پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۲۲۹
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴
دندانپزشکان ایران نیازمند داشتن یک ارگان مردم نهاد (NGO) فراگیر با چتر حفاظت سرمایه انسانی هستند که باید با مشارکت همه دندانپزشکان بخصوص دندانپزشکان جوان، به دور از رانت و سیاست تشکیل شود. این حرکت ترجیحا (تشکیل NGO فراگیر دندانپزشکی) باید از شیراز آغاز شود، زیرا این شهر بیش از سایر شهر‌ها در ایران از شرایط فعلی آسیب دیده و بیشتر از همه شهر‌های ایران دندانپزشک جوان دارد که سرنوشت آن‌ها مشابه تمام دندانپزشکان جوان، مبهم و با آینده‌ای نامعلوم رقم خورده است.

شعار سال:در آستانه سال نو و در شرایطی که قصد شرکت در هیچ انتخابات صنفی، علمی و یا نظام پزشکی و غیره در استان فارس را نداشته و ندارم چند نکته را  در خصوص مسائل دندانپزشکی استان فارس صرفا از سر خیر خواهی، یادآوری می نمایم:

اعضاء هیئت مدیره جامعه، انجمن و نظام پزشکی انسان هستند و مانند هر انسان دیگری مشکلات زندگی و خانوادگی دارند، مشکلات زندگی و فرزند دارند و طبعا باید به فکر معیشت و سلامت خود و خانواده شان باشند و مهم تر از آن  اختیارات اجرایی آنها محدود می باشد و نه تنها نمی توان از آنها انتظار معجزه ای داشت بلکه در دستیابی به حداقل ها نیز با مشکلات جدی مواجه هستند.

 شیراز، قریب به دو هزار دندانپزشک دارد. اما در این بین تعداد کسانی که به هر دلیل علاقه مند و پیگیر مسائل صنفی هستند از تعداد انگشتان دو دست تجاوز نمی‌کند. همه مایل هستند در حاشیه امن باشند. به موقع به مطب بروند، خطر نکنند ولی نیازها و توقعات متعددی دارند. آن ده نفر باید بدون حتی پشتوانه رای اکثریت به جنگ با شهرداری، دارایی، اداره کار،و میزان نرخ تعرفه بروند. ساده اندیشی است که این راه به فرجام و نتیجه مطلوب برسد. دیر یا زود این چند نفر خسته و فرسوده خواهند شد. در چنین شرایطی فشار عوامل خارجی، حیات شغلی دندانپزشکان به خصوص دندانپزشکان جوان را به مخاطره خواهد انداخت. فشار طاقت فرسایی که شروع شده است و تشدید خواهد شد.

 وجود سه دانشکده دندانپزشکی در شیراز و خیل فارغ‌التحصیلانی که با توسل به انواع دلایل و مستندات غیرمتعارف‌ و بعضا تعجب برانگیز غالبا مایل به خدمت در  مرکز استان فارس هستند که مشکلات این حرفه را در شهر شیراز  چندین برابر نموده است. اگر همه دندانپزشکان به جز آنها که معذوریت جسمی دارند در باب مسائل صنفی مشارکت نکنند و یک  NGO فراگیر و با تکیه بر آراء اکثریت نداشته باشند، بحران حرفه دندانپزشکی در استان فارس قریب الوقوع خواهد بود.

در سطح کلان کشور نیز علت اصلی مشکلات حرفه دندانپزشکی، دندانپزشکانی هستند که به هر نحو در سیاستگذاری  نقش داشته اند و در اثر( توهم  دانایی) با دادن اطلاعات مخدوش و غلط به مقامات مافوق که غالبا پزشک هستند بخصوص باتوجه به اینکه اطلاعاتی از حوزه  اقتصاد دندانپزشکی ندارند، اینچنین سرنوشت ناپایدار و غم انگیزی را برای دندانپزشکان بخصوص دندانپزشکان جوان رقم زده اند. در حوزه دندانپزشکی اکنون پیکره رانت عظیم تر و لایه های آن بس ضخیم تر شده است.

بررسی میزان ثروت اندوزی کسانی که با شرکت های تولید کننده و وارد کننده وسایل و مواد دندانپزشکی شراکت دارند و شرکت ها را وارد عرصه انتخابات صنفی و انجمنی کرده اند و همچنین بررسی سوابق کسانی که در اثر نفوذ والدین شان، از  داخل و خارج و از طریق غیر معمول دندانپزشک شده اند تابلو(رانت) دندانپزشکی را به نمایش می گذارد. نمونه دیگری از تابلو رانت، دندانپزشکان متعهد به خدمت در مناطق محروم هستند که به روش‌های گوناگون از خدمت در این مناطق محروم معاف شده اند.  این رانت موجب انباشت هزینه های جاری و عدم دسترسی مردم نیازمند به خدمات دندانپزشکی  و نارضایتی جامعه و مسئولین گردیده است. گاه‌گاهی آنچه به عنوان اطلاعیه و قطعنامه (آنهم غالبا بعد از مرگ سهراب)  در دفاع از حقوق دندانپزشکان صادر می‌شود و همینطور تشریفاتی که با سوء استفاده از تجلیل پیشکسوتان مشاهده می‌گردد، بیشتر جنبه عوام فریبی دارد، تا با استفاده از غفلت اکثریت دندانپزشکان، جثه رانت ضخیم تر شود.

دندانپزشکان صاحب قدرت البته در فضای مجازی دارای نویسندگانی قلم به مزد هستند تا اگر کسی با عملکرد آنها در افتاد با ورود به حریم خصوصی زندگی منتقدان، آنها را از صحنه فعالیت خارج کنند.

مستندات فراوانی نشان می‌دهد مهمترین عامل اصلی سقوط حرفه دندانپزشکی، فقط دندانپزشکان صاحب قدرت بوده اند و لاغیر.

دندانپزشکان ایران مستحق داشتن یک ارگان مردم نهاد(NGO)  فراگیر و (نو سازمان) با چتر حفاظت سرمایه انسانی هستند که باید با مشارکت همه دندانپزشکان بخصوص دندانپزشکان جوان، به دور از رانت و سیاست تشکیل شود. به گمان اینچانب  این حرکت(تشکیل NGO فراگیر دندانپزشکی) باید از شیراز آغاز شود زیرا این شهر بیش از سایر شهرها در ایران از  شرایط فعلی آسیب دیده است و بیشتر از همه شهرهای ایران دندانپزشک جوان دارد که سرنوشت آنها مشابه تمام دندانپزشکان جوان، مبهم و با آینده ای نا معلوم رقم خورده است.

به مسئولیت تاریخی خود وفادار و متعهد باشید.

دکتر شاهرخ قیصر ی - یکم فروردین هزار چهارصد – شیراز

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی نیش دندان

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین