پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۷۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
کرونا درآمد گردشگری ترکیه را به شدت کاهش داده است. اگرچه شیوع پاندمی کرونا به بسیاری از صنایع بزرگ و مهم دنیا خسارت‌هایی وارد کرده است، اما صنعت گردشگری را رسما زمینگیر کرد. در این میان کشور‌های مطرح و گردشگرپذیر دنیا مانند ترکیه قسمت بزرگی از درآمد‌های حاصل از این صنعت را از دست دادند. با این همه با توجه به عملکرد مناسب دولت ترکیه، این کشور همچنان یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر در دنیا به شمار می‌رود و از همین روی می‌تواند مجددا به رشد مطلوب خود برسد.
شعار سال: بر اساس آمار‌های تریدینگ اکونومیکز درآمد گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۴ میلیارد و ۵۲ میلیون دلار بود، اما در سال ۲۰۲۰ این میزان به ۱۲ میلیارد دلار رسید. ۹ میلیارد و ۹۹۸ میلیون و ۳۲۰ هزار دلار از این درآمد حاصل از سفر‌های فردی گردشگران و دو میلیارد و ۶۰ میلیون و ۹۹۹ هزار دلار آن حاصل از سفر با تور‌های گردشگری به دست آمده است. هزینه‌های گردشگری نیز ۹/۷۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافت و به رقم ۱/۱ میلیارد دلار رسید.
 
این رقم در واقع شامل هزینه‌های شهروندان ترکیه است که در سال گذشته اقدام به سفر به خارج از این کشور کرده‌اند. شمار گردشگران ۵/۶۹ درصد کاهش یافت و به رقم ۱۶ میلیون نفر رسید که ۳/۸۰ درصد آن‌ها اتباع خارجی بودند و ۷/۱۹ درصد نیز شهروندان ترکیه بودند که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند. دوسوم بازدیدکنندگان خارجی برای تفریح، ورزش و فعالیت‌های فرهنگی به ترکیه سفر کردند در حالی که تقریبا همین تعداد از شهروندان ترکیه که در خارج از این کشور ساکن هستند برای دیدار با اقوام و دوستان‌شان به این کشور رفتند.

در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ درآمد گردشگری ترکیه به نصف کاهش یافت و بالغ بر چهار میلیارد دلار شد که این موضوع به دلیل ترس از سفر به خاطر شیوع کرونا و محدودیت‌ها بوده است. گردشگری ۱۲ درصد از اقتصاد ترکیه را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش موسسه آمار ترکیه درآمد این صنعت در ترکیه ۶۵ درصد کاهش داشته است. البته مسوولان ترکیه سلامت مردم و کنترل شیوع کرونا را بر گردشگری مقدم دانسته و مدتی مرز‌های کشور خود را بسته بودند چراکه ضرر‌های کرونا از درآمد حاصل از گردشگری بیشتر بود. با این همه به نظر می‌رسد اوضاع این صنعت دردانه در ترکیه رو به بهبود است.

کاهش سفر‌ها در ژانویه

در ژانویه سال ۲۰۲۱ درآمد گردشگری ترکیه سه میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار بود. به گزارش بازار مشترک از دیلی‌صباح، وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه اعلام کرد حدود ۵۰۹ هزار و ۷۸۷ گردشگر در ژانویه وارد این کشور شده‌اند که ۷۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

آمار‌ها نشان می‌دهد میزان توریست‌های خارجی که در سال ۲۰۲۰ از این کشور بازدید کرده‌اند ۷/۷۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

استانبول قطب گردشگری ترکیه، با داشتن ۳۳۴ هزار و ۸۲۵ گردشگر خارجی در ماه ژانویه، سهم ۶۵ درصدی از تعداد گردشگران این کشور را داشته است. ادیرنه در شمال غربی ترکیه که هم‌مرز بلغارستان و یونان است، ۵۲ هزار و ۶۹۸ نفر توریست را به خود دیده و پس از آن شهر تفریحی آنتالیا با ۴۷ هزار و ۲۳ گردشگر خارجی سهم ۲۲/۹ درصدی در جذب توریست داشته است. روس‌ها ۱۷ درصد از گردشگران ترکیه بوده اند، پس از آن‌ها گردشگران ترکیه را ایرانی با ۷ درصد، بلغاری‌ها با ۶ درصد، اوکراینی‌ها با ۵/۵ درصد و آلمانی‌ها با ۳/۵ درصد تشکیل می‌دهند. فعالان گردشگری ترکیه امیدوارند واکسن‌های کرونا بتواند باعث افزایش ورود ۲۵ میلیون گردشگر خارجی به ترکیه در سال جاری شود.

محبوب‌ترین مقصد سفر

حلال بوکینگ که یک سایت رزرو هتل و اقامتگاه در گردشگری حلال است، با انجام یک نظرسنجی آنلاین در ژانویه ۲۰۲۱ (در ماه ۱۳۹۹) از میان دو هزار نفر از مشتریان خود، به نتایج جالبی درباره تجارب سفر در سال ۲۰۲۰ دست یافته است. بر اساس نظرسنجی پلتفرم حلال بوکینگ ترکیه یکی از مقاصد اصلی رزرو‌شده در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود به طوری که ۷۴درصد از کل مشتریان این وب‌سایت اقامت در هتل‌های ترکیه را برای سفر‌های خود انتخاب کردند. بدون شک این علاقه مسافران برای سفر به ترکیه، به دلیل عملکرد قابل‌توجه مقامات این کشور در دوران همه‌گیری ویروس کروناست. یکی از مهم‌ترین و کم‌نظیر‌ترین اقدامات دولت ترکیه، برنامه صدور گواهی گردشگری ایمن است که در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد ۱۳۹۹) توسط این کشور پایه‌گذاری شد.

گواهی گردشگری ایمن ترکیه شامل لیست گسترده‌ای از اقدامات ایمنی و بهداشتی است که باید در دوران همه‌گیری ویروس کرونا برای ایمن نگه داشتن محیط هتل‌های ترکیه رعایت شود. اجرای این برنامه اکنون برای هتل‌های با بیش از ۳۰ اتاق، اجباری است. ترکیه در فصل تابستان ۲۰۲۰ یکی از بهترین مقاصد ایمن برای مسافران انگلیس، آلمان و سایر کشور‌ها محسوب می‌شد به‌طوری که وزیر خارجه آلمان در سفر اخیر خود به ترکیه تایید کرد که برنامه گواهی گردشگری ایمن ترکیه بسیار موفقیت‌آمیز بوده است و باید به عنوان یک الگو برای سایر کشور‌ها قلمداد شود. علاوه بر آن مشتریان حلال بوکینگ نیز ترکیه را به عنوان یکی از امن‌ترین مقاصد گردشگری قلمداد می‌کردند به طوری که امتیازات مهمانان این سایت برای استراحتگاه‌های ساحلی ترکیه در تابستان ۲۰۲۰ با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد.

همچنین ۶۲درصد از پاسخ‌دهندگان نظرسنجی پلتفرم حلال بوکینگ، ترکیه را به‌عنوان اولین مقصد خود برای سفر‌های سال ۲۰۲۱ انتخاب کردند، پس از آن، دوبی، مراکش و «مالدیو» از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری سال ۲۰۲۱ محسوب می‌شوند.با وجود این محبوبیت درآمد ترکیه از صنعت گردشگری کاهش محسوسی داشته است.

ازسرگیری پرواز‌های استانبول به شیراز

بنا بر اعلام هواپیمایی ترکیش‌ایرلاینز، از ۲۱ اسفند پرواز‌های این شرکت هواپیمایی در مسیر «شیراز-استانبول-شیراز» آغاز به کار خواهد کرد.

پرواز‌های شیراز به استانبول ترکیش ایرلاینز، سه مرتبه در هفته و در روز‌های پنجشنبه، شنبه و یکشنبه انجام خواهد شد. پیش از این نیز شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز از آغاز پرواز‌های خود در مسیر «تهران به استانبول»، «مشهد به استانبول»، «اصفهان به استانبول» و «تبریز به استانبول» خبر داده بود. ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا برای سفر به «ترکیه» در دوران کرونا بر تمام مسافران الزامی است.

برنامه گواهینامه گردشگری ایمن در ترکیه

وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در دوران همه‌گیری ویروس کرونا برای به وجود آوردن یک سفر امن برای مسافران و حفظ سلامتی آن‌ها، برنامه صدور گواهینامه گردشگری ایمن را اجرا کرد. گواهینامه گردشگری ایمن ترکیه شامل دستورالعمل‌ها و استاندارد‌های بهداشتی ویژه‌ای است که اجرای آن توسط بخش‌های مختلف گردشگری ترکیه ازجمله هتل‌های ترکیه، رستوران‌ها، جاذبه‌های گردشگری، شرکت‌های هواپیمایی، حمل‌و‌نقل داخلی ترکیه و… الزامی است.

اقامت در هتل‌های ترکیه در دوران کرونا

برنامه صدور گواهی گردشگری ایمن هتل‌های ترکیه، باعث به وجود آمدن یک اقامت امن برای مسافران دوران کرونا شده و مورد استقبال مدیران بهترین هتل‌های ترکیه قرار گرفته است. بر اساس این برنامه تمامی کارکنان هتل‌های ترکیه باید از دستکش و ماسک استفاده کنند و دائما فضا‌های مختلف هتل‌ها را ضدعفونی کنند. البته این برنامه شامل مقررات و معیار‌های بیشتری بوده که به‌طور مداوم در حال به‌روزرسانی است و کارمندان هتل‌ها نباید در اجرای آن‌ها کوتاهی کنند. برنامه گواهینامه گردشگری ایمن در رستوران‌های ترکیه نیز شامل معیار‌های مختلفی، همانند در نظر گرفتن حداقل ۵/۱ متر فاصله بین میز‌ها و ۶۰ سانتی‌متر بین صندلی مشتریان است. الزامات ایمنی برای تمامی مراحل پخت غذا در رستوران‌های ترکیه ازجمله تهیه مواد اولیه، فرآوری، خدمات و تحویل غذا رعایت می‌شود. غذا‌ها روزانه مورد بررسی قرار می‌گیرند، به کارکنان لباس‌های محافظتی داده می‌شود و دمای بدنشان نیز به‌طور مرتب چک خواهد شد.

گردشگری ترکیه در مقابل ایران

گردشگری ترکیه اگرچه مدتی دچار زیان‌های سنگین از شیوع کرونا شد، اما به خاطر محبوبیت این کشور، می‌تواند مجددا به رشد مطلوب برسد. در این میان کشور‌هایی مانند ایران که تصویر مقصد متزلزل، غیرشفاف و نه چندان محبوبی در دنیا داشته و دولت نیز برای معرفی جاذبه‌های گردشگری آن تلاش چندانی نکرده است، ممکن است تا سال‌ها در این صنعت دردانه دچار ضرر و زیان شده و توریست‌های خارجی چندانی به خود نبینند.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که اکنون باید انجام شود تا اعتماد توریست‌ها جلب شود، کنترل شیوع پاندمی کرونا در کشور است. در چشم توریست‌ها این ویروس اکنون از اقدامات تروریستی و انفجار بمب نیز خطرناک‌تر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از جهان صنعت، تاریخ انتشار ۱۲ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۳۰۶۰، jahanesanat.ir.
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
0
0
صنعت گردشگري در ايران با مشكلات زيادي روبرو هست واقعا بايد اوضاع رو بهتر از ايني كه هست بكنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین