پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۲۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان LPG ظرفیت بزرگی برای صادرات و مصرف آن در حمل و نقل دارد. اما استدلال‌های موافق و مخالفی درباره توسعه یا عدم توسعه خودرو‌هایی با مصرف این سوخت وجود دارد
شعار سال: ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ گاز و دهمین تولید کننده گاز ال‌پی‌جی (LPG) در جهان است. ال‌پی‌جی ترکیبی از هیدروکربن‌های شیمیایی و بوتان است که در پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌های گازی و نفتی تولید می‌شود. بر اساس آمار‌های رسمی سالانه ۱۴ میلیون تن LPG در ایران تولید می‌شود.
 
ایران ۵ میلیون تن از تولید ال پی جی خود را صادر می‌کند

در بسیاری از کشور‌ها از این نوع از گاز به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌کنند. در کشور‌هایی نظیر ترکیه، لهستان، ایتالیا، ژاپن اوکراین و بلاروس استفاده خودرو‌هایی با سوخت LPG مرسوم است. معروف‌ترین مثالی که از مصرف این سوخت وجود دارد مربوط به تاکسی‌ها در کشور کره جنوبی است.

در این کشور از سال ۲۰۰۰ به صورت گسترده به استفاده از اتوگاز (خودرو‌هایی با سوخت LPG) توسعه یافت و تا سال ۲۰۱۰ بخش قابل توجه‌ای از حمل و نقل با استفاده از این سوخت انجام می‌شد. گفته می‌شود ۹۵ درصد تاکسی‌های کره جنوبی از این سوخت استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه درباره مصرف ال پی جی در کره جنوبی این است که این کشور یکی از وارد کنندگان این سوخت است.

کشور ما در حال حاضر ۵ میلیون تن از تولید ال پی جی خود را صادر می‌کند و حدود ۲ میلیون تن از آن را به عنوان سوخت یا در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌دهد. قریب به ۷ میلیون تن از ظرفیت تولید ایران بلا استفاده می‌ماند.

با توجه به اینکه کشور‌هایی مانند کره که وارد کننده این سوخت هستند، به سوی استفاده بیشتر از آن حرکت کرده‌اند، ایران نیز می‌تواند به عنوان یکی از توسعه دهندگان اتوگاز‌ها در کشور خود باشد. اتوگاز‌ها در برخی کشور‌ها مانند ژاپن به این دلیل مورد توجه واقع شده‌اند که علاوه بر کم بودن هزینه‌ی سوخت، آلودگی کمتری نیز تولید می‌کنند.
 
استفاده از LPG در اتوبوس‌ها هزینه‌ها را نصف می‌کند

با این حال استفاده از این سوخت در کشور مخالفین و موافقینی دارد. برخی کارشناسان عقیده دارند این سوخت باید وارد سبد مصرف سوخت ایران شود تا با افزایش مصرف آن از سهم بنزین و هزینه‌ی آن کاسته شود. برخی دیگر نیز معتقداند که استفاده از این سوخت برای ایران که حدود ۹۰ درصد از آن به شبکه ملی گاز و CNG متصل است به صرفه نیست.

هرچند زنگنه وزیر نفت اخیرا گفته است: «استفاده از LPG در اتوبوس‌ها هزینه‌ها را نصف می‌کند»، اما در سیاست‌های انرژی ایران تا کنون برنامه‌ای برای توسعه منسجم این سوخت و جلوگیری از هدررفت این سرمایه ملی دیده نشده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نور نیوز، تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۶۰۸۶۲، nournews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
0
0
انقد جای خالی در سیاست هایی ایران وجود داره که این ها عمل هیچ چیز به حساب نمیاد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین