پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۵۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
فرشاد قوشچی گفت: به نظر می‌رسد که در کتاب‌هایی که تا به امروز درباره کرونا نوشته شده، خیلی ابعاد این بیماری باز نشده است و نویسندگان در آینده به این موضوع بیشتر خواهند پرداخت و آثار بیشتری در این حوزه نوشته خواهد شد.

شعار سال: فرشاد قوشچی در توضیح دلایل نگارش کتاب «ناگهان کرونا» اظهار کرد: دلیلی که باعث شد به نگارش این اثر فکر کنم، این بود که من جزو هیات علمی دانشگاه هستم و تقریبا از اسفندماه سال گذشته با بروز ویروس کرونا خانه‌نشین شدم؛ به این معنا که کلاس‌های دانشگاه به صورت برخط (آنلاین) و در منزل برگزار شد. خب در این مدت من اخبار و مطالب را می‌خواندم و در این بین به نکات جالبی برمی‌خوردم.
 
وی ادامه داد:‌ من متوجه شدم که در این مدت بدعت‌های جدیدی در سبک زندگی ایجاد شده است که بخشی از روی اجبار و برخی از روی رعایت بهداشت و تفاوت نوع سبک زندگی است که این باعث شد تا مردم رفتارهای خاصی بروز دهند. البته برخی از این رفتارها منطقی و برخی غیرمنطقی بود؛ در کنار همه این‌ها، کرونا باعث تاسف نیز هست؛ چراکه باعث شد بخشی از هم‌وطنان ما جان‌شان را از دست بدهند.
 
این نویسنده با اشاره به ویژگی‌های این اثر گفت: کتاب طنز است؛ اما طنز تلخ و شیرین یا به اصطلاح طنز سیاه؛ چراکه در خیلی از موارد خنده‌ها از روی ناراحتی است. البته اتفاقاتی هم این وسط رخ داد که جای خنده هم داشت. مثلا موضوع استفاده از الکل برای ضدعفونی پیش آمد. در عین حال اتفاقاتی در دنیا می‌افتاد و مردم سردرگم بودند که کرونا از چه راهی منتقل می‌شود و من این‌ها را به زبان طنز بیان کردم.
 
وی افزود: وقتی تصمیم به نگارش این اثر گرفتم، با خودم فکر می‌کردم که چطور به این موضوع بپردازم. در ابتدا به این نتیجه رسیدم که نثر کتاب کمی قدیمی باشد؛ بنابراین زبانی نزدیک به نثر قاجاریه انتخاب شد. در این بین برخی سیاستمداران هم نکاتی مطرح می‌کردند که جالب بود و به نوشته‌هایم جهت می‌داد. نکته جالب دیگر این بود که خیلی از این سیاستمداران زودتر از همه مردم کرونا گرفتند و خیلی زود هم خوب شدند. این‌ها را دست مایه طنز قرار دادم و نوشتم. در مجموع می‌توان گفت که این کتاب حکایت 10-11 ماه وجود کرونا در دنیا و ایران را بررسی کرده است.
 
قوشچی در توضیح آینده کرونا و ادبیات گفت: به نظر می‌رسد در کتاب‌هایی که تا به امروز درباره کرونا نوشته شده، خیلی ابعاد این بیماری باز نشده است و نویسندگان در آینده به این موضوع بیشتر خواهند پرداخت و آثار بیشتری در این حوزه نوشته خواهد شد؛ چراکه در 100 سال اخیر، ما به مسائل مهمی مثل کرونا که زندگی بشر ر اتغییر داده‌اند توجه نداشتیم. از این رو بدون شک در دوران پس از کرونا بیشتر به کرونا و مسائل مربوط به آن پرداخته خواهد شد.
 
وی ادامه داد: این بیماری عوارض بسیار زیادی در اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست به جای گذاشته است. در اصطلاح به کسی که دچار سانحه می‌شود، می‌گویند که طرف گرم است و بعدا می‌فهمد که چه بلایی سرش آمده است. من فکر می‌کنم که ما هم هنوز گرم هستیم و در آینده متوجه خواهیم شد که چه بلایی سرمان آمده است. مطمئنا این ویروس یک سری آثار مثبت به جای خواهد گذاشت و یک سری آثار منفی.
 
این مدرس دانشگاه با اشاره به آثار مثبت و منفی کرونا گفت: آثار مثبت، مثل تغییر سبک زندگی است که ما را کمی هوشیارتر کرده است. متاسفانه سرعت زندگی که زیستن ما را هم تحت‌تاثیر قرار داده، خیلی زیاد است؛ اما این بیماری باعث شد تا این سرعت کمی آهسته‌تر شود. واقعا همه ما در این یکسال متوجه شدیم که این دنیا آنقدر ارزش ندارد که ما از خوشی‌‌ها و لذت‌های هرچند اندک زندگی بگذریم و زندگی را به کام خود تلخ نکنیم.
 
وی افزود: جنبه رعایت بهداشت از دیگر نکات مثبت کرونا بود. البته در کنار این نکات مثبت، مطمئنا آثار منفی تاثیر بیشتری روی زندگی ما می‌گذارند؛ به خصوص در حوزه اقتصاد و فقر که شاید عوارض ناگواری در کشورهای در حال توسعه و عقب مانده به جای بگذارد که فعلا مشخص نیست.
 
 قوشچی در توضیح بی‌توجهی ادبیات در دوره‌های گذشته به بیماری‌های کشنده‌ای چون وبا و طاعون گفت: متاسفانه در دوره‌ای که وبا و طاعون در کشور ما فراگیر شد، ما به آن نپرداختیم و امروز کتب زیادی نداریم که به این موضوع پرداخته باشد. من در این کتاب به آن دوران نیز پرداخته‌ام. در قاجاریه چهار دوره وبا ایران را تحت تاثیر قرار داد که آخرین دوره 1298 همزمان با جنگ جهانی اول بود. در این دوره متاسفانه از جمعیت 12 میلیونی ایران 2 میلیون نفر کشته شدند که من این اطلاعات و تاریخچه‌ای از وبا و طاعون را در اثرم آورده‌ام.
 
وی ادامه داد:‌ من در این کتاب توضیح داده‌ام که متاسفانه ادبیات داستانی خیلی متاثر از بیماری‌های فراگیر نبوده است و ما فقط «طاعون» آلبر کامو و «کوری» ساراماگو را داشتیم. از این رو، ما بدون شک ادبیات کرونایی خواهیم داشت که معطوف خواهد شد به اتفاقات دوران کرونا. اگر ما تا به امروز ادبیات آخرالزمانی داشتیم از این به بعد ادبیات کرونایی را خواهیم داشت. ما یک ادبیات پاندمی خواهیم داشت یعنی ادبیات اپیدمی بیماری و مطمئنا آثار سینمایی و ادبی زیادی پدید خواهد آمد.
 
این نویسنده در پایان گفت:‌ «ناگهان کرونا» کتاب خیلی فراگیری است که به عموم مردم می‌پردازد و مخصوص طبقه خاصی نیست و از همه قشرها و گروه‌ها حرف زده است. به نظرم این اثر برای هر سلیقه‌ای جذابیت خواهد داشت؛ چراکه به یک معضل فراگیر می‌پردازد. این کتاب تلخ و شیرین است و به گفته دوستان متن روانی دارد که مخاطب را جذب می‌کند.
 
کتاب «ناگهان کرونا»، اثر فرشاد قوشچی در 125 صفحه، شمارگان 440 نسخه و به‌ّبهای 24 هزار تومان از سوی انتشارات مروارید راهی بازار نشر شده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا ، تاریخ انتشار: 16  اسفند  1399  ، کدخبر: ، www.ibna.ir،303780

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
0
0
كرونا در زمينه ادبيات و داستان بايد زودتر از اين ها ورود كنه چون اگر بعد از واكسن اين ويروس ريشه كن بشه چيزهاي كمي به يادمون ميمونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین