شعار سال: آذر ماه سال 99 رئیس جمعیت هلال احمر کشور خبر از فراهم شدن مقدمات آزادسازی کمک های مالی جهانی به هلال احمر داد. کمک هایی که حدود 250 هزار یورو بود و در راستای امدادرسانی به مناطق سیل زده اختصاص داده شد. پول هایی که به واسطه تحریم های دولت سابق امریکا با موانعی برای ورود به کشور رو به رو بود. در این میان خبر از آزادسازی حدود یک میلیارد دلار از دارایی های ایران در کره جنوبی نیز منتشر و مقرر شد از طریق کانال مالی سوئیس، در راستای خرید غذا و دارو برای کشور هزینه شود. منبع مالی که می تواند برخی مشکلات حوزه سلامت و هلال احمر به عنوان یکی از نقش آفرینان این عرصه را برطرف کند.

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر کشور گفت: تامین قسمتی از داروهای خاص و ثبت سفارش همواره به هلال احمر سپرده می شود و با همکاری سازمان غذا و دارو از طریق داروخانه های هلال احمر توزیع می شود. محدودیت خاصی در این روزها وجود ندارد. همچنان دپو داروهای خاص برای روزهای حساس انجام می شود و ثبت سفارش ها ادامه دارد.

کمبود کلی داروهای خاص در کشور وجود دارد و علت آن فشارهایی است که به کشور وارد می شود

او افزود: کمبود کلی داروهای خاص در کشور وجود دارد و علت آن فشارهایی است که به کشور وارد می شود. تاخیر در تحویل داروها وجود دارد و پروسه 20 روزه نزدیک به 35 روز رسیده است و امید است به زودی گشایشی حاصل شود و این مشکل نیز برطرف شود.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور خاطرنشان کرد: پول های بلوکه شده هلال احمر تقریبا به صورت کامل تحویل داده شد. درصد کمی از این پول ها باقی مانده است که علت آن نیز پروسه اداری بوده و به زودی مقادیر دیگر نیز وارد کشور می شود.

همتی با اشاره به جزئیات منابع مالی آزاد شده هلال احمر در خارج از کشور ادامه داد: موانع برای دریافت کمک های مالی جهانی برطرف شده است. این پول ها نشان دار است. برای نمونه کمکی که برای سیل سیستان و بلوچستان انجام شده را ما باید حتما در آن منطقه هزینه کنیم و گزارش دهیم.

او در رابطه با تخصیص و ثبت سفارش دارو و تجهیزات پزشکی از محل آزادسازی یک میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی گفت: تا این لحظه ابلاغی به هلال احمر نشده است و ثبت سفارشی نیز نداشته ایم. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۴۵۵۴۸، www.borna.news