پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۳۴۸۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
حالا دیگر هفته تعطیلات رسمی جشن نوروز در ایران تمام شده است و بنگاه‌های اقتصادی باید کار خود را آغاز کنند، اما به نظر می‌رسد فعالیت در بنگاه‌های خصوصی تا شنبه دیگر و روز ۱۴ فروردین آغاز نشود.
شعار سال: حالا دیگر هفته تعطیلات رسمی جشن نوروز در ایران تمام شده است و بنگاه‌های اقتصادی باید کار خود را آغاز کنند، اما به نظر می‌رسد فعالیت در بنگاه‌های خصوصی تا شنبه دیگر و روز ۱۴ فروردین آغاز نشود. بسیاری از مدیران و صاحبان بنگاه‌های خصوصی باوردارند دیرتر شروع کردن فعالیت‌ها این امکان را به آن‌ها می‌دهد که شاید از تکلیف برخی عدم قطعیت‌ها بیرون آیند و چشم انداز برخی تحولات اساسی در پیش رو برایشان روشن‌تر شود.
 
نداشتن چشم انداز از سیاست‌های ارزی یکی از بلاتکلیفی‌های فعالیت‌های اقتصادی است

به طور مثال شاید سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و روند عرضه و تثاضای ارز نشان دهد جریان عمومی نرخ ارز به سوی کاهش، تثبیت یا افزایش است. نداشتن چشم انداز از سیاست‌های ارزی یکی از بلاتکلیفی‌های فعالیت‌های اقتصادی است. درایران ودرحالی که چند هفته به روز رای گیری از شهروندان برای انتخاب رییس جمهور بعدی باقی مانده است هنوز اسامی کاندیدا‌ها معلوم تیست و احزاب و شخصیت‌های سیاسی در ابهام به سر می‌برند و به این ترتیب معلوم تیست دولت بعدی دارای چه گرایش اقتصادی خواهد بود. فعالان اقتصادی بیم دارند برنامه ریزی آن‌ها با برنامه‌های دولت تازه برخورد وتضادداشته باشد و به همین دلیل ترجیح می‌دهند روز‌هایی سپری شود و غبار زدایی از شخصیت‌های اصلی در میدان نبرد سیزدهم اتفاق بیفتد و معلوم شود دست کم گرایش کلی در انتخابات چیست؟ بخش خصوصی ایران تا روزی که نداند رییس دولت بعدی از کدام جنس سیاسی است و کدام فکر‌ها و برنامه‌ها برای اقتصاد را در ذهن و دل دارد به سختی می‌تواند برنامه ریزی کند. بلاتکلیفی و گرفتار شدن بخش خصوصی در گردابی از دگرگونی‌های ناشناس از سوی دولت تازه ونیز سیاست‌های ارزی و بانکی، آن‌ها همچنین نگران محاصره ابهام‌ها در مناسبات ایران و آمریکا وسیاست خارجی ایران هستند. واقعیت این است که پیچیدگی سیاست خارجی ایران در برخورد با غرب و در مسیر حل داستان تحریم زمین بازی سیاست خارجی را به اندازه‌ای تاریک کرده است که بخش خصوصی چیزی در آن نمی‌بیند. آیا تضاد دونظام سیاسی ایران و آمریکا به سوی برخورد و منازعه بیشتربا ابزار‌های سخت و نرم پیش خواهد رفت و ایران درگیر بازی‌های ناشناس می‌شود؟ در این صورت برنامه ریزی بنگاه‌ها بدون تردید چیزی دیگر از این خواهد بود که بدانند این احتمال که نظام سیاسی ایران ونظام سیاسی آمریکا به سوی حل تضاد‌ها پیش می‌روند. بودن یا نبودن رژیم تحریم‌ها برای فعالان بخش خصوصی دارای اهمیت فوق العاده است. از سوی دیگر فعالان بخش خصوصی تصویری از سیاست‌های تجاری و صنعتی در ادامه سال ندارند و نمی‌دانند دولت تازه دروزنه‌های تجارت را بیش از این تنگ می‌کند یا می‌خواهد روزنه‌های صادرات وواردات را بازکند. در هرحالی که اتفاق بیفتد راهی که بخش خصوصی باید برود راه دیگری است و این بلاتکلیفی نیز سایه اش سنگین است.

علیرضا کلاهی عضو اتاق بازرگانی تهران نیز در همین باره به اتاق بازرگانی تهران گفته است، عضو مهمترین چالش بخش خصوصی در سال جدید «عدم‌قطعیت» است، تاکید کرد که در شرایط نااطمینانی، خلق ارزش رخ نداده و فقط سوداگری تشدید می‌شود. نایب‌رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه مهمترین چالش فعلی بخش خصوصی عدم‌قطعیت است که در سال ۱۴۰۰ نیز پیش روی فعالان و بنگاه‌های بخش خصوصی قرار دارد، گفت: خلق ارزش، شکل‌گیری بازی برد- برد و فعالیت‌های عمیق و اصولی در فضای پایدار و باثبات شکل می‌گیرد. در فضای عدم قطعیت، تنها سوداگری است که تشدید می‌شود و پاسخ می‌گیرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ساعت ۲۴، تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۳۹۹۵۸، www.saat۲۴.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
0
0
اي واي از اين بنگاه هاي خصوصي كه پدر اقتصاد ايران رو داره در مياره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین