریان اصلی خود و متقاضیان استفاده از فضای ایران، آنها را به استفاده از فضای کشور تشویق کنیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با فارس افزود: در استفاده از فضای کشور، طول مسیر، هزینه و تعرفه پروازی مدنظر است، تعرفه را طی مذاکره با ایرلاین‌های خارجی برای تشویق آنها به استفاده از فضای کشور، تعدیل هم می‌کنیم، با آنها توافق می‌کنیم که تعرفه‌ها تعدیل شود به گونه‌ای که با کاهش درآمدها، سهم خود را از پروازهای عبوری و خارجی افزایش دهیم.وی در پاسخ به این سوال که تعدیل تعرفه‌ها برای جذب پروازهای عبوری از چه زمانی اجرا می‌شود؟ گفت: اصلاح تعرفه‌ها در حال حاضر اجرایی شده و شرکتی مثل ایرلاین قطری استقبال کرده و آمار پروازهای خود را افزایش داده است البته در این باره با ترکیش ایرلاین هم مذاکراتی داشته‌ایم.

تعامل نهادهای نظامی و شرکت فرودگاه‌ها برای کاهش طول مسیرهای پرواز‌ی

امیرمکری افزود: اما در خصوص طول مسیرها نیاز به هماهنگی با واحدهای مرتبط با فضای کشور داریم و آنجا لازم است با کمک آنها و با برنامه‌ریزی دقیق، طول مسیرهای پروازی را کوتاه کنیم که این به جذب پروازها کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره همکاری نهادهای نظامی در حوزه کاهش نقاط پرواز ممنوع و کاهش طول مسیرهای پروازی گفت: در این باره همکاری مناسبی از سوی نهادهای نظامی صورت گرفته است و عمدتا با یکدیگر تعامل داریم، در چند سال گذشته هم همکاری مناسبی در این حوزه داشته‌ایم که موجب شد‌ مسیرهای کوتاه موازی مناسب داشته باشیم.وی افزود: برای بهتر شدن وضعیت، در حال مذاکره هستیم که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد.

رایزنی برای لغو اطلاعیه هوانوردی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا

امیرمکری اظهار داشت: با این حال فارغ از مشوق‌هایی که می‌توان برای جذب پروازهای عبوری استفاده کرد مسائل سیاسی و امنیتی تاثیر بسزایی در این رابطه دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: در حال حاضر تلاش برای لغو اطلاعیه هوانوردی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا در اولویت قرار گرفته و زمینه‌سازی لازم برای این امر در حال اقدام است.

تشکیل کمیته‌ای برای جذب هر چه بیشتر‌ پروازهای عبوری

وی ادامه داد: در این رابطه کمیته‌ای نیز تشکیل شده که متشکل از بخش‌های مرتبط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شامل اداره کل کنترل ترافیک هوایی، اداره کل امور مالی و درآمد و دفتر بازرگانی و سرمایه‌گذاری است که با اجماع و همفکری در خصوص جذب پروازهای عبوری اقدام می‌کنند و هر کدام دیدگاه خود نسبت به ایجاد مشوق‌های لازم و پیشنهادهای خود را که قابلیت اقدام دارد، ارائه می‌دهند.

تعداد پروازهای منطقه به ۷۰ درصد قبل از کرونا رسید

امیرمکری در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌شود با کاهش شیوع کرونا چه میزان پروازهای عبوری از فضای کشور افزایش یابد؟ بیان کرد: پیش‌بینی در خصوص افزایش پروازهای عبوری درصدی از رشد منطقه‌ای پروازهاست.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد پروازهای منطقه به ۷۰ درصد قبل از کرونا رسیده است، پس از کرونا نمی‌توان انتظار ترافیک عبوری بیش از ۳۰ درصد را داشت. وی اضافه کرد: از دیگر پروازهای عبوری که پس از دوران کرونا می‌توان انتظار داشت، پروازهای فرودگاه مسقط است.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جهان صنعت ، تاریخ انتشار - ، کد خبر : 162482 ، jahanesanat.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین